ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاره نهم
علمی

قوت‌گرفتن احتمال وجود سیاره نهم در منظومه شمسی

با کنار گذاشته شدن پلوتون از جمع سیاره های منظومه شمسی محققان همیشه به دنبال جایگزینی برای آن بوده اند و حالا به شواهد محکمی مبنی بر وجود سیاره نهم در لبه منظومه شمسی دست پیدا ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

با کنار گذاشته شدن پلوتون از جمع سیاره های منظومه شمسی محققان همیشه به دنبال جایگزینی برای آن بوده اند و حالا به شواهد محکمی مبنی بر وجود سیاره نهم در لبه منظومه شمسی دست پیدا کرده اند.

دو ستاره شناس موسسه فناوری کالیفرنیا «کلتک» به نام های «کنستانتین باتیگن» و «مایک براون» قبلا با اشاره به مدار خاص اجرام موجود در کمربند سیارکی کپلر از احتمال وجود نهمین سیاره خبر داده بودند اما دیگر کارشناسان چندان از این ایده استقبال نکردند. این دو ستاره شناسان حالا با تجزیه و تحلیل داده های قبلی احتمال اتفاقی بودن تجمیع این اجرام و زاویه یکسان و ۳۰ درجه ای آنها نسبت به مدار دیگر سیارات را یک در پانصد اعلام کرده اند. سیاره نهم

این دو محقق با استفاده از مدل های کامپیوتری به بررسی سیر تکاملی نقاط دور دست منظومه شمسی پرداخته و مختصات فیزیکی سیاره فرضی نهم را تجزیه و تحلیل کرده اند. یافته های آنها حاکی از این است که این سیاره برخلاف باورهای قبلی احتمالا پنج برابر زمین بوده و فاصله آن تا خورشید ۴۰۰ برابر فاصله بین زمین و این ستاره است. باتیگن در این باره می گوید:

نهمین سیاره با جرم پنج برابر زمین شباهت زیادی به ابر زمین های فراخورشیدی دارد. این سیاره قطعه گمشده منظومه شمسی در شناسایی نحوه تشکیل سیارات است.

هرچند این تحقیق وجود سیاره نهم را به صورت قطعی اثبات نمی کند اما فرضیه آن بر بنیان هایی قوی و مستدل بنا شده است. به گفته باتیگن پیدا کردن این سیاره یک چالش بزرگ در اخترشناسی به شمار می رود اما وی امیدوار است طی یک دهه آینده تصاویری از آن به ثبت برسند.

«فرد ادامز»، استاد فیزیک دانشگاه میشیگان نیز با اشاره به شواهد جداگانه در مورد وجود سیاره نهم احتمال وجود چنین جرمی را بسیار بالا عنوان می کند.

 

تماشا کنید: اولین فضاپیمای خصوصی آمریکایی به ایستگاه فضایی بین المللی رسید

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی