ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سرنوشت آیفون در ایران
تکنولوژی

رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور از سرنوشت آیفون در ایران می‌گوید

محدودیت‌هایی که اپل برای اپلیکیشن‌ها به وجود آورده دستمایه رسانه‌ها شده و در این بین «امیر ناظمی» رییس سازمان فناوری اطلاعات در طی یادداشتی که در فایننشال تریبون نوشته، به پیامدهای این موضوع اشاره کرد. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۴:۵۲

محدودیت‌هایی که اپل برای اپلیکیشن‌ها به وجود آورده دستمایه رسانه‌ها شده و در این بین «امیر ناظمی» رییس سازمان فناوری اطلاعات در طی یادداشتی که در فایننشال تریبون نوشته، به پیامدهای این موضوع اشاره کرد. به گفته ناظمی عوامل متعددی در اعمال این محدودیت های تازه دخیل بوده اند و تلفن های هوشمند اپل نیز به واسطه آنها برای کاربران ایرانی تقریبا بلااستفاده شده اند و همین مساله می تواند باعث افت بسیار شدید تقاضای ایرانی ها برای گوشی های تولید شرکت کالیفرنیایی شود.

سرنوشت آیفون در ایران

ناظمی معتقد است که در محدودسازی های اخیر برای اپ های iOS سه فاکتور موثر بوده اند که عبارتند از:

  • تحریم های آمریکا علیه ایران
  • تغییر در سیاست های اپل در رابطه با گواهینامه های توسعه دهندگان سازمانی
  • انتشار گزارشی تازه در رابطه با استارتاپ های ایرانی که تحریم های آمریکا را با استفاده از گواهینامه های توسعه دهندگان دور زده اند و باعث عکس العمل آمریکا شدند.

او در این یادداشت می‌افزاید به دنبال اعمال دوباره تحریم های آمریکا علیه تهران، اپل اپلیکیشن های موبایلی که شرکت های ایرانی ساخته بودند را از سرویس اپ استور خود حذف کرد در حالی که، براساس بیانیه موسوم به General License D-1 که توسط دپارتمان اطلاعات مالی دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا صادر شده، سرویس هایی هم هستند که شرکت های آمریکایی از ارائه آنها به شرکت ها و اشخاص ایرانی منع نشده اند:

«براساس این مجوز، انتشار محصولات نرم افزاری توسعه یافته توسط ایرانی ها از سوی اپل مجاز است. با این حال اما این شرکت ترجیح داده برای آنکه خطر مواجهه با جریمه های احتمالی به این خاطر را به حداقل میزان ممکن برساند، محدودیت تازه ای را علیه توسعه دهندگان ایرانی وضع کند.

توسعه دهندگان ایرانی نیز در پاسخ به این محدودیت ها و برای دور زدن تحریم ها شروع به استفاده از گواهینامه های بین المللی توسعه دهندگان اپل کردند تا اپ های iOS خود را از طریق وبسایت های خودشان منتشر کنند.»

باید اشاره کنیم که ین گواهینامه ها در اصل برای شرکت ها طراحی شده اند تا امکان انتشار اپ های مبتنی بر iOS را بدون نیاز به مراجعه به اپ استور برای کارکنان خود فراهم نمایند، با این وجود آنطور که ناظمی می گوید با استفاده از همین تکنولوژی، شرکت های ایرانی اقدام به راه اندازی چندین اپ مارکت کردند تا نیازهای کاربران محصولات اپل را از این طریق برآورده نمایند : «در نظر داشته باشید که تحریم های آمریکا شرکت های فناوری ایرانی را وادار کرده که از این ترفند برای انتشار محصولاتشان استفاده نمایند.»

تغییر سیاست ها

ناظمی در ادامه این یادداشت در بخش تغییر سیاست‌ها، به رفتار اپل در چند ماه اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید که این کمپانی برای حفظ حریم خصوصی کاربران و جلوگیری از نقض مالکیت معنوی اپلیکیشن ها، اپ ها را پیش از انتشارشان در اپ استور بررسی می کند:

«با این حال اما توزیع کنندگان غیرقانونی نرم افزار با استفاده از گواهینامه های سازمانی توسعه دهندگان اپ های کِرک شده را روی آیفون نصب می کنند. چند ماه پیش اپل اعلام کرد که سیاست های خود در رابطه با اپلیکیشن های دارای گواهینامه های توسعه دهنده سازمانی را مورد بازنگری قرار می دهد. در واقع لازم بود که اپل برای حفاظت از اطلاعات کاربران و دارایی های معنوی کاربران سوء استفاده از این گواهینامه ها را متوقف نماید، اما این تغییر در سیاستهای اپل به قیمت محدود شدن هرچه بیشتری کاربران ایرانی iOS تمام شد.»

ناظمی همچنین یاد آوری کرده که تا روز سه شنبه هفته گذشته اپلیکیشن های موبایلی که توسط شرکت ایرانی توسعه یافته بودند و پیشتر اجازه قرارگیری در اپ استور را نداشتند قابلیت انتشار در وبسایت ها و اپ مارکت های ایرانی را پیدا نکردند.

سرنوشت آیفون در ایران

مساله ای پیچیده

رییس سازمان فناوری اطلاعات کشورمان معتقد است که انسان امروز در دنیایی سراسر پیچیدگی زندگی می کند؛ جایی که مملو است از مسائلی پیچیده و هیچ پاسخ ساده ای برای آنها وجود ندارد. او تغییر در سیاست های اپل را اقدامی صحیح در راستای حفاظت از دیتای کاربران حساب می‌کند و در عین حال تاکید دارد که این اقدام تاثیری منفی روی جریان آزاد اطلاعات و سرویس های آنلاین در ایران داشته است:

«علاوه بر اینها در حالی که نمی توان گفت تحریم های آمریکا باعث اعمال محدودیت روی اپ های ایرانی iOS شده، این تحریم ها در کنار فاکتورهایی دیگر چنین شرایطی را به وجود آورده است. ترکیبی از تمامی عوامل ذکر شده در بالا باعث به وجود آمدن شرایطی شده که به واسطه آن کلیه اسمارت فون های اپل تقریبا کاربردهایشان را در ایران از دست داده اند. کاربران ایرانی تلفن های هوشمند به طور مستمر از سرویس های آنلاین متعددی برای انجام اموری نظیر پرداخت، تحویل مرسوله، استریم موسیقی و ویدیو و کرایه تاکسی استفاده می کنند که البته همگی شان هم توسط استارتاپ های داخلی ارائه می شوند.»

ناظمی در بخش‌های پایانی یادداشت خود خاطرنشان می‌کند که محدودسازی اپ های iOS که این استارتاپ ها طراحی کرده اند میتواند بسیاری از ایرانی ها را مجاب به کنار گذاشتن آیفون هایشان کند: «طبق برآوردهای انجام شده حدودا ۵.۲ میلیون کاربر آیفون در ایران وجود دارد و اپل سهمی ۱۲ درصدی را از بازار موبایل ایران دارد. بازار تلفن هوشمند ایران نیز ارزشی برابر با ۴۳۷ میلیون دلار دارد.»

اپل سهمی ۱۲ درصدی را از بازار موبایل ایران دارد

امیر ناظمی راهکارهای پیش روی اپل را به دو قسمت تقسیم می‌کند و آنها را اینگونه تشریح می‌کند: «میتواند به قانون General License D-1 اتکا کند و مجوز انتشار اپ های ایرانی روی اپ استور را بدهد یا همچنان بر مواضع فعلی خود استوار بماند. اگر اپل استراتژی دوم را اتخاذ کند آنگاه بسیاری از ایرانی ها مجبور می شوند در تصمیمات خود برای خرید آیفون بازنگری کنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Sam1
    Sam1 | ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

    چه مرخرفاتی! خود گویی خود خندی عجب مرد هنرمندی!؟ ?
    دوست محترم شما تو دنیا گویا نمیخوایید باشید؟ اول اینو بگو بعد بیا ادامه رو.
    دوست مسئول سمت دار به استحضارتون میرسانم شما بایستی:
    ۱ کشور ایران را ایران کنید.
    ۲ با دنیا ارتباط برقرار کنید و وصل به دنیا شوید سیستمهای بانکی و کارتی تان به‌ دنیا متصل گردند و کارتهای اعتباری جهانی بنام ایرانیان وارد و صادر بشود.
    ۳ به قانون‌جهانی کپی رایت وارد شوید.
    دوست محترم انگار از ایران بی قانون خبر نداری ابتدا فرهنگ استفاده قانونی نرم افزاری و زیر ساخت مربوطه را جا بنداز و سر و سامان بده ادامه پیشکش.

    بعدش شما چی کاره ای که جای مردم حرف می زنید مگه همه مثل شمان جلوی صدا و سیمای میلی و بی اگاه.
    محض اطلاعتان بنده با اپل خیلی ارتباطم تو زمینه مشکلات و فیدبک و ریفاند پول و غیره. و از تمامی سرویسهاش استفاده میکنم.
    همچنین اکانت نتفلیکس رو iOS اشتراک دارم و از ایتیونز اپل قانونی موزیک فیلم و سریال خریداری میکنم و iOS سالهاست سیستم عامل اصلی و نخست اینجانب شده و هیچ نیازی به سیستم عامل کامپیوتری هم ندارم. همه خریدهام چه اپ استور چه ایتیونز تو ایکلاد اپلم همه جا همراهم است.
    اما قدم بعدی در خصوص وضعیت اسفبار استارت اپ های شما، حذف شبکه های نامشروع استریم فیلم داخلیست که بزودی شاهد حذفشون خواهیم بود.

    • mostafa_erfani
      mostafa_erfani | ۱۷ اسفند ۱۳۹۷

      چقدر تو خوبی??

  • aliresa
    aliresa | ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

    کلی پول گمرک گوشی آیفونم رو گرفتن برای چی؟ هیچی؟ باید حمایت بشه از من و مشکل من حل بشه حالا با مذاکره یا پول خرج کردن

  • enrix
    enrix | ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

    کاش تکنولوژی به جای آمریکا دست یه کشور بی طرف مث نروژ و سوئد بود الان راحت زندگیمونو میکردیم چه ما چه خود مردم آمریکا چه اروپا!دیدید یکی تو کوچه قدیما سگا داشت سلطانی میشد برای خودش و برو بیایی داشت؟؟ الان حس بعضی کشورهای صاحب تکنولوژی هم همینه که البته زمان میبره ولی درست میشه همه چی

  • poison1364
    poison1364 | ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

    وقتی در مقابل قراردادها، تعهد ها و استانداردهای جهانی (مثل fatf, پالرمو، حق رایت،..) مقاومت میکنیم و برای پاسخگو نبودن به اونا نمی پیوندیم پس مطمئنا ما هم راه شکایت و گلایه (از قبیل همین محدودیت که حق شکایت از اپل رو به ما میداد) از ارگان یا سازمانی برای خودمون باز نمیزاریم. من خیلی متاسفم از محدودیت ها ایجاد شده برای هم وطنم اما مقصر اصلی خود ماییم (سیاست گذار مملکتی) چون حتی نمیتونیم در مقابل بد عهدیِ طرف مقابل (مثل قرارداد برجام) به خاطر سرکش بودن خودمون از حق و حقوقمون دفاع کنیم.

    • Sam1
      Sam1 | ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

      احسنت

  • noisymind
    noisymind | ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

    داداش این همه هجمه و لابی و اینها برای چیه؟ که مردم بیان مثلا 10 میلیون بدن برن نوت سامسونگ بگیرن؟! اولا که آیفون کی گفته برای ایرانیان غیر قابل استفاده شده؟! جمله ای که نوشتید : " تلفن های هوشمند اپل نیز به واسطه آنها برای کاربران ایرانی تقریبا بلااستفاده شده اند" !! فقط چند تا نرم افزار در پیت ایرانی که اصلا تو اپ استور هم نبودن کار نمیکنن! مثل همراه اول و ایرانسل و ... الان حتی نرم افزارهای بانکی من داره کار میکنه!! ضمن اینکه من که خودم شخصا گوشی رو نخریدم که فقط از اپ های ایرانی استفاده کنه!! کلی اپ اصلی از خود اپ استور رو گوشی دارم و کلی هم باهاشون دارم کار میکنم و راضی هستم. این که میگم این هجمه ها برای چیه به این خاطره که من الان سامسونگ هم دارم و اتفاقا تو گوگل پلی خیلی از اپ ها رو که میخوام دانلود کنم میگه برای کشور شما موجود نیست!! دوستان با این مساله و توهین و تحقیر ایران هیچ مشکلی ندارند احیانا؟! حتما میگین بازار اندروید هست. خب مطمئن باشید برای iOS هم به زودی سیب اپ و ... کار خودشون رو دوباره شروع میکنن.

    • پوریا ماندگار
      پوریا ماندگار | ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

      داداش ولشون کن یه مشت بیسواد و بی عرضه دارن کشور رو میچرخونن ، عرضه مدیریت مرغ و گوشت ندارن میخوان تمدن سازی کنن اون وقت ، اینا هم همه از بی عرضگیه

      • Sam1
        Sam1 | ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

        پوریا درست میگه ??

مطالب پیشنهادی