ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مک لارن سنا GTR؛ سریع ترین خودروی تاریخ مک لارن با مشخصاتی رعب آور معرفی شد

مک لارن از ابرخودروی مخصوص پیست های اتومبیل رانی یا نسخه GTR سنا پس از گذشت یک سال از معرفی کانسپت اولیه آن در نمایشگاه ژنو رونمایی کرد. مک لارن سنا GTR جدای از خودروهای ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

مک لارن از ابرخودروی مخصوص پیست های اتومبیل رانی یا نسخه GTR سنا پس از گذشت یک سال از معرفی کانسپت اولیه آن در نمایشگاه ژنو رونمایی کرد. مک لارن سنا GTR جدای از خودروهای فرمول یک مک لارن، سریع ترین خودروی تولیدی این شرکت انگلیسی در طول تاریخ آن است.

قیمت این ابرخودرو 1.1 میلیون پوند است و هر 75 دستگاه که قرار است از آن به فروش برسد در حالت فرمان چپ تولید و همین حالا به فروش رسیده اند.

موتور 4 لیتری دو توربوشارژر V-8 این خودرو توانایی تولید 814 اسب بخار قدرت را دارد. مدل معمولی و شهری سنا حداکثر قدرت 789 اسب بخار را تولید می کند. گشتاور این موتور اما بدون تغییر مانده و معادل 800 نیوتن متر است.

فاصله بین چرخ های جلو در نسخه GTR کمی افزایش پیدا کرده است و تمامی بخش های بدنه حول شاسی خودرو از فیبرکربن ساخته شده است. به علاوه در نسخه GTR در بخش جلو شاهد استفاده از بال و اسپیلیتر بزرگ تر هستیم. در بخش انتهایی خودرو نیز از دیفیوزر به همراه بال عظیم الجثه که حتی از بال خودروهای مسابقات استقامت LMP1 نیز بزرگ تر است استفاده شده است.

در نتیجه استفاده از این قطعات آیرودینامیکی، نسخه GTR توانایی تولید حداکثر نیروی رو به پایین معادل 1000 کیلوگرم را دارد که تقریبا بیش از 200 کیلوگرم بیشتر از مدل شهری مک لارن سنا است. در زمان ترمزگیری نیز خودرو توانایی تحمل بیش از 3g از نیروی مقاوم ترمزی را دارد. به عبارت دیگر این نیرو تقریبا -20 درصد بیشتر از مدل شهری مک لارن سناست که به واقع رقم بسیار زیادی است.

مک لارن هنوز صحبتی در مورد عملکرد عددی سنا GTR به زبان نیاورده است اما اعلام کرده است که این مدل به راحتی مدل شهری را پشت سر خواهد گذاشت. مک لارن سنا برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 2.8 ثانیه زمان نیاز دارد و برای رسیدن به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت نیز به تنها 6.8 ثانیه زمان نیاز دارد.

مهندسان مک لارن از آن جا که دیگر با قوانین دست پا گیر ایمنی خودروهای شهری و محافظت از عابران پیاده رو به رو نیستند، با اتصال بال عظیم الجثه به دیفیوزر هایی با قابلیت تطبیق پذیری توانسته اند چنین نیروی رو به پایینی که تقریبا بیش از 400 کیلوگرم به نسبت آخرین مدل GTR یعنی P1 است را تولید کنند.

مک لارن سنا

برای تحمل چنین ارقامی در سرعت های بالا، از تعلیق دو جناغی معکوس و لاستیک های اسلیک ساخت پیرلی استفاده شده است.

همچنین GTR در حدود 10 کیلوگرم وزن کمتری به نسبت سنا با وزن خشک 1198 کیلوگرمی دارد. این کاهش وزن در نتیجه حذف ایربگ ها، ترمز دستی، مافلر اگزوز و استفاده از متریال سبک تر به جای شیشه همچون پلکس گلس ممکن شده است.

سری محصولات GTR در سال 1995 با قهرمانی مک لارن F1 GTR افسانه ای در مسابقات 24 ساعته لمانز بنیان نهاده شد و این سومین محصول GTR است که توسط مک لارن تولید می شود و قول آن داده شده تا عملکردی در حد ابرخودروهای جدیدی همچون استون مارتین والکری و مرسدس Project One با نصف قیمت آن ها داشته باشد.
بد نیست بدانید مک لارن 500 دستگاه از مدل شهری سنا را تولید و همه آن ها را با قیمت 750 هزار پوندی به فروش رسانده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی