ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هوشمندسازی مدارس
تکنولوژی

مجوز هوشمندسازی مدارس در دست وزارت ارتباطات؛ نقش بخش خصوصی چیست؟

طبق آمار منتشر شده در ایران نزدیک به ۹۳ هزار مدرسه دولتی و حدود ۱۰۰ هزار مدرسه غیر انتفاعی و هیات امنایی وجود دارد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اکنون اجازه دارد به هوشمندسازی آنها ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۰

طبق آمار منتشر شده در ایران نزدیک به ۹۳ هزار مدرسه دولتی و حدود ۱۰۰ هزار مدرسه غیر انتفاعی و هیات امنایی وجود دارد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اکنون اجازه دارد به هوشمندسازی آنها وارد شود. بنابر مصوبه اخیر مجلس، وزارت ارتباطات در سال ۹۸ باید ضمن اجرای پروژه‌های دولت الکترونیک و توسعه خدمات الکترونیکی، هوشمندسازی مدارس را نیز انجام دهد.

بر این اساس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه دارد از طریق سازمان توسعه‌ای و شرکت‌های تابعه خود و مشارکت خصوصی- عمومی داخلی و خارجی پروژ‌ه‌های دولت الکترونیک و توسعه خدمات الکترونیکی از جمله هوشمندسازی مدارس را انجام دهد. همچنین منابع مورد نیاز جهت سرمایه‌گذاری بخش دولتی از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و منابع داخلی شرکت‌های تابعه با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین خواهد شد.

به گزارش دیجیاتو هوشمندسازی مدارس موضوعی‌ست که سال‌ها قبل مطرح شده و در هر دوره مفهوم آن تغییر کرده‌ است. هوشمندسازی در ابتدا به معنای تجهیز شدن مدارس به سخت افزارهایی مانند کامپیوتر بود اما امروزه هوشمندسازی به معنای استفاده از نرم افزاری جامع است که در آن تمام افرادی که در مدرسه نقش‌های مختلف برعهده دارند، حاضرند و بسیاری از خدماتی که تا پیش از این به طور دستی و زمان‌بر انجام می‌شد، با هوش مصنوعی و با هدف کاهش هدر رفت زمان انجام شود. همین امر به مربیان فرصت خواهد داد تا بیشتر از قبل روی آموزش و تربیت دانش‌آموزان زمان بگذارند.

هوشمندسازی مدارس

حالا سوال اینجاست که هوشمندسازی مدارس با چه چالش‌هایی روبروست، چه اندازه هزینه دارد و تا چقدر به صرفه‌جویی منابع مالی مدارس کمک خواهد کرد؟ «امیر گیلانپور» مدیر و موسس کلاسه به عنوان یکی از فعالان هوشمندسازی مدارس در این مورد به دیجیاتو توضیح می‌دهد که نرم‌افزار لازم برای اجرای هوشمندسازی مدارس هزینه‌ای در حدود ۳ تا ۵ میلیون تومان دارد اما مهمتر از‌ آن مبلغی‌ست که هوشمندسازی از هدر رفت آن جلوگیری می‌کند:

«درصورتیکه یک مدرسه ۲۰۰ دانش آموزی هوشمندسازی شود، سالانه رقمی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان صرفه‌جویی خواهد کرد. چراکه نیاز به خرید کاغذ و پرداخت دستمزد به نیروی انسانی کاهش می‌یابد.»

گیلانپور باور دارد که هوشمندسازی مدارس توسط دولت عملی نخواهد بود و برای انجام این کار باید از توانایی‌های شرکت‌های خصوصی بهره‌گرفت و مدیران مدارس را آزاد گذاشت که خودشان انتخاب کنند کدام شرکت‌ می‌تواند پروژه هوشمندسازی را انجام دهد تا انحصاری برای یک شرکت به وجود نیاید.

اینطور که مدیر و موسس کلاسه به دیجیاتو می‌گوید، در حال حاضر ۵ شرکت خبره در این حوزه وجود دارند که می توانند استانداردهای مشخص شده را پیاده سازی کنند اما این به معنای ارائه بهترین کیفیت نیست:

«در این سیستم هرکس باید به فراخور نقش خود در آن حضور داشته باشد. برای مثال معلمان نمرات و بانک اطلاعاتی را برای دانش آموزان در آن قرار دهند. بنابراین سیستم باید کارآیی لازم را داشته باشد تا تمامی افراد بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. به علاوه باید در نظر داشت که نرم‌افزار به مرور زمان نیاز به بروز رسانی و آموزش مجدد کاربران یعنی معلمان و مدیران مدارس را دارد که باید توسط تیم پشتیبانی ارائه کننده، به طور منظم انجام شود. هوشمندسازی مدارس، کلیلک کردن نیست بلکه پروسه‌ای بلند مدت و دائمی است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی