ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

شباهت اتفاقی کراس اوور های مزدا CX-30 و آلفارومئو Tonale در نمایشگاه ژنو

این یک واقعیت است که طراحی خودروهای مختلف روز به روز به یکدیگر نزدیک تر می شود، اما طی سال های اخیر زبان طراحی مزدا به یکباره تغییر کرده است و محصولات این شرکت در ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

این یک واقعیت است که طراحی خودروهای مختلف روز به روز به یکدیگر نزدیک تر می شود، اما طی سال های اخیر زبان طراحی مزدا به یکباره تغییر کرده است و محصولات این شرکت در برخی از زوایا بسیار نزدیک به مدل های کلاسیک و مدرن آلفارومئو به نظر می رسند، در نمایشگاه ژنو امسال نیز مشابه همین اتفاق در کلاس خودروهای کراس اوور تکرار شده است که برای بررسی بیشتر موضوع به معرفی هریک از این دو خودرو قرمز رنگ بلند قد می پردازیم.

آلفارومئو با یک کراس اوور جدید به نام Tonale در نمایشگاه خودروی ژنو حضور پیدا کرده است. این کراس اوور مفهومی بوده و به لحاظ ابعاد اندازه ای کوچک تر از استلویو (Stelvio) دارد.

alfa-romeo-tonale-le-foto-live

اگر چه آلفارومئو Tonale از ظاهری امروزی و مدرن برخوردار است، اما با کمی دقت می توان رگه هایی از مدل های پیشین کمپانی را در بخش های مختلف آن مشاهده کرد.  برای مثال رینگ های 21 اینچی که یادآور تلفن های قدیمی هستند، از خودروی موتور وسط 33 Stradale اقتباس شده اند؛ این مدل در دهه 60 میلادی روی خط تولید قرار داشت.

alfa-romeo-tonale-le-foto-live (4)

چراغ های اصلی آلفارومئو Tonale نیز به احترام مدل های SZ و Brera به شکل سه المان مجزا طراحی شده اند.

alfa-romeo-tonale-le-foto-live (1)

در داخل کابین از یک نمایشگر بزرگ 12.3 اینچی در پشت فرمان استفاده شده تا اطلاعات مورد نیاز راننده به شکل گرافیکی در اختیار وی قرار گیرد. هسته اصلی سیستم اینفوتینمت را نیز نمایشگر لمسی 10.25 اینچی تشکیل می دهد.

alfa-romeo-tonale (7)

جالب اینکه خروجی های سیستم تهویه مطبوع به نمایشگرهای اختصاصی مجهز شده اند، این نمایشگرها ظاهرا برای تنظیم و نشان دادن دمای کابین کاربرد دارند.

alfa-romeo-tonale (12)

آلفارومئو پیشرانه کانسپت Tonale را از نوع هیبریدی شارژی (plug-in) اعلام کرده و از انتشار جزئیات بیشتر درباره آن خودداری نموده است. این کمپانی ایتالیایی در نظر دارد تا پایان سال 2022 شش مدل هیبریدی شارژی راهی بازار کند که نسخه تولیدی Tonale یکی از آنها خواهد بود.

اما کمی آنطرف تر از غرفه آلفارومئو، کمپانی مزدا که پیش تر با انتشار تیزرهایی از عرضه یک محصول تازه خبر داده بود، از یک کراس اوور جدید با نام CX-30 در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی کرد. این کراس اوور در کلاس کامپکت ها طبقه بندی شده و در رده ای بین مدل های CX-3 و CX-5 جای می گیرد.

mazda-cx-30

مزدا CX-30 بر اساس زبان طراحی Kodo شکل گرفته، به همین جهت از چهره ای آشنا برخوردار است. اگر چه این خودرو بدنه ای زیبا دارد، اما به نظر می رسد طراحان مزدا کمی محتاطانه تر عمل کرده و از خطوط تیز و حجم های اغراق آمیز کمتر استفاده نموده اند. نتیجه اینکه CX-30 در مقایسه با مدلی مثل CX-5 سر به زیرتر و آرام تر دیده می شود.

mazda-cx-30 (14)

کراس اوور CX-30 روی پلتفرم مزدا3 ساخته شده و به لحاظ طراحی ظاهری و داخلی شباهت های زیادی با آن دارد. با طول، عرض و فاصله محوری به ترتیب برابر با 4,395، 1,795 و 2,655 میلی متر این کراس اوور جدید به طور قابل ملاحظه ای طولانی تر و اندکی عریض تر از CX-3 است.

mazda-cx-30 (8)

ژاپنی ها طیف گسترده ای از انواع موتورهای بنزینی و دیزلی را برای CX-30 در نظر گرفته اند. تمامی این موتورها با استانداردهای یورو 6 سازگاری داشته و به یک گیربکس شش سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک متصل می شوند.

mazda-cx-30 (9)
شباهت مزدا CX از این زاویه با خودروهای آلفارومئو غیر قابل انکار است.

موتور جدید Skyactiv-X هم برای CX-30 قابل انتخاب است. بد نیست اشاره کنیم در این تکنولوژی مزایای موتورهای بنزینی و دیزلی با هم ترکیب شده و راندمان تا حد زیادی افزایش یافته است.

درباره مشخصات موتور Skyactiv-X به کار رفته در CX-30 اطلاعاتی منتشر نشده، اما نمونه موجود در زیر کاپوت مزدا3 برابر با 178 اسب بخار قدرت و 222 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

mazda-cx-30 (22)

به منظور بهبود میزان مصرف سوخت، تمامی مدل های بنزینی دارای سیستم هیبرید نرم خواهند بود. بخش الکتریکی این سیستم را باتری لیتیم یونی 24 ولتی تشکیل می دهد. برای بهبود چسبندگی هم هر چهار چرخ CX-30 نیروی تولیدی موتور را دریافت می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی