ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جوانگرایی در وزارت ارتباطات
تکنولوژی

وزیر ارتباطات: مشکلات امروزی کشور با راه‌حل‌های نوآورانه جوانان قابل حل است

وزیر ارتباطات با تاکید به لزوم رعایت جوانگرایی در تمام سیستم‌های کشور و با تقسیم کردن دوره‌های بعد از انقلاب به سه دوره جنگ،سازندگی و تحریم شرایط کنونی کشور را طوری می‌داند که جامعه جوان ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

وزیر ارتباطات با تاکید به لزوم رعایت جوانگرایی در تمام سیستم‌های کشور و با تقسیم کردن دوره‌های بعد از انقلاب به سه دوره جنگ،سازندگی و تحریم شرایط کنونی کشور را طوری می‌داند که جامعه جوان بیشترین سهم نمودار سنی را دارند. «محمدجواد آذری جهرمی» در گفتگوی اخیر خود با روزنامه ایران تاکید کرده که مخاطب فعلی کشور جوان است و مشکلات هم مشکلات جوانی است که با ایده ادوار گذشته قابل حل نیست و شرایط امروزی نوآوری را می‌طلبد:

«نوآوری در عرصه مدیریت برای حل مسائل، واقعیتی است که باید آن را بپذیریم. بنابراین، میدان دادن به جوان‌ها به این معناست که جوان‌ها با ایده‌ها و راه حل‌های جدید و شکستن حلقه‌های مدیریتی بسته کشور پیش بیایند و از ظرفیت‌های موجود برای حل مشکلات استفاده کنند.جوان انرژی و انگیزه دارد؛ جوان محافظه کاری‌اش کمتر است و امید بیشتری دارد. طبیعتاً کشور در شرایطی است که ما باید از ظرفیت جوان‌ها استفاده کنیم و جوان‌ها می‌توانند تحول ایجاد کنند.»

جوانگرایی در وزارت ارتباطات

جهرمی با اشاره به سن جوان رییس سازمان فناوری اطلاعات و یا معاون زیرساخت کشور باور دارد که جوان‌گرایی در وزارتخانه تحت مدیریت او برقرار شده است. او به قانون نانوشته سن سالاری در ادارات دولتی اشاره می‌کند و با تشریح آن توضیح می‌دهد که چرا در برخی سازمان‌ها، همه مدیران از سنین بالاتری برخوردار هستند:

«چارچوب به این شکل است که وقتی نیروها به سن بازنشستگی می‌رسند چون طبیعتاً حقوق مدیران بالاتر است این افراد را با پست مدیریتی بازنشسته ‌میکنند. یعنی به نوعی پست‌های مدیریتی در اختیار کسانی بود که می‌خواستند بازنشسته شوند. یعنی به جای شایسته سالاری، سن سالاری و حقوق بازنشستگی سالاری لحاظ می‌شد و این موضوع سازمانی شده بود. اما ما این آفت را برداشتیم و دستیاران جوان را در کنار برخی مدیران گذاشتیم تا بعد از یادگیری کامل به محض بازنشستگی یک نیرو، به عنوان جایگزین وی فعالیت کند.»

جوانگرایی در وزارت ارتباطات

درحال حاضر 150 مدیر جوان در مجموعه وزارت ارتباطات درحال آموزش قانون محاسبات، رفتار سازمانی، مدیریت و استراتژی‌های مدیریتی هستند تا هر زمان و هرجا که لازم بود مشغول شوند و یا اگر وزیر بعدی به دنبال نیروی جوان بود، این مجموعه بتواند با توجه به آموزش‌هایی که دیده پاسخگوی نیازهای مدیریتی سازمان باشد.  با این راهبرد در این مدت به 300 نفر از جوان‌ها پست‌های مدیریت پایه، میانی و ارشد داده شده است.

جهرمی معتقد است که این رویه در کل کشور وجود ندارد و به همین دلیل مجلس مجبور است تا  برای مقابله با موج آنهایی که به میزشان چسبیده‌اند قانون مصوب کند اما با وجود این برخی با نامه‌نگاری و انشاهای مختلف تلاش می‌کنند آدم‌های مختلف را روی صندلی‌شان حفظ کنند:

«در کشورهای دیگر یک مدیر سیاسی تا زمانی که در مسئولیت اجرایی فعالیت می‌کند یک امتیاز مالی دارد و یک امتیاز معنوی. طبیعتاً وقتی از این پست کنار می‌رود امتیاز مالی‌اش متوقف می‌شود اما امتیاز معنوی ادامه خواهد داشت اما در کشور ما وقتی دوره 4 ساله مدیریت پایان می‌گیرد و یک مدیر کنار می‌رود تازه بازخواست‌ها شروع می‌شود؛ دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، قوه قضائیه و... او را که دیگر بی‌دفاع شده فرا می‌خوانند و حسابرسی می‌کنند. بنابراین این فرد تلاش می‌کند در برابر مسائل پیش رو خودش را حفظ کند و همواره در یک مسئولیتی باشد تا این مسئولیت برای او سپر دفاعی ایجاد کند.»

جوانگرایی در وزارت ارتباطات

جهرمی باور دارد که صرفاً استفاده از چند جوان به عنوان نماد درست نیست و نباید رفع تکلیف انجام داد. او با طرح پرسشهایی چون راهبرد ما برای اینکه به این جوان شرط کافی بدهیم چیست؟ کدام نقشه راه را تبیین کرده‌ایم؟ می‌گوید که باید به جوانان در راه درستی میدان داد تا آنها بتوانند در عرصه‌های مختلف قرار بگیرند و رشد کنند.

از نظر وزیر ارتباطات ممکن است یک جوان از بعضی رفتار مدیران و تصمیمات آنها شاکی باشد امااستقلال و آرمان‌های خودش را زیر پا نمی‌گذارد. به گفته جهرمی اگر امروز جوان نارضایتی دارد به خاطر شیوه عملکرد دولتی‌هاست است. او با اشاره به حس وطن پرستی ایرانیان این حس را قابل تقدیر دانست و تاکید دارد که باید انتقادات این مردم را شنیده،دسته بندی کرده و پاسخ شفاف به آنها داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • mortezaniksard
    mortezaniksard | ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

    البته اگه شما بزارین...کلا منظور دولت از جوانان،ژن های خوب و دامادای ویژست.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی