ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فوتبال لیکس
تکنولوژی

داستان هکری که اسرار فوتبالی‌ها را هویدا می کرد؛ افشاگر یا باجگیر؟

«قوی بمان روی پینتو»؛ این عنوان بنری است که این روزها در بسیاری از ورزشگاه های اروپا و به ویژه آلمان توسط هواداران عاصی از بی‌قانونی به اهتزاز درمی‌آید. روی پینتو اما نه یک مربی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

«قوی بمان روی پینتو»؛ این عنوان بنری است که این روزها در بسیاری از ورزشگاه های اروپا و به ویژه آلمان توسط هواداران عاصی از بی‌قانونی به اهتزاز درمی‌آید. روی پینتو اما نه یک مربی یا بازیکن مصدوم بلکه هکری است که صدها کیلومتر دورتر از این ورزشگاه ها و در بازداشت دولت مجارستان به سر می برد.

این هکر سی ساله نه تنها از ادامه تحصیل محروم شده بلکه به اتهام دست داشتن در یکی از بزرگترین افشاگری های تاریخ ورزش قرار است به دولت پرتغال تحویل داده شود؛ تصمیمی که به گفته روی پیتنو احتمالا به قیمت جانش تمام خواهد شد.

تاسیس فوتبال لیکس

پینتو با چهره رنگ پریده و موهای ژل زده شباهت چندانی به هکرهای جانی یا تبهکاران حرفه ای ندارد. در واقع تنها جرم او شاید راه اندازی سایت فوتبال لیکس و انتشار اسناد محرمانه خلافکاری ها و زد و بندهای پشت پرده باشگاه های صاحب نام و ستاره های متمول دنیای فوتبال باشد.فوتبال لیکس

بسیاری سایت پینتو را ویکی لیکس دنیای فوتبال می دانند که هدف گردانندگان آن از زمان راه اندازی در سپتامبر ۲۰۱۵، افشای اعمال غیرقانونی فوتبالی ها بوده است، خواه فرار مالیاتی کریس رونالدو و خوزه مورینیو باشد یا نقض قوانین مالی یوفا توسط منچسترسیتی و مالکان اماراتی آن.

پینتو با نام مستعار جان و با کمک گروه رسانه ای موسوم به «سازمان اطلاعاتی اروپا» اطلاعات باشگاه ها، بازیکنان و دلال ها را افشا می کرد. برآورد می شود که شبکه او بیش از ۷۰میلیون سند و ۳.۴ ترابایت داده از جمله ایمیل های شخصی برخی از برجسته ترین چهره های دنیای فوتبال را افشا کرده است.

روش دسترسی پینتو بر خلاف بسیاری از افشاگرها فعالیت در باشگاه ها نبود بلکه از طریق هک سیستم های آنها، نفوذ به شبکه و سیستم های ارتباطی به داده ها دسترسی پیدا می کرد.

نتیجه افشاگری ها

گزارش های تکان دهنده او نه تنها طرفداران را شوکه کرد بلکه عواقب سنگینی را هم برای عاملان زد و بندهای پشت پرده به همراه داشت. همه چیز از توافقنامه غیرقانونی بین باشگاه توئنته هلند و یکی از بزرگترین مافیاهای فوتبال به نام گروه «دوین» شروع شد که در نهایت به محرومیت سه ساله باشگاه از شرکت در رقابت های اروپایی منجر شد.

پینتو از ۲۰۱۵ تمرکز خود را روی فوتبال پرتغال متمرکز کرد و به گفته مارکا با پیاده سازی یک رشته هک توانست به سیستم های باشگاه ها و جزییات قرارداد بازیکنان دسترسی پیدا کند.فوتبال لیکس

در این مورد هم نام دوین به چشم می خورد که برخلاف قوانین فیفا در نقل و انتقال بازیکنان دخالت داشته است. در نهایت فیفا پورتو را به خاطر عدم استقلال و همکاری غیرقانونی با دوین به پرداخت ۵۰ هزار فرانک جریمه محکوم کرد. برخی مدعی اند پینتو ابتدا به دنبال باجی ۵۰۰ هزار دلاری از دوین بوده اما پس از رد درخواست اقدام به افشای اطلاعات کرده است.

او اسنادی را رو کرده بود که از نقش کارتل ها و افراد شخص ثالث در نقل و انتقالات بازیکنان و دریافت پول های کلان توسط آنها خبر می داد؛ مساله ای که در فوتبال داخلی ما هم رواج بالایی دارد. بر اساس اسناد فوتبال لیکس قرارداد ترانسفر بازیکنانی نظیر گرت بیل، نیمار، فالکائو و خامس رودریگز برخلاف رقم و شرایطی بوده که از سوی باشگاه ها اعلام شده است.

در مدت کوتاهی نوبت به افشای اطلاعات سوپراستارهایی مثل مسی، رونالدو و مورینیو در فوتبال لیکس رسید. حجم تخلفات مالی در دنیای فوتبال به حدی زیاد بود که در رسانه های اروپایی غوغایی به پا کرد. کمیته پول شویی پارلمان اروپا آن با استناد به این مدارک فرار مالیاتی بازیکنان را فراگیر عنوان کرده و بازرسی های گسترده ای را در مورد آن کلید زد.

فوتبال لیکس
روی پینتو برای جلوگیری از شنود صحبت ها گوشی را داخل مایکروویو گذاشته

همین چند ماه قبل مهماندار هتلی در لاس وگاس به نام «کاترین مایورگا»، با زیر پا گذاشتن توافقنامه عدم افشاگری قبلی، مدعی شد که کریستیانو رونالدو پس از تجاوز به او سعی داشته با دادن حق‌السکوت این قضیه مسکوت نگه دارد.

انگیزه اصلی مایورگا برای این افشاگری اسناد منتشر شده توسط فوتبال لیکس بود که ادعاهای او را تایید می کرد. هرچند وکلای رونالدو هکرها را به تهیه اسناد ساختگی متهم می کنند اما این ماجرا تبعات بسیار زیادی برای رونالدو داشته که از این میان می توان به حذف چهره او از کاور فیفا ۱۹ اشاره کرد.

عواقب بازی با بزرگان

چند ماه بیشتر از افشاگری درباره رونالدو نگذشته بود که مجله پرتغالی «سابادو» در گزارشی مدعی شد که پلیس هکر پشت این افشاگری ها را شناسایی کرده است: یک «نابغه کامپیوتری» به نام روی پینتو. چند روز پس از این ماجرا اکانت فیس‌بوک فوتبال لیکس پستی با این مضمون منتشر کرد:

واحد تحقیقات جنایی دنبال من می گردد؟ اگر می توانید من را بگیرید.

حالا اما او از حقیقت پشت پرده می گوید:

افشاگری این مجله زندگی‌ام را زیر و رو کرد. عکس من روی جلد مجله در تمام کشور پخش شده بود و پس از آن اکانت فیس‌بوک و ایمیلم پر از پیام های تهدید به مرگ شد.

او که در مجارستان مشغول تحصیل بود اطلاعاتی در مورد نقش مهم رییس فیفا در چشم پوشی از نقض قوانین مالی توسط پاریس سن‌ژرمن و منچسترسیتی منتشر کرد. سایت وی همچنین اسنادی از تصمیم روسای چند باشگاه بزرگ از جمله فلورنتینو پرز، رییس رئال مادرید در مورد کنار گذاشتن لیگ قهرمانان رو کرد.  فوتبال لیکس

بازی با پدرخوانده های دنیای فوتبال اما کاسه صبر آنها را لبریز کرد و حین بازگشت از سوپرمارکت توسط پلیس و به درخواست دستگاه قضایی پرتغال بازداشت شد. از نظر پرتغالی ها پینتو در اخاذی، افشای اطلاعات محرمانه و دسترسی غیرقانونی به اطلاعات دست داشته است.

احتمال مرگ افشاگر

هرچند او منکر این اتهامات است اما بیش از اینکه از زندان رفتن ترس داشته باشد، نگران بلایی است که احتمالا طرفداران شش دانگ تیم هایی مثل بنفیکا، پورتو و اسپورتینگ یا حتی رونالدو فن‌ها سرش خواهند آورد. پینتو در مصاحبه با روزنامه آلمانی به این نگرانی اشاره کرده است:

از پاییز گذشته پیام های خطرناکی را با مضمون تهدید به قتل دریافت کرده‌ام. می ترسم در صورت انتقال به زندان های پرتغال و مخصوصا لیسبون زنده از آن خارج نشوم.

وکالت او در دادگاه بر عهده « ویلیام بوردن» قرار دارد که پیش از این وکالت ادوارد اسنودن را هم بر عهده داشت.فوتبال لیکس

گزارشگران بدون مرز این اقدام را تلاشی بین قاره ای برای سانسور جریان اطلاعات می داند. از نظر بسیاری بازه زمانی طولانی بین انتشار تصاویر تا دستگیری روی پینتو نشان دهنده تردید مقامات برای دستگیری او است. «پیپو روسو» از اساتید دانشگاه فلورانس که در تجارت فوتبال هم تخصص دارد در این باره می گوید:

روی پینتو نه یک مجرم بلکه افشاگری است که به هر قیمت باید از او حفاظت شود. بسیاری از فعالین حوزه فوتبال از بازداشت او خوشحال شده اند و حالا امیدوارند که روند افشاگری متوقف شود؛ با این حال امیدوارم که این خیال خام به واقعیت تبدیل نشود.

فیفا و ارگان های قضایی با حمایت از پینتو و هکرهای متعهد دیگر شانس زیادی برای پاکسازی فوتبال از فعالیت های مجرمانه و خلاف قانون داشتند اما بازداشت فرشته افشاگر بال های او را قیچی کرد و حکم استرداد هم می تواند او را به کام مرگ بفرستد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی