ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محصولاتی از دل مزرعه تا قلب خانه؛ آشنایی با استارت آپ میوه پلاس

یک سال و نیم پیش یک تیم 6 نفره هم دانشگاهی از دانشگاه خواجه نصیر تصمیم می‌گیرند تا سایت میوه پلاس را راه اندازی کنند. تیم میوه پلاس پیش از راه اندازی سایت، در اندیشکده ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۵

یک سال و نیم پیش یک تیم 6 نفره هم دانشگاهی از دانشگاه خواجه نصیر تصمیم می‌گیرند تا سایت میوه پلاس را راه اندازی کنند. تیم میوه پلاس پیش از راه اندازی سایت، در اندیشکده پژوهشی مختلفی فعالیت می‌کرد و تحقیقاتی پیرامون مدل‌های موفق بهینه کردن تامین زنجیره کشاورزی در جهان از نمونه‌ پروژه‌هایی بود که روی آن تمرکز داشتند. آنها ده شرکت برتر از نظر Retail و ده شرکت برتر از نظر در آمدی در حوزه عمده فروشی تره بار را کاملا مطالعه کردند و با دست پر وارد ساخت مدل بومی این پلتفرم شدند و حالا مجموعه‌ای ۱۵ نفره را تشکیل داده‌اند.

استارت آپ میوه پلاس
مشتریان میوه پلاس قشر جوان هستند و رحمانی، مدیرعامل این مجموعه معتقد است که جوانان امروزی کشور علاقه زیادی به خرید اینترنتی انواع محصولات دارند.

رحمانی در گفتگو با دیجیاتو به مساله کشاورزی قراردادی یا همان Contract Farming اشاره می‌کند که نتیجه تحقیقات بلند مدت آنها شد؛ نوعی از کشاورزی و باغداری که در ایران چندان رواج ندارد:

«در مبحث زنجیره تامین دو چالش اصلی برای کشاورز وجود دارد: عدم ضمانت فروش محصول و عدم تضمین قیمت با توجه به نوسانات مختلف. اگرچه مسئله نوسانات در یکی دو سال اخیر به سبب افزایش نرخ ارز و رونق گرفتن صادرات برای شهرنشینان بیش تر نمود پیدا کرده، اما باغداران از دیر باز با این مشکل مواجه بوده اند. ما در میوه پلاس سعی کردیم تا این موانع را برطرف کنیم و یک بازی برد برد هم برای کشاورز و هم مصرف کننده راه بیندازیم.»

میوه‌های روز خرید تیم ما برای ارسال کالاهای سفارشات B2B (سازمانی) با ماشین‌های مجهز همراه است و برای مصارف خانگی نیز با موتور و ارسال سریع صورت می‌گیرد

باید یک پکیج فروش قطعی برای مصرف کننده نهایی ایجاد کرد و بعد گام به گام به عقب رفت تا رسید به باغدار و کشاورز و در این میان هم استانداردها را وارد زنجیره تامین خود کرد، این تعریفی است که رحمانی از سیستم نو و بدیع خودشان دارد و باور دارد در کشور نادیده گرفته شده است.

در کشاورزی قراردادی هم تضمین فروش و هم میانگین قیمت برای کشاورز و باغدار مشخص می‌شود و از آنسو محصولات با کیفیت و با قیمت به صرفه‌تری به دست مشتری می‌رسد؛ آنهم با استانداردهای خود مجموعه میوه پلاس: «نوع سموم، نیتراتی که استفاده می‌شود، نوع کود و بذر و... از این جمله موارد هستند که در استانداردهای ما وجود دارند.»

استارت آپ میوه پلاس
میوه پلاس به طور جدی روی تنظیم زنجیره تامین میوه مطالعه و تحقیق و فعالیت می‌کند و می‌تواند تضمین باری را که به دست مشتری می‌رساند ضمانت کند چرا که رابطه بسیار خوبی با باغداران و کشاورزان برقرار کرده است.

مدیرعامل میوه پلاس از سابقه خوب یکی از هم بنیانگذاران میوه پلاس در بازار سنتی می‌گوید و معتقد است که ترکیب تجربه این فرد با سیستم نوآورانه‌ای که آنها چیده‌اند، توانسته باعث این بشود که میوه پلاس در آستانه یکسالگی خود به فروش خوبی برسد و نزدیک به ده هزار کاربر داشته باشد. او به راه‌اندازی فاز دوم میوه پلاس اشاره دارد که یک سیستم B2B بوده و قرار است از اردیبهشت ماه سال آینده رقم بخورد:

«ما پیش از این بیشتر تامین محصولاتمان برای مشتریان شهری بود و از میدان بار مرکزی شهر آن را تامین می‌کردیم اما حالا با راه‌اندازی سرویس B2B بیشتر و بیشتر به سمت باغداران و کشاورزان به عنوان تامین کننده اصلی محصول می‌رویم و میوه‌هایی برای رستورانها،هتل‌ها، کافی شاپ‌ها، آبمیوه‌گیری‌ها، شرکت‌های بزرگ و... را با بهترین کیفیت و تضمین قیمت تامین می‌کنیم.»

در کشور ما حداقل بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ درصد میزان اختلاف قیمت میوه باغدار تا میوه در دست مصرف کننده نهایی وجود دارد. این اختلاف قیمت به دلیل این است که خرید و فروش به صورت فله انجام می‌شود اما میوه‌پلاس کاری که انجام می‌دهد این است که میوه‌ها را دستچین می‌کند و این مورد در سه مرحله و برای سه قشر مشتری انجام می‌شود:

  • دستچین شده با کیفیت بالا برای مصرف کننده خانگی
  • محصولات درجه دوم برای آبمیوه‌گیری‌ها
  • محصولات درجه سه برای تهیه مربا، میوه‌های خشک، ترشی‌جات
استارت آپ میوه پلاس
میوه‌پلاس با رقبای خود هر از گاهی نشست‌هایی هم دارد و در کل رابطه خوبی بین فعالان صنف فروش اینترنتی میوه وجود دارد؛ رابطه‌ای که رحمانی امیدوار است با همت وزارت کشاورزی تبدیل به یک انجمن مجزا موسوم به فعالان فروش اینترنتی میوه شود.

میوه‌پلاس چون خریدهای خود را فله انجام می‌دهد و برای هر نوع میوه مشتری خودش را دارد؛ هیچ چیزی را دور نمی‌اندازد و با قیمت کمتر میوه را می‌خرد و با قیمت بهتر به دست مصرف کننده می‌رساند. رحمانی دلالان میوه را افرادی می‌داند که می‌توانند همکاران خوبی برای پلتفرم آنها باشند و تاکید دارد که این افراد برخلاف تصور عموم حاشیه درآمدی بسیار پر ریسکی دارند که بعضا به شدت از نوسانات قیمت لطمه می بینند.. او به بازار ۲۵۰۰ تنی میوه در روز در پایتخت اشاره می‌کند و آن را یک بازار بزرگ و بکر می‌داند که پلتفرم میوه‌پلاس می‌تواند در آن نقش مهمی داشته باشد:

«بحث اصلی هندل کردن نوسانات میوه است و اینکه بتوانیم پیش بینی دقیقی از وضعیت عرضه و تقاضا داشته باشیم و یک حالت شبه بورس کشاورزی پیش می‌آید. ما در میوه پلاس توانستیم با دیتاهای مختلف به این نتایج برسیم و امنیت معامله را درست کنیم به طوری که دلالان بتوانند کارکردی مفید و واقعی داشته باشند.»

استارت آپ میوه پلاس
خریداران می‌توانندبسته‌بندی محصول خریداری شده‌شان را به صورت بسته‌های بازیافت پذیر و قابل بازگشت به طبیعت انتخاب کنند.هیچ کدام از بسته‌بندی‌ها هزینه اضافه‌ای برای مشتری در بر ندارد.

خرید میوه آنلاین برخلاف سایر کسب‌وکارهای نوپا باعث نشده که بخش سنتی در برابر میوه پلاس قد علم کند بلکه آنها امروزه به این واقعیت پی بردند که ورود تیم‌های نوپا به این بازار به نفع مارکت شده است.

استارت آپ میوه پلاس

میوه پلاس از وزارت صنعت و معدن و تجارت مجوزهای لازم را دارد و نماد تجارت الکترونیک هم دارد. فعالیت خود را در شهر تهران با موفقیت شروع کرده است. سرمایه راه‌اندازی اولیه میوه پلاس ۵۰ میلیون تومان بوده و چندباری هم جذب سرمایه از شتابدهنده‌‌ای در دانشگاه علم و صنعت و افراد خصوصی داشته است.

استارت آپ میوه پلاس
این‌ها پایاپا حبه‌ای است یا همان پفک هندی خودمان.

این مجموعه به‌زودی به تمام مناطق شهر تهران سرویس دلیوری رایگان برای خرید اینترنتی میوه ارائه خواهد داد و فعلا در مناطقی چون پونک، سعادت آباد، شهرک غرب، محدوده میدان ونک، شهرک فجر، شهر زیبا، دهکده المپیک، محدوده ورزشگاه آزادی ویژگی ارسال رایگان را فراهم کرده است. ضمنا تمامی سفارشات بالای ۹۵ هزار تومان در هر جای شهر تهران با ارسال رایگان همراه خواهد بود.

استارت آپ میوه پلاس
میوه‌ پلاس آنقدر به کیفیت کار خود مطمئن است که قابلیت برگشت کالا را نیز برای محصولات خود قرار داده است. مشتری می‌تواند بعد از چک کردن محصول میوه‌ها را مرجوع کند.

ایران هشتمین کشور دنیا از نظر تولید محصولات کشاورزی است و اما در عین حال اولین تولیدکننده ضایعات کشاورزی در جهان هم است. میوه پلاس می‌خواهد ضایعات خود را به حداقل برساند و به همین منظور اگر کسی بسته‌های پلاستیکی را به هر دلیلی برای میوه‌هایش انتخاب کند، می‌تواند این بسته‌ها را در سفارش بعدی به میوه پلاس مرجوع کند تا آنها این محصولات را وارد چرخه بازیافت کنند.

این مجموعه تضمین می‌کند که قیمت کالاها از میوه‌‌فروشی‌های سطح شهر پایین‌تر است و اگر از تره‌بارها هم کمی بیشتر باشد، در ازای آن از کیفیت بسیار بالاتر و دستچین شده‌ای برخوردار است.

میوه پلاس در حال حاضر در تهران فعالیت می‌کند و به جز میوه‌جات و صیفی‌جات محصولاتی چون عرقیجات، میوه خشک، ابمیوه طبیعی، مربا و عسل، ادویه و حبوبات، ترشی و سرکه را ارائه می‌کند و به زودی آجیل را نیز وارد چرخه فروش خود می‌کند. میوه‌پلاس در چشم انداز آینده خود محصولات پروتئینی و دیگر کالاهای تندمصرف را نیز در قالب پلتفرم‌های دیگری نیز در نظر دارد و باور دارد که می‌تواند در این بازار بکر، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Hamidreza Karimi
    Hamidreza Karimi | ۲۰ اسفند ۱۳۹۷

    واقعا نمیدونم چی بگم . ایکاش قبل از پست گذاشتن یه تحقیق هم بکنید . من سفارش پرتقال خونی دادم ولی برام پرتقال تامسون آوردن . واقعا نمیدونم چی بگم
    ۱ کیلو پرتقال

  • EROS
    EROS | ۱۹ اسفند ۱۳۹۷

    تضمین قیمت؟ قیمتاش وحشتناک بالاست که!!! تقریبا دو برابر میوه و تره بار. تازه میوه تره بار شهرداری میوه ها دستچینه نه درهم!

مطالب پیشنهادی