ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جهرمی خطاب به صدا و سیما: شرکتهای ارزش افزوده مجوزی از وزارت ارتباطات ندارند

دیروز در بخشی از اخبار ۲۰:۳۰ تلویزیون ملی اعلام شد که شرکت‌های ارزش افزوده و شرکت‌هایی که با کد USSD سر و کار دارند، مجوز خود را از سمت وزارت ارتباطات می‌گیرند و صدا و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۶

دیروز در بخشی از اخبار ۲۰:۳۰ تلویزیون ملی اعلام شد که شرکت‌های ارزش افزوده و شرکت‌هایی که با کد USSD سر و کار دارند، مجوز خود را از سمت وزارت ارتباطات می‌گیرند و صدا و سیما با پخش این خبر، توپ تخلف در انتخابات برترین‌های جام جم را بار دیگر به میدان تحت ریاست وزیر ارتباطات انداخت. «محمد جواد آذری جهرمی» اما هم در مصاحبه خبری اخیر خود با رسانه‌ها و هم در طی توییتی، این موضوع را تکذیب کرده و صریحا اعلام کرده که شرکتهای ارزش افزوده و USSD مجوزی از وزارت ICT ندارند و فعالیت آنها مطابق قانون تجارت است.

شرکتهای ارزش افزوده

جهرمی در توییت خود نوشته که «شرکتهای ارزش افزوده و USSD مجوزی از وزارت ICT ندارند و فعالیت آنها مطابق قانون تجارت است، اگر آنگونه که در بخشهای خبری دیشب سیما طرح شد، فعالیت آنهاباید بااخذ مجوز ازوزارت ICT باشد، مطابق مصوبه ۱۹۲ کمیسیون تنظیم مقررات، تبلیغ یا فعالیت آنها سریعا در صداوسیما متوقف گردد.» توییت او بیشتر شبیه به نامه‌ای اداری می‌ماند که خطاب به صدا و سیما نوشته شده ولی نباید فراموش کرد به گفته او، مجوزها هیچ ربطی به وزارت ارتباطات ندارند.

مصوبه ۱۹۲ کمیسیون تنظیم مقررات درباره دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻧﺤﻮه ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت و اطلاع‌رسانی دارﻧﺪﮔﺎن ﭘﺮواﻧﻪ ارا ﻳﻪ ﺧﺪﻣﺎت ارتباطی و ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت بوده و در آن ریز شرایط تبلیغات در تمامی پلتفر‌م‌ها من جمله صدا و سیما آورده شده است: « ﭘﺮواﻧﻪ ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ در ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت رادیویی و تلویزیونی ﺧﻮد، ﻛﻠﻴﻪ دارﻧﺪﮔﺎن ﺧﻼﺻﻪ ﻣﻮﺿﻮع ﭘﺮواﻧﻪ و ﻣﺮﺟﻊ ﺻﺪور آن را اﻋﻼم ﻛﻨﻨﺪ.» در انتهای همین مصوبه نیز تاکید شده که «ﺗﺨﻠﻒ از اﺟﺮای مفاد این دستورالعمل به منزله عدم ایفای تعهدات پروانه‌ای خواهد بود.»

شرکتهای ارزش افزوده

جهرمی پیش‌تر درباره نحوه تخلفی که در صدا و سیما صورت گرفته به روزنامه همشهری گفته بود که مردم نگران بدافزارها و حریم شخصی‌شان نباشند و نحوه این تخلف را چنین تشریح کرده بود:

«وقتی که مشترک کد ستاره را می‌گیرد، فارغ از اینکه عدد بعد آن چه باشد، به سمت گذرگاهی در اپراتور تلفن همراه یا اصطلاحا USSD Gateway هدایت می‌شود. بعد از اینکه اطلاعات به این گذرگاه می‌رسد، این گیت‌وی مثل یک مسیریاب عمل می‌کند و براساس کدی که بعد از ستاره گرفته شده، بسته‌ها به سمت کد مورد اشاره هدایت می‌شوند. بعد از این کد دستوری می‌تواند مربع بیاید که به‌معنای خاتمه دستور است یا می‌تواند یک ستاره دیگر بیاید. ستاره بعدی به‌معنای آن است که شرکت دارنده کد دستوری دارای زیرمجموعه‌هایی است و آن هم می‌تواند به‌عنوان مسیریاب عمل کرده و اطلاعات را برای نفر یا بخش بعدی ارسال ‌‌کند.

ما در این قضیه رأی‌گیری آنلاین پس از گزارش‌هایی که از طرف مردم داده شد، 3گذرگاه را شاهد بودیم. یکی خود ستاره۳ که کد دستور اصلی بوده است و بعد ستاره بعدی که به سمت سیستم نظرسنجی که در سازمان صدا‌و‌سیما مستقر است، می‌رود. ما آمار این 3 گیت‌وی را کنار هم گذاشتیم. آمار اپراتورها همان تصویر اولی بود که ابتدا منتشر شد و مردم دیده‌اند که نشان‌دهنده روند و سیر معمولی است. به‌صورت معمول وقتی برنامه‌ها پخش می‌شود، این روند به پیک می‌رسد و زمانی که خبری از پخش نیست، سیر عادی دارد. آن چیزی که وارد سیستم رأی‌گیری شده هم بررسی کردیم. وقتی سیستم رأ‌ی‌گیری دریافتی دارد، به مشترک پیامک می‌زند. این همان پیامک‌هایی است که عده زیادی از مردم با انتشار آنها گلایه داشتند که رأی نداده‌اند اما چنین پیامک‌هایی را دریافت کرده‌اند.»

به گفته جهرمی، پیگیری در این رابطه وظیفه پلیس و دستگاه قضایی است. پلیس براساس شواهد فنی باید گزارش خود را به مرجع قضایی بدهد و براساس قانون در این رابطه تصمیم‌گیری شود: «ما ولایت بر چیزی داریم که مجوزش را داده‌ایم اما جایی که ما مجوزی برایش نداده‌ایم، در حیطه وظایف ما نیست. شاکی قاعدتا صدا‌و‌سیما باید باشد و باید شکایت انجام دهد. پلیس و دستگاه قضایی هم مسئول رسیدگی هستند.»

شرکتهای ارزش افزوده
جهرمی بعد از گذشت یک سال هنوز «بیشتر درباره توسکا» ننوشته است

آنطور که به نظر می‌رسد سیستم اپراتورها و بخش ارتباطات به‌درستی عمل کرده و کاربر را از وارد‌شدن شماره‌اش در این سیستم مطلع کرده است و باید نشانه‌های این تخلف را در بخش‌های دیگری جستجو کرد.

سامانه ستاره ۳ مربع که متعلق به شرکت توسکا است؛ شرکتی که وزیر ارتباطات حدود یک سال پیش قول افشاگری درباره آن را داده بود و تاکنون این وعده را عملی نکرده است. او چندی پیش به خبرنگار دیجیاتو درباره چرایی عدم توضیح درباره توسکا نیز پاسخ شفافی نداد.

گفتنیست پیش‌تر در طی یک سری اخبار جنجال دیگر پیرامون عملکرد پیام‌رسان‌های داخلی، بخش خبری ۲۰:۳۰ و وزیر ارتباطات دچار اختلافاتی شده بودند و حالا دوباره آتش این اختلافات گر گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی