ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرگس کارخانه

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای استارت‌ آپ‌ها چه می‌کند؟

یکی از بزرگترین مشکلات استارت‌آپ‌ها در مراحل اولیه کار خود جلب رضایت سرمایه‌گذاران و تامین سرمایه مورد نیاز است؛ اکوسیستمی که هرروز بزرگتر و ایده‌های جدیدتری در آن شنیده می‌شود اما معضلات تامین مالی همچنان در ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

یکی از بزرگترین مشکلات استارت‌آپ‌ها در مراحل اولیه کار خود جلب رضایت سرمایه‌گذاران و تامین سرمایه مورد نیاز است؛ اکوسیستمی که هرروز بزرگتر و ایده‌های جدیدتری در آن شنیده می‌شود اما معضلات تامین مالی همچنان در آن وجود دارد. حالا سوال اینجاست که نهادهای حاکمیتی چگونه می‌توانند به این کسب و کارهای جوان کمک کنند؟

«نرگس کارخانه» کارشناس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با دیجیاتو جذب سرمایه برای ایده‌ها و استارت‌آپ‌ها را بزرگترین معضل در مراحل رشد آنها می‌داند و می‌گوید یکی از مهمترین مواردی که سرمایه گذاران به آن توجه می‌کنند، بازدهی استارت‌آپ‌هاست که معمولا سرمایه‌گذاران بازدهی بالایی را برای سال‌های اولیه استارت‌آپ‌ها متصور نیستند:

«یکی از دلایل ممکن است این باشد که طرح خوبی برای استارت‌آپ‌ها وجود ندارد یا شاید هم ایده خوبی وجود دارد اما تیمی که بتواند آنها را هدایت کند و به نتیجه برساند وجود ندارد. این موارد از جمله نقاط ضعف استارت‌آپ‌ها محسوب می‌شود.»

با این حال کارخانه معتقد است که علیرغم وجود این مشکلات اکوسیستم استارت‌آپی از تب و تاب نیفتاده‌ و در حال رشد و گسترش هستند. این کارشناس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید می‌کند که سرمایه گذاری آن طور که انتظار می‌رود، اتفاق نمی‌افتد و همین مساله ضرورتی‌ست تا دفتر تامین مالی سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چالش های این مسیر را شناسایی و به عنوان یک نهاد حاکمیتی در جهت رفع موانع و مشکلات تسهیلگری کند:

«به همین دلیل معاونت علمی و فناوری سامانه‌هایی را به‌عنوان کارگزار خود در حوزه تامین مالی و سرمایه‌گذاری به بازیگران و ارکان مختلف این اکوسیستم معرفی می‌کند که از جمله آنها سامانه کارن است. حمایت‌های معاونت لزوما مادی نیست اما تلاش خواهیم کرد تا این سامانه‌ها بتوانند ارکان‌ استارت‌آپی و سرمایه‌گذاری را دور هم جمع کنند. این سامانه‌ها باید بتوانند بانک اطلاعاتی خوبی در زمینه طرح‌های دانش بنیان و خلاق ایجاد کنند. تیم‌های مشاوره‌ای قوی در زمینه ارزیابی طرح‌ها و نیز شناخت فرصت‌های مناسب سرمایه گذاری به کار گیرند. آموزش های مناسبی به ارکان این زیست بوم جهت آشنایی و نیز فرهنگسازی بحث کارآفرینی ارائه کنند. به این ترتیب معاونت از ارائه امکانات و خدمات مناسب به استارت‌آپ‌ها و سرمایه گذاران اطمینان خاطر می‌یابد و این چرخه تامین مالی دانش بنیان و خلاق به درستی تکمیل می‌شود.»

نرگس کارخانه

کارخانه باور دارد که با رشد چشمگیر استارت‌آپ‌ها نهاد‌های حاکمیتی باید بیشتر تلاش کنند تا مشکلات موجود در این زیست بوم سریعتر رفع شود. او در ادامه توضیح داد که این معاونت می‌خواهد شبکه ارتباطی خوبی بین سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران و منتورها ایجاد و خدمات مختلفی را در زمینه تامین مالی و سرمایه‌گذاری ارائه کند.
سامانه کارن و خانه سرمایه گذاری دو سامانه ای هستند که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری خود را با آنها به صورت پایلوت آغاز کرده‌ است. کارخانه از استارت‌آپ‌ها خواست تا وارد این دو سامانه شوند:

«استارت‌آپ‌های سراسر کشور در این سامانه‌ها ثبت نام و طرح خود را معرفی کنند. از طرف دیگر نهادها و سازمان‌هایی که طرف تفاهم‌نامه با معاونت هستند در این سامانه عضو شوند تا بتوانند از اطلاعات مربوط به ایده‌ها و طرح ها مطلع شوند و از خدمات قابل ارائه در سامانه ها برخوردار گردند. البته فعالیت ما در این معاونت محدود به سامانه‌ها نیست بلکه اقدامات دیگری هم در حال انجام است منتها سامانه با هدف تجمیع اطلاعات و خدمات ارائه شده در حوزه تامین مالی و سرمایه گذاری، راه‌اندازی شده تا افراد صاحب طرح و ایده در سراسر کشور که شاید نتوانند به صورت حضوری با سرمایه‌گذاران در ارتباط باشند، در این سامانه ها حضور خودشان را اعلام کنند و از خدمات این حوزه بهره مند شوند»

اینطور که نرگس کارخانه می‌گوید این سامانه‌ها تحت نظارت و حمایت معاونت راه‌اندازی و کار خود را آغاز کرده‌اند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان حامی در کنارشان قرار گرفته تا پروسه‌های کاری را تسریع کند: «امیدواریم که بتوانیم در آینده یک یا چند پلتفرم تجمیع شده و قوی ایجاد کنیم که ملاک و مبنا اطلاعات و ارتباطات زیست بوم دانش بنیان و خلاق در کشور باشد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی