ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معاینه فنی
تکنولوژی

رییس ستاد معاینه فنی: تهرانی‌ها سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان جریمه شدند

بر اساس آخرین آمار در سال جاری ۴۰ درصد خودروهای تهران در معاینه‌فنی رد شدند، این درحالی‌ست که میزان مردودی خودروها در سطح کشور ۳۰ درصد است. به گفته «نواب حیسنی منش» رئیس ستاد معاینه‌فنی تهران، ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰

بر اساس آخرین آمار در سال جاری ۴۰ درصد خودروهای تهران در معاینه‌فنی رد شدند، این درحالی‌ست که میزان مردودی خودروها در سطح کشور ۳۰ درصد است. به گفته «نواب حیسنی منش» رئیس ستاد معاینه‌فنی تهران، خودروهای داخلی سال ۹۳، خودروهای وارداتی تولید سال ۲۰۱۴ و خودروهای پلاک عمومی سال ۹۶ و ماقبل آن در سال جدید مشمول معاینه فنی می‌شوند و خودروهای فاقد معاینه‌فنی توسط دوربین‌ها به صورت خودکار جریمه خواهند شد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اینکه دو میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تا قبل از آذرماه و در مرحله اول طرح کاهش به دلیل نداشتن معاینه فنی جریمه شدند، گفت:

«این آمار هم اکنون با اجرای فاز دوم طرح کاهش به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو رسیده است و در واقع یک خودرو شاید چند بار جریمه شده باشد. این رقم حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است که بر اساس مصوبه مجلس این منابع باید صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود. منتها تاکنون تمامی جریمه شدگان، مبلغ جریمه را پرداخت نکرده‌اند.»

معاینه فنی

حسینی منش می‌گوید میزان مراجعه سالانه به این مراکز رقمی در حدود ۳ میلیون است و با وجود ۵۴ خط معاینه‌ فنی ظرفیت تست ۷ هزار و ۵۰۰ مراجعه در روز وجود دارد. او درباره نوبت گیری آنلاین از مراکز معاینه‌ فنی به دیجیاتو گفت از زمان راه اندازی سیستم نوبت‌ گیری آنلاین تا کنون روزانه به طور متوسط ۲ هزار ثبت نام به صورت آنلاین انجام شده است.

او در پاسخ به پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه برخی نوبت‌دهی‌ها در زمان تعطیل بودن مراکز به مراجعان اعلام شده‌ بود، توضیح داد:

«قطعا این روند با اختلالاتی همراه بوده است. به عنوان مثال بعد از آنکه مرکز نوبت را به صورت آنلاین برای کاربر رزرو کرده بود، همکاران ما در پلیس راهور باید اطلاعات جدید را از سیستم‌های ما برداشت کرده و سیستم سیمفا را به روز کنند و در نتیجه همین تداخل زمانی، مراکز بسته بودند. البته این موارد مورد بررسی قرار گرفت و برای مراجعان زمان دیگری در نظر گرفته شد.»

معاینه فنی

همکاری با سرویس‌های ارائه کننده حمل و نقل آنلاین برای تست خودروهای آنها موضوعی‌ است که چند ماه قبل هم اتفاق افتاد و اسنپ به رانندگان ناوگان خود که برگه معاینه فنی نداشتند مهلت داد تا تست معاینه فنی را انجام دهند. رئیس ستاد معاینه فنی درباره ادامه این روند به دیجیاتو توضیح داد:

«با توجه به اینکه قرار است قانون تجدید معاینه فنی سالانه برای خودروهای پرتردد حتی تاکسی‌های اینترنتی به صورت جدی مورد بررسی قرار بگیرد و احتمالا تصویب شود، قطعا همکاری ما با سرویس‌های ارائه کننده حمل و نقل آنلاین ادامه دار خواهد شد.»

حسینی منش معتقد است که تمامی فشارها برای کنترل سلامت خودرو و کاهش تصادفات و آلایندگی روی مردم است و همین موجب شده تا وظیفه خودروساز نادیده گرفته شود. یکی از مواردی که حسینی منش به آن اشاره کرد مربوط به کاتالیست‌های داخلی بود که روی آنها درج شده این کاتالیست فاقد الزام آلایندگی است:

«کاتالیست‌های وارداتی که دارای استاندارد هستند حدود ۱۵ میلیون است. کاتالیست‌هایی که در کشور تولید می‌شود و دارای استاندارد نیست هزینه‌ای حدود ۱,۵ میلیون تومان دارد و این در حالیست که کاتالیست‌های وارداتی که دارای استاندارد هستند حدود ۱۵ میلیون است و در این بین خودروهای ۶ سیلندر باید دارای دو کاتالیست باشند.
همچنین هزینه کاتالیست‌‌ خودروهای آلمانی معادل ۵۰ میلیون تومان است. این موضوع بسیار مهمی است که باید از جانب خودروسازان و سیاستگذاران مورد توجه قرار گیرد.»

معاینه فنی

انجام تست معاینه فنی قبل از سفرهای نوروزی موضوع دیگری بود که رئیس ستاد معاینه فنی تهران به آن تاکید کرد. به گفته او این مراکز تا بیست و نهم اسفند ماه با ۵۴ خط به صورت دو شیفت و در مرکز بیهقی ۲۴ ساعته فعال هستند و به شهروندان خدمت رسانی می‌کنند. پس از آن مراکز در روزهای تعطیل مراکز به صورت شیفت‌بندی شده آماده به کار خواهند بود.

بر اساس آمارها یکی از مهمترین عامل حوادث منجر به مرگ جاده‌ای در تعطیلات نوروز واژگونی اتوبوس‌های مسافربری در جاده‌ها هستند. حسینی منش با تاکید بر این موضوع که نصب فیلتر دوده روی خودروهای سنگین قدیمی موجب سوختن موتور و از رده خارج شدن آنها می‌شود، توضیح داد که صاحبان خودروهای سنگین قبل از نصب فیلتر دوده باید موتور خودرو را نوسازی کنند و به دلیل هزینه سنگین این امر انجام نمی‌شود.

معاینه فنی

اما موضوع دیگر سلامت فنی خودروهای سنگین است که به گفته حسینی‌منش در مورد آن حساسیت زیادی وجود دارد. او به دیجیاتو گفت سازمان راهداری کشور متولی اصلی بررسی سلامت خودروهای سنگین است که به خوبی این کار را انجام می‌دهد:

«با این حال کیفیت قطعات در سالم ماندن خودرو تاثیر زیادی دارد. برای مثال خودرویی معاینه فنی دریافت می کند اما ترکیدن لاستیک بی‌کیفیت در جاده باعث واژگونی و مرگ افراد می‌شود. به همین دلیل ما به داشتن معاینه فنی این خودروها اکتفا نکردیم زیرا این امکان وجود داشت که آنها از قطعات عاریه برای گرفتن معاینه فنی استفاده کنند؛ بنابراین با مشارکت راهداری، پلیس راهور و شهرداری اقدام به اجرای تست کنار جاده‌ای کردیم که در این راستا ۸۹ درصد از خودروهایی که دارای معاینه فنی بودند تست مجدد کرده و در این بین ۲۴ درصد آنها در این تست مردود شدند.»

گفتنی‌ست هموطنانی که برای مسافرت در ایام نوروز به شهر تهران می‌آیند باید برای تردد در تهران معاینه فنی داشته باشند و در صورت نداشتن این مجوز آنها می‌توانند از شهرهای خود معاینه فنی را دریافت کنند زیرا تمامی مراکز معاینه فنی در کل کشور به سیمفا متصل هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی