ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گفتگو با معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری درباره وضعیت فناوری 5G در ایران

روزهای پایانی بهمن ماه بود که وزیر ارتباطات در توییتر اعلام کرد فناوری 5G و IoT از مهم‌ترین اهداف برای سال ۹۸ هستند. این در حالی بود که کنگره جهانی موبایل هم به زودی آغاز ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۱:۵۶

روزهای پایانی بهمن ماه بود که وزیر ارتباطات در توییتر اعلام کرد فناوری 5G و IoT از مهم‌ترین اهداف برای سال ۹۸ هستند. این در حالی بود که کنگره جهانی موبایل هم به زودی آغاز می‌شد؛ میعادگاهی برای سازندگان تجهیزات و تصمیم‌گیران حوزه مخابراتی و ارتباطی که دور هم جمع شوند و درباره هیجان‌انگیزترین تکنولوژی دست‌یافتنی دهه اخیر صحبت کنند و سرعت‌های چندگیگابیتی در محیط‌های آزمایشگاهی‌شان را به رخ هم بکشند.

هیاهوی رسانه‌ای 5G، اظهار نظر وزیر ارتباطات در این خصوص و در نهایت علاقه کاربران به سرعت‌های چند گیگابیتی باعث شد تا پس از همراه اول، به سراغ رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون وزیر ارتباطات برویم تا مشخص شود وضعیت ما در خصوص این فناوری چیست و چه زمان می‌توانیم آن را به کاربران ایرانی عرضه کنیم.

همراه اول و ایرانسل اگرچه در سال گذشته تفاهم‌نامه‌هایی با نوکیا و اریکسون برای توسعه 5G در کشور امضا کرده بودند اما مسئله اینجاست که شرایط فعلی کشور با شرایط سال گذشته قابل مقایسه نیست و اکنون بحث تحریم‌ها در میان است. «حسین فلاح جوشقانی»، اگرچه این مسئله را تایید می‌کند اما از طرفی اشاره می‌کند این اتفاق صرفا راه را سخت‌تر و هزینه‌ها را بیشتر می‌کند اما در هر صورت این مسیری است که ایران در آن قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر او به توان بومی برای توسعه نیز اشاره می‌کند و می‌گوید:

«نمی‌خواهم بگویم ما در لبه تکنولوژی 5G هستیم، اما این فرصتی است که بتوانیم از توان داخلی‌مان استفاده کنیم. منظورم این نیست که امروز در کشور 5G تولید می‌کنیم، اما بحث این است که در همین تکنولوژی، تجهیزات موجود ممکن است نیاز به ارتقاء داشته باشد اما در کنار این شبکه، باید زیرساخت‌های دیگری هم وجود داشته باشد. مانند شبکه انتقال که باید ظرفیت بیشتری داشته باشد. در این حوزه‌ها می‌توانیم از توانمندی داخلی استفاده کنیم.»

فلاح جوشقانی همچنین در این گفتگو خبر می‌دهد که اپراتورها برای ارائه نسل پنجم شبکه موبایل نیازی به مجوز جدید ندارند و صرفاً باید هماهنگی‌هایی در این زمینه انجام شود. از سوی دیگر رییس رگولاتوری در این گفتگو به باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز اشاره می‌کند و از آنها به عنوان باندهای طلایی برای گسترش شبکه یاد می‌کند؛ باندهای فرکانسی که در اختیار صدا و سیما باقی مانده‌اند و این سازمان ادعای مالکیت آنها را دارد. این در حالیست که به گفته جوشقانی، وجود همین باند‌ها می‌تواند هزینه‌ای که اپراتورها صرف تهیه تجهیزات می‌کنند را تا ۳ برابر کاهش دهد.

دعوت می‌کنیم نسخه کامل گفتگوی دیجیاتو با رییس رگولاتوری و معاون وزیر ارتباطات را تماشا کنید. لازم به ذکر است که بخش‌هایی از این مصاحبه در ویژه برنامه MWC دیجیاتو در خصوص فناوری 5G منتشر شده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • enrix
    enrix | ۱۲ اسفند ۱۳۹۷

    " باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ هزینه‌ای که اپراتورها صرف تهیه تجهیزات می‌کنند را تا ۳ برابر کاهش دهد "
    خوب چرا دولت یا وزارت ارتباطاات در اختیار مجلس نمیزاره؟؟؟؟؟

    • enrix
      enrix | ۱۲ اسفند ۱۳۹۷

      ببخشید دولت و مجلس در اختیار وزارت ارتباطات

مطالب پیشنهادی