ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس HIV
علمی

پیوند مغز استخوان بدن یک مبتلا به HIV را از ویروس پاک کرد

پژوهشگران با پیوند مغز استخوان یک فرد مقاوم در برابر HIV به مردی بریتانیایی که ناقل این ویروس بود، اعلام کردند که ویروس HIV از بدن او کاملا پاک شده. این مرد بریتانیایی دومین نفری ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۷

پژوهشگران با پیوند مغز استخوان یک فرد مقاوم در برابر HIV به مردی بریتانیایی که ناقل این ویروس بود، اعلام کردند که ویروس HIV از بدن او کاملا پاک شده.

این مرد بریتانیایی دومین نفری است که بعد از پیوند مغز استخوان بدنش از ویروس HIV پاک شده است. طبق اعلام پزشکان، این فرد سه سال پیش تحت عمل جراحی قرار گرفت و مغز استخوان شخصی که دچار نوعی جهش ژنتیکی نادر شده بود و به همین واسطه بدنش در برابر ویروس HIV مقاوم گشته بود به بدن او پیوند زده شد. بعد از حدود ۱۸ ماه مصرف داروهای ضد ویروس، پزشکان اعلام کردند که هیچ نشانه ای از آلودگی این مرد به ویروس HIV در خونش مشاهده نمی شود.

ویروس HIV
کیت تست HIV

راویندرا گوپتا پروفسور متخصص HIV که هدایت تیم پزشکان معالج این مرد بریتانیایی را بر عهده داشت در این باره گفت:

هیچ ویروسی که بتوانیم بررسی اش کنیم در خون او وجود ندارد. ما هیچ چیزی پیدا نکردیم.

پاک شدن ویروس HIV از بدن این بیمار را میتوان نوید بخش آینده بدون ایدز قلمداد کرد اما همزمان، پزشکان دست اندرکار این پژوهش اعلام کرده اند که فعلا برای تصمیم گیری زود است و نمی توان روش مورد استفاده روی این مرد را درمان قطعی برای HIV در نظر گرفت.

در سال ۲۰۰۷ مردی آمریکایی به نام تیموتی براون نیز تحت درمانی مشابه در آلمان قرار گرفت و آنطور که تیم درمانی اعلام کردند ویروس HIV به کلی از خون او پاک شد و هنوز هم که هنوز است نشانه ای از این ویروس در خون او یافت نشده.

۳۷ میلیون نفر در سراسر دنیا به HIV مبتلا هستند

در حال حاضر ۳۷ میلیون نفر در سراسر دنیا به HIV مبتلا هستند و ۳۵ میلیون نفر نیز از دهه ۱۹۸۰ میلادی تاکنون براثر ابتلا به ایدز جان خود را از دست داده اند.

اما مرد بریتانیایی  در سال ۲۰۰۳ به ویروس HIV مبتلا شد و در سال ۲۰۱۲ نیز به نوع خاصی از سرطان خون دچار شد. در سال ۲۰۱۶ وقتی که او به خاطر سرطان بسیار بیمار شده بود پزشکان تصمیم گرفتند که یک همتای پیوندی برایش پیدا کنند. آنها در ادامه دریافتند که فرد اهدا کننده دچار نوعی جهش ژنتیکی شده که او را در برابر HIV مقاوم کرده است و حالا ویروس از بدن مرد بریتانیایی به کل پاک شده.

پیوند مغز استخوان عملی بسیار گران، پیچیده و خطرناک است

اما آنطور که پزشکان می گویند نمی توان این شیوه درمانی را برای تمامی مبتلایان به HIV به کار برد چراکه پیوند مغز استخوان بسیار گران، پیچیده و خطرناک است و از طرفی پیدا کردن فردی که همخوانی بیولوژیکی لازم با گیرنده داشته باشد نیز پروسه ای زمان بر و دشوار است. جالب آنکه بهترین اهدا کننده ها در اروپای شمالی هستند زیرا برخی از این افراد دچار جهش ژنتیکی CCR5 شده اند و بدنشان در برابر ویروس HIV مقاوم است.

شاید به خواندن این مطالب علاقمند باشید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی