ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رشد پارک‌ های علم و فناوری
تکنولوژی

رشد پارک‌های علم و فناوری کشور منجر به جهانی شدن شهرهای ایران می‌شود

امروزه با توجه به عصر جهانی شدن، شهرهای مختلف نیز برای توسعه پایدار و جهانیشدن با یکدیگر در حال رقابت هستند و پارک‌های علم و فناوری از جمله عناصری هستند که می‌توانند به جهانی شدن ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۰:۳۰

امروزه با توجه به عصر جهانی شدن، شهرهای مختلف نیز برای توسعه پایدار و جهانیشدن با یکدیگر در حال رقابت هستند و پارک‌های علم و فناوری از جمله عناصری هستند که می‌توانند به جهانی شدن و توسعه شهرها کمک کنند. «مهدی حمیدی»، «مهدی هاجری و «رضا تقی زاده» در مقاله علمی پژوهشی خود به تببین این موضوع پرداخته و به نقش رشد پارک‌ های علم و فناوری در جهانی شدن شهرها اشاره داشته‌اند.

محققان این پژوهش می‌گویند که یک پارک علمی سازمانی است که به وسیله متخصصین حرفه‌ای مدیریت می‌شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقا فرهنگ نوآوری و رقابت در میان شرکت‌های حاضر در پارک و موسسات متکی بر علم و دانش است:

«توسعه به عنوان یک هدف غایی در سیاست‌های هر کشور همواره مورد توجه سیاستگذاران عرصه ملی و منطقه‌ای بوده و از طرفی امروزه مفهوم توسعه با مفهوم نوآوری و فناوری گره خورده است. این مفاهیم نیز با تغییرات عمیق معنایی در چند سال اخیر همراه بوده‌اند و از جمله این تغییرات اینست که نوآوری و توسعه آن را به یک منطقه خاص بدون مرز تبدیل کرده است.»

رشد پارک‌ های علم و فناوری

این محققین باور دارند که شهرها در رویکرد توسعه منطقه‌ای باید به پارک‌های فناوری اهمیت ویژه‌ای بدهند؛ پارک‌هایی که به عنوان مجل تجمع شرکت‌های دانش بنیان و نوآور محسوب می‌شود. ایجاد پار علم و فناوری یکی از عوامل زمینه ساز توسعه نوین منطقه‌ای است و روز به روز به اهمیت آنها افزوده می‌شود. در این پژوهش آمده است که چالش رویکرد شهرنشنینی تاثیرات مستقیمی را بر ابعاد مسکن، حمل و نقل، انرژی، امنیت غذایی و دسترسی به اشتغال داشته است. در ادامه این مطلب با اشاره به تاریخ پارک‌های علم و فناوری تاکید شده که این مکان‌ها می‌تواند منجر به توسعه شهر و منطقه بشوند:

«پارک‌های علم و فناوری بیش از ۶۰ سال قدمت دارند و با تمرکز بر مناطق شهری سعی کرده‌اند که با تاثیر روی توسعه اقتصادی که منجر به بازسازی شهری در ابعاد مختلف می‌شود و نقش خود را در جهت رفع چالش‌های شهرنشینی ایفا کرده‌اند.  تبدیل پارک‌های فناوری به مناطقی که از نظر زیرساختی دارای امکانات شکل دهی فرایندهای نوآورانه باشد، می‌تواند از یک طرف اکوسیستم نوآوری و دستاوردهای فناوری را بهبود ببخشد.»

رشد پارک‌ های علم و فناوری

ذر حقیقت بر اساس تحقیق این پژوهشکران می‌توان نتیجه گرفت در صورتی که عملکرد پارک در ابعادی که با ابعاد توسعه شهری دارای همپوشانی است توسعه پیدا کند، توسعه در منطقه متاثر از پارک نیز رخ خواهد داد. به گفته این پژوهشگران توسهع پارک‌های علم و فناوری در یک منطقه می‌تواند منجر به توسعه و جهانی شدن آن شهر بشود و آن منطقه را به یک منطقه کاربردی تبدیل کند.

تقویت ابزارهای فناورانه باعث تقویت شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط با پارک شده و توسعه پارک‌های علم و فناوری را در تمامی ابعاد منجر خواهد شد. توسعه پارک‌های علم و فناوری می‌تواند راهی سریع برای رسیدن به ابعاد جهانی باشد؛ هرچند دستیابی به الگوی شهرهای جهانی نیازمند برنامه ریزی‌های دقیق و به کارگیری ظرفیت‌های جانبی زیادی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • enrix
    enrix | ۱۵ اسفند ۱۳۹۷

    دقیقا بهترین راهکاره اگه هدف توسعه پارک علم و فناوری باشه

مطالب پیشنهادی