ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دیجی‌کالا تشخیص محصولات غیراصل را ساده‌ می‌کند

دیجی‌کالا با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی خبر داده است که از این پس برای شفافیت بیشتر و تفکیک کالاهای اصل از غیر اصل، در عنوان کالاها نیز به غیراصل بودن محصول اشاره خواهد کرد. تنها ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۳

دیجی‌کالا با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی خبر داده است که از این پس برای شفافیت بیشتر و تفکیک کالاهای اصل از غیر اصل، در عنوان کالاها نیز به غیراصل بودن محصول اشاره خواهد کرد. تنها فروشگاه بزرگ اینترنتی باقی مانده در کشور، عنوان می‌کند که تفکیک واضح‌تر محصولات غیراصل از اصل، یکی از پروژه‌های جدید دیجی‌کالا است:

«کالاهایی که تولیدکننده‌ آن، برندها و نمایندگی‌های اصلی نیستند، همواره با نشان برند متفرقه در دسترس مشتریان قرار می‌گرفتند. اما از این پس برای شفافیت بیشتر، در عنوان کالا هم به غیراصل بودن آنها اشاره می‌شود.»

دیجی‌کالا یکی از دلایل وجود کالاهای غیراصل در بازار ایران را عدم حضور نمایندگی رسمی بسیاری از برندها ذکر می‌کند و همچنین خبر می‌دهد که گاهی تفکیک این کالاها از نمونه‌های اصل آنها فرآیند پیچیده‌ای است.

دیجی‌کالا همچنین خاطرنشان می‌کند که این مسئله تنها در ایران شایع نیست و سایر کشورها نیز با آن درگیر هستند. به همین دلیل «Project Zero» در آمازون و «VeRO Program» در eBay شکل گرفته‌اند تا برای رفع همین چالش و جلوگیری از فروش کالاهای غیراصل به جای اصل تلاش کنند.

همه این موارد در حالی است که البته برخی از کاربران مایل به خرید اجناس غیراصل با قیمت پایین‌تر هستند. دیجی‌کالا در همین رابطه می‌نویسد:

«هدف دیجی‌کالا رساندن کالاهای قابل اعتماد به دست مشتری در کنار حفظ حقوق برندهای معتبری است که با دیجی‌کالا همکاری می‌کنند. با این وجود، برخی از مشتریان تمایل به خرید کالای غیراصل مشابه طرح اصلی با هزینه بسیار کمتر دارند. برای مثال یک کفش غیراصل ممکن است قیمتی یک پنجم برند اصلی خود داشته باشد و تعدادی از مشتریان با آگاهی از اصل نبودن این کالا، تمایل به خرید آن داشته باشند.»

این فروشگاه اینترنتی در بیانیه‌اش خبر می‌دهد که پیش از این نیز از عبارت «برند متفرقه» استفاده کرده است اما برای وضوح بیشتر، اکنون در عنوان کالا نیز به غیر اصل بودن محصول اشاره خواهد شد. این فروشگاه اینترنتی همچنین در جدیدترین آماری که ارائه داده است، اعلام می‌کند که ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تنوع محصول در دیجی‌کالا وجود دارد که تنها ۳ هزار محصول، یعنی کمتر از نیم درصد از کالاها مشمول چنین شرایطی هستند.

از سوی دیگر، دیجی‌کالا تعداد فروشندگان مارکت پلیس خود را نیز ۳۰ هزار فروشنده اعلام کرده است؛ فروشندگانی که تعهد می‌دهند تا کالای با اصالت را به دست مشتریان برسانند:

«راهحل دیجیکالا برای مبارزه با کالاهای غیراصل و شفافیت کامل در این بخش، توسعه ابزارهای نظارتی و بهرهگیری از تکنولوژیهای تشخیص خودکار و پردازش تصاویر در ورودیهای مرکز پردازش کالا برای نظارت کامل بر همهکالاهای ورودی از 30 هزار فروشنده مارکتپلیس است. همینطور فروشندگان در پلتفرم مارکتپلیس تعهد به تضمین اصالت کالا دارند و در صورت مشاهده ارائه کالای غیر اصل به جای اصل، تا ده برابر فروش کل خود جریمه میشوند و دسترسی آنها نیز برای فروش مسدود میشود. در صورت رسیدن چنین کالاهایی به دست مشتریان، دیجیکالا مسئولیت کامل آن را پذیرفته و خدمات جبرانی لازم به مشتریان ارائه میشود

این اولین تغییر در دیجی‌کالا برای افزایش کیفیت محصولات در مارکت پلیس این فروشگاه و کاهش اعتراضات کاربران نیست. در انتهای مهر ماه امسال و زمان اوج افزایش قیمت‌ها، این فروشگاه خبر از قطع همکاری با ۳۱۲ فروشنده متخلف به دلیل «گران‌فروشی، ارسال کالاهای غیراصل، عدم تعهد به زمان ارسال» داده بود. سپس این فروشگاه در میانه آبان ماه از توسعه ابزارهای تکنولوژیک نظارتی برای کنترل قیمت‌ها و پایش قیمت‌های غیرمعقول خبر داده بود. این‌ تغییرات، زیرمجموعه پروژه‌ای به نام «پروژه آتش» در دیجی‌کالا برای رفع سریع مشکلات مارکت‌پلیس بودند و به نظر می‌رسد اقدام کنونی دیجی‌کالا نیز ادامه‌ای بر همین پروژه و افزایش کیفیت مارکت‌پلیس است.

پیش از این و در آذر ماه، «نیما رسول‌زاده»، مدیر محتوای دیجی‌کالا در گفتگویی اختصاصی با دیجیاتو خبر داده بود که تیمی به نام «LQA» در «کارخانه محتوا» دیجی‌کالا از کیفیت محصولات درج شده در دیجی‌کالا توسط فروشندگان اطمینان حاصل می‌کند و همچنین از تغییری که امروز از آن پرده برداری شده، گفته بود:

«تیم LQA امروز در حال بهبود کیفیت فضای مارکت‌پلیس است. اگرچه ما در گذشته هم مدعی آن بودیم که محصول تقلبی فروخته نمی‌شود اما وجود داشت. امروز همین تیم در حال بازنگری کالاهاست و اگر در حوزه محتوا مشخص شود که محصول تقلبی است، کنار گذاشته می‌شود. با همین سیاست، به زودی در عنوان یک کالا، کلمه «غیراصل» را خواهید دید. از طرفی محتوا هم با دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌تری تایید می‌شود.»


پرونده دیجیاتو از چهار بخش کلیدی «دیجی‌کالا» را اینجا بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Babakiranzamin
    Babakiranzamin | ۳ شهریور ۱۳۹۸

    دوستان نه مشکل از اقتصاد نه چیز دیگه مشکل اینه که ما ایرانی ها وقتی یه جایی کاری راه انداختیم و‌کارمون گرفت و بعدش خوب پول به جیب زدیم و سیر شدیم دیگه مشتری برامون مهم نیست چون هم پول داریم و هم مطمئنا هستیم اینقدر مشتری داریم که ده ها از این ها بره باز خرید می کنن

  • alinikaein
    alinikaein | ۲۰ اسفند ۱۳۹۷

    تازه نكته جالب اينه كه نظراتي كه براشون جالب و به نفع‌شون نباشه را تأييد نميكنند.

    من ميخواستم لامپ بخرم، ديدم مشخصات خيلي غيرمنطقي و اشتباهه، رفتم از سايت خود توليدكننده‌ها و واردكننده‌ها ديدم و در قسمت نظرات درج كردم، عدم تأييد زدن!!!

  • Omid
    Omid | ۲۰ اسفند ۱۳۹۷

    دیجیکالا تبدیل به یه دزد کامل شده . من جنس از دیجی کالا خریدم با ضمانت ۷ روز تعویض کالا . کالا به دستم رسید مشکل داشت . گفت پس بده پولشو میدیم . من گفتم کالا میخوام . شما نوشتی ۷ روز ضمانت تعویض کالا گفت نه فقط پول میدیم . پول رو بعد بیست روز دادن . میگم چرا میگه تامین کننده این محول دیجی کالا نیست یه شرکت دیگه هست . میگم من از کی خریدم ؟؟ میگه ربطی نداره . و روی باتری ایفون هم با این که زده بود اصل بودن کالا بعد خرید بردیم هر جا که وصل کنه گفتن این باتری بدرد نمیخوره و اصلا کار نمیکنه ما گفتیم احتمالا از خودشون نخریدیم اینو میگن گفتیم نصب کن جلوی ما عوض کرد گفت ۵ روز دیگه میای میگی در بیار ما سه روز دیگه گوشی رو بردیم گفتیم در بیار به دیجیکالا گفتیم باز گفت این ضمانتش با ما نیست با شرکت تامین کننده هست . میگم پس چرا شما میزنی اصالت کالا جواب سر بالا میده منم دیگه خریدی ازش نمیکنم دزد هستن .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی