تکنولوژی در خدمت آسایش؛ نگاهی به قطارهای ویژه ژاپنی که خوابگاه‌های مخصوص و حمام دارند

تکنولوژی در خدمت آسایش؛ نگاهی به قطارهای ویژه ژاپنی که خوابگاه‌های مخصوص و حمام دارند

راه آهن اصلی ترین روش جا به جایی مسافران در ژاپن محسوب می شود. از میان ۵۱ ایستگاه قطار پر رفت و آمد در سراسر دنیا، ۴۵ مورد در ژاپن واقع شده اند. البته جای تعجب ندارد. توسعه و پیشرفت ژاپن به حوزه ی تکنولوژی محدود نمی شود و این مسأله روی میزان راحتی زندگی مردم هم تأثیر دارد. قطارهای ژاپنی نمونه ی بسیار خوبی از به کارگیری تکنولوژی در خدمت راحتی و آسایش هستند. در ادامه با یکی از قطارهای شگفت انگیز کشور ژاپن و امکانات بسیار جالب آن آشنا خواهیم شد.

قطار سریع السیر سان رایز

قطارهای ویژه کشور ژاپن

قطار تندروی سان رایز (Sunrise Express) یک قطار شب روی ژاپنی است که امکان خوابیدن در آن برای مسافران فراهم شده و خود در حقیقت از دو قطار به نام های سان رایز ایزومو (Sunrise Izumo) و سان رایز سه تو (Sunrise Seto) تشکیل می شود.

این دو قطار از توکیو تا اوکایاما به یکدیگر متصل هستند و بعد از رسیدن به اوکایاما از هم جدا شده و هر یک به مقصدهای جداگانه ای می روند. سان رایز ایزومو به سمت شهر ایزومو و سان رایز سه تو به طرف شهر تاکاماتسو می رود. این دو قطار در راه برگشت، دوباره در اوکایاما به یکدیگر متصل شده و به سمت توکیو حرکت می کنند.

سفر با این قطار، طعم تجربه ی مهیج غوطه ور شدن در زندگی ژاپنی را به شما خواهد چشاند و فرصت تماشای مناظر شگفت انگیزی از این کشور زیبا را نصیب تان خواهد کرد.

کوپه های درجه یک

این قطار، برخلاف بسیاری از قطارهای امروزی، شش نوع کوپه ی مختلف برای مسافران خود دارد.

کوپه های سینگل دیلوکس یا کلاس آ، مثل یک اتاق یک نفره ی دنج هستند. در این کوپه ها میز و صندلی و یک روشویی اختصاصی در کنار تختخواب وجود دارد. حتی چراغ ها و رادیوی کوپه دستگاه کنترل دارند و یک جفت دمپایی، حوله ی حمام و لوازم بهداشتی حمام و دستشویی در اختیار مسافران آن قرار می گیرد. به علاوه، مسافران این کوپه ها می توانند به طور رایگان از حمام قطار استفاده کنند.

کوپه های درجه یک این احساس را به شما می دهند که درون اتاق یک هتل خوب اما متحرک هستید و در عین حال می توانید از پنجره های بزرگ اتاق تان، از تماشای مناظر زیبای بیرون لذت ببرید. این کوپه ها از یکدیگر مجزا هستند و درهای آن ها قابلیت قفل شدن دارند. بنابراین اگر به دنبال نهایت راحتی هستید و می خواهید فضای شخصی خودتان را داشته باشید، کوپه های درجه یک انتخاب مناسبی برای شما خواهند بود.

کوپه های درجه دو

نوع دیگری از کوپه های این قطار که درجه دو هستند، سان رایز توئین (Sunrise Twin)، سینگل توئین (Single Twin)، سینگل (Single)، سولو (Solo) نام دارند. این کوپه ها یک نفره یا دو نفره هستند. البته به این معنی نیست که کوپه های درجه دو کیفیت خیلی پایین تری از کوپه های درجه یک دارند. درهای این کوپه ها هم قابلیت قفل شدن دارد و در آن ها احساس راحتی خواهید کرد و فضای شخصی تان را خواهید داشت. مزیت این کوپه ها این است که چندین نفر را به طور همزمان در خود جای می دهد.

کوپه های نوبی نوبی

آخرین نوع از کوپه های این قطار، خوابگاه های نوبی نوبی هستند. این کوپه ها یک فضای دو طبقه دارند و کف آن ها مسطح و سفت است. هر خوابگاهی با یک دیوار کوچک چوبی از بقیه جدا می شود و یک پنجره دارد که از پشت آن می توانید طبیعت و شهرهایی که در مسیر قطار هستند را تماشا کنید. کوپه ها آنقدری بزرگ هستند که بتوانید به راحتی در آن ها بخوابید.

سفر با این کوپه ها، فرصت بسیار خوبی برای آشنایی با آدم های جدید و افراد محلی و غوطه ور شدن در فرهنگ ژاپنی فراهم می کند. سنت های ژاپنی حتی درون قطار هم رعایت می شوند. بنابراین قبل از ورود به کوپه ی خود باید کفش هایتان را دربیاورید.

حمام های شش دقیقه ای

این قطار به توالت، دستگاه های فروش خودکار نوشیدنی، کابین های مخصوص مصرف سیگار و سالن های عمومی هم مجهز است. هر یک از واگن های این قطار یک کوپه دارند که برای افراد ویلچر نشین هم قابل استفاده هستد.

یکی دیگر از نکات جالب این قطار، حمام های آن است. برای استفاده از حمام این قطار ابتدا باید یک کارت مخصوص را خریداری کنید. حمام ها مجهز به تایمر هستند و آب حمام فقط شش دقیقه وصل است. به همین خاطر کمی دشوار است که قبل از تمام شدن وقت تان، کف شامپو و صابون را از تمام بدن تان بشویید.

اما بهترین قسمت این حمام ها قابلیت تمیز شدن خودکار آن ها است. بعد از تمام شدن حمام کردن تان، باید کلید تمیزی خودکار را فشار دهید.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود