ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نگاهی به سرنوشت قیمت خودروهای وارداتی در صورت ترخیص خودروهای مانده در گمرک

ماجرای ترخیص ١٣ هزار خودروی وارداتی از گمرک در حالی وارد دوازدهمین ماه سال می شود که با وجود اعلام دستورالعمل اجرایی ترخیص این خودروها از گمرک، اما در عمل تنها حدود 200 دستگاه خودرو ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

ماجرای ترخیص ١٣ هزار خودروی وارداتی از گمرک در حالی وارد دوازدهمین ماه سال می شود که با وجود اعلام دستورالعمل اجرایی ترخیص این خودروها از گمرک، اما در عمل تنها حدود 200 دستگاه خودرو از گمرک خارج شده است.
در این شرایط بازار دچار رکود تورمی شده و علیرغم کاهش تقاضای خریداران میل بالا رفتن قیمت ها محتمل به نظر می رسد. به خصوص که با منتفی شدن ترخیص خودروهای وارداتی در اسفندماه سال جاری، عملا ترخیص این خودروها به سال ١٣٩٨ موکول خواهد شد.
هم اکنون قیمت‌هایی نجومی در بازار خودروهای وارداتی شنیده می‌شود و از همین رو میل و البته توان مالی چندانی برای خرید توسط مصرف کنندگان واقعی وجود ندارد.

در صورت ترخیص خودروهای در گمرک مانده، قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی شکسته می‌شود؟

با توجه به تعطیلات سنگین فرودین ماه می توان گفت که در صورت ترخیص، خودروهای وارداتی در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه به دست مصرف کنندگان خواهند رسید.  این در حالیست که اجبار دولت به پرداخت مابه‌التفاوت ارز دولتی ۴٢٠٠‌تومانی با ارز بازار آزاد برای ترخیص خودروهاست که رقمی در حدود ٨۵٠٠ تومان خواهد بود. به عنوان مثال یک خودرو وارداتی کلاس متوسط همانند هیوندای سانتافه با قیمت در محدوده ٣٠ تا ٣٢ هزار دلار باید رقمی در حدود ٣٠٠میلیون ‌تومان اضافه، برای ترخیص بپردازد که قیمت تمام شده آن برای واردکننده به شدت افزایش می‌دهد.‌

همچنین پرداخت تعرفه گمرکی این خودروها بر اساس قیمت‌های جدید است. تعرفه یک خودرو وارداتی با حجم موتور کمتر از ٢٠٠٠ سی‌سی در حال حاضر ٧۵ درصد برای خودروهای با حجم موتور کمتر از ٢۵٠٠‌ سی‌سی معادل ٩۵‌ درصد و در نهایت برای خودروهای با قیمت بیش از ۴٠ هزار دلار معادل ١۴۵‌ درصد است که در مورد خودروهای با قیمت بیش از ۴٠ هزار دلار، نسبت به آخرین ترخیص این خودروها یعنی تیرماه سال 97 افزایش ۴٠‌ درصدی قابل تصور است. علاوه بر این، تمام گروه‌های تعرفه‌ای مشمول ١٠ درصد تعرفه تجمیعی هم خواهند شد که رقم نهایی و موثر تعرفه‌ها را به ترتیب به ٨۵ ، ١٠۵ و ١۵۵ درصد می‌رساند.

خودروهای وارداتی

خبر دیگری که امرو در همین زمینه منتشر شد آنکه تعدادی از خودروهای در گمرک مانده به دلیل روشن نبودن رعایت قوانین واردات و ماجرا پرونده قاچاق خودروهای وارداتی اجازه ترخیص از گمرکات کشور را ندارند و باید به سازمان اموال تملیکی واگذار شوند. سرنوشت این دسته از خودروها می تواند صادرات مجدد باشد.

از سوی دیگر مبنای پرداخت تعرفه قیمت‌های این خودروها بر اساس دلار ١٢ هزارتومانی خواهد بود و نه دلار 4 یا 8 هزار تومانی، این درحالیست که هزینه های مربوط به انبارداری و جبران صدمات وارد شده به خودروها در طول ماه های اخیر نیز به قیمت نهایی خودرو افزوده خواهد شد.
با این حساب در مورد خودرویی همانند سانتافه قبلا رقمی در حدود ١٣٠‌ میلیون تومان برای تعرفه پرداخت می‌ شد، حال این رقم به حدود ٣٩٠ میلیون تومان خواهد رسید، بدین ‌ترتیب واردکننده باید برای ترخیص هیوندای سانتافه خود نسبت به تیرماه، رقمی در حدود ٢۵٠‌ میلیون تومان بیشتر بپردازد. حال ترخیص یک هیوندای سانتافه با در نظر گرفتن پرداخت تفاوت قیمت ارز دولتی دریافتی تا ارز بازار آزاد و همچنین پرداخت تعرفه بر اساس قیمت ارز بازار آزاد حدود ۵۵٠ میلیون تومان بیشتر نسبت به تیر ماه ١٣٩٧ خواهد بود. بدین صورت قیمت تمام‌شده سانتافه برای واردکننده به حدود یک میلیارد تومان خواهد رسید و این موضوع باعث می شود قیمت‌های فروش بسیار بیشتر از رقم های فعلی موجود در بازار باشد.

چرا که در شرایط فعلی قیمت هیوندای سانتافه صفر کیلومتر مدل 2017 در حدود 750 میلیون تومان است و بنابراین با ترخیص خودروهای میلیاردی مدل 2018، نمی توان شانس چندانی را در خصوص کاهش قیمت های فعلی در بازار خودروهای وارداتی متصور بود.
البته از تاثیر واردات خودروهای 2018 بر قیمت مدل های 2017 و 2016 نمی توان به آسانی گذشت. در واقع اگر تمامی چند هزار خودرو دپو شده در گمرک، سرانجام ترخیص شوند، با توجه به رکود بازار و افزایش نیافتن توان خرید مشتریان می توان حدس زد که روند افزایش قیمت خودروهای دست دوم وارداتی تا حدی کُند شود، اما کاهش قیمت این قبیل از خودروها در شرایط اقتصادی فعلی کاملا دور از ذهن به نظر می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • HesamS
    HesamS | ۱۳ اسفند ۱۳۹۷

    با این وضع قیمت دلار حتی باز شدن واردات هم تاثیری در قیمت ها نخواهد داشت چه برسه ترخیص خودرو های دپو شده که دیگه مرحله پوسیده شدن زیر تابش افتاب داغ روی لایه نمک نشته بدنه ماشین رو دارن تکمیل میکنن.

  • Meisam Nemati
    Meisam Nemati | ۱۲ اسفند ۱۳۹۷

    با تشکر از نویسنده محترم. سوالم اینه که چطور میتونم درباره متن گزارش سوالاتم رو از نویسنده بپرسم؟تشکر

  • enrix
    enrix | ۱۲ اسفند ۱۳۹۷

    این روکش های سفید روی کاپوت واسه چیه ؟؟؟؟؟؟

مطالب پیشنهادی