ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میزبانی داده‌ های ملی
تکنولوژی

شورای عالی انقلاب فرهنگی: اینکه میزبانی داده‌های ملی را در اختیار دیگران قرار دهیم حرام است

«سعیدرضا عاملی» عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی در پنجمین نشست فضای مجازی پاک از چالش های مدیریت این شبکه گفت و تاکید کرد که ایران باید به یک قدرت سایبری در جهان تبدیل شود. او ضمن ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۰:۴۵

«سعیدرضا عاملی» عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی در پنجمین نشست فضای مجازی پاک از چالش های مدیریت این شبکه گفت و تاکید کرد که ایران باید به یک قدرت سایبری در جهان تبدیل شود. او ضمن ابراز تاسف نسبت به این موضوع که داده های ملی کشور درست صیانت نمی شود، اعلام کرد که اگر میزبانی این داده ها را به کشور دیگری اعطا کنیم کار حرامی انجام داده ایم.

عاملی با طرح سوال اینکه چگونه باید فضای مجازی را مدیریت کرد، آن را یک چالش سخت خواند چرا که به گفته او مدیریت فضایی که پیشران آن دیگران بودند امری چالشی محوسب می شود. عاملی باور دارد که باید با خلاقیت های جدید این فضا را مدیریت کرد:

«نهایت تلاش ما در تکنولوژی ساخت یک نمونه مشابه داخلی از تلگرام است.این موضوع درست نیست و ما نتوانستیم و توحید و موارد اسلامی را در فناوری پیاده سازی کنیم.»

میزبانی داده های ملی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شبکه ملی اطلاعات را یک بستر برای ایجاد مسئولیت داده های ملی کشور دانست و اعلام کرد که اگر میزبانی داده ملی به دیگران بدهیم کار حرامی انجام داده ایم.
عاملی با با اشاره به خاص بودن مردم و رفتار ایرانیان، جامعه ایرانی را یک جامعه با علایق و سلایق و کردار پیچیده خواند که باید فناوری را برای آنها تسهیل کرد:

«اینکه فکر کنیم با فناوری هم مانند دستگاه فکس و یا ویدئو که در زمان عرضه اولیه با مخالفت های بسیاری روبرو بودند، برخورد می شود یک تصور اشتباه و غلط است؛ الان در مرحله ای هستیم که نمی توان فضای مجازی را نادیده گرفت.»

عاملی باور دارد که فضای مجازی قدرتمند از فضای حقیقی شده و همه عرصه های زندگی ما را فرا گرفته است. به گفته او فناوری صرفا یک ابزار فیزیکی نیست و باید در برابر آن هوشمندانه برخورد کنیم.

هفتاد درصد آمریکایی‌ها معتقدند که باید در اینترنت سانسور ایجاد شود و این موضوع یک خواسته جهانی است: «اینترنت حتما نیاز به سانسور دارد و نمی‌توان آن را کاملا باز گذاشت تا مفاسد در دست مردم بیفتد.»

وی با اشاره به اینکه اینترنت امکان دو تکه شدن را دارد، افزود:

«چین توانسته است اینترنتی را که همه فکر می‌کردند متعلق به آمریکا است دو تکه کند. هم اکنون شاهدیم که در چین استفاده از گوگل به یک درصد نیز نمی‌رسد و این در حالی است که در اروپا ۹۵ درصد و در آمریکا ۸۷ درصد از کاربران از گوگل استفاده می‌کنند.»

میزبانی داده ملی

او یکی از راهکارها را تبدیل شدن به قدرت سایبری جهان بر تراز قدرت‌های جهانی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: «از سوی دیگر باید ایدئولوژی فناوری‌های جدید را بر مبنای منطق اسلامی ایجاد کنیم. ما هر چه درست کردیم در نهایت تقلیدی از برنامه‌های خارجی بوده و نتوانستیم توحید و مبانی اسلام را وارد رسانه‌های اجتماعی کنیم.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توانیم به فناوری برتر تبدیل شویم، منطق مقررات گذاری و قانونگذاری است گفت: «ما باید در این فضا قانون و مقررات منطقی داشته باشیم و در غیر این صورت شاهد آشوب در این فضا خواهیم بود.به عنوان عضو شورای عالی فضای مجازی از زمانی که تلگرام فیلتر شده است حتی از هاتگرام نیز استفاده نکرده‌ام.»

عاملی، شبکه ملی اطلاعات را بستری برای ایجاد مصونیت برای داده‌های ملی عنوان کرد و افزود: این شبکه باید به نحوی فعال باشد که اگر تحریم شدیم بانک‌ها و سیستم دسترسی کار کنند. «اینکه میزبانی داده‌های ملی را در اختیار دیگران قرار دهیم حرام است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • rstm11
    rstm11 | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

    اینا دیگه به ذهن مکارم نرسیده بود

  • rstm11
    rstm11 | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

    عمرا اگه این بدونه برق ایران چند ولته چه برسه به اینکه بدونه میزبانی وب چیه

  • zitanix
    zitanix | ۲۰ اسفند ۱۳۹۷

    خاک ⁦?️⁩

  • iambhmn
    iambhmn | ۲۰ اسفند ۱۳۹۷

    آرش پارساپور عزیز سلام
    من همیشه خبرهای شما رو با دقت بیشتری میخونم چون قلمتو دوسدارم
    اما ی سوال دارم:
    خودت چقدر به این تیتر خبری ک گذاشتی خندیدی؟؟؟

  • Payam Alin
    Payam Alin | ۱۹ اسفند ۱۳۹۷

    حرام تویی که شدی کاربدست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی