ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تامین مالی جمعی
تکنولوژی

تامین مالی جمعی استارت‌آپ‌ها با کارمزدی غیرمنصفانه

بر اساس اعلام مدیریت نظارت بر نهادهای مالی، به عاملان یا نهادهای ارائه کننده خدمات تامین مالی جمعی به استارت‌آپ‌ها ۴ درصد و شرکت‌های فرابورس نیم درصد کارمزد تعلق خواهد گرفت؛ موضوعی که از نگاه ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۳:۴۵

بر اساس اعلام مدیریت نظارت بر نهادهای مالی، به عاملان یا نهادهای ارائه کننده خدمات تامین مالی جمعی به استارت‌آپ‌ها ۴ درصد و شرکت‌های فرابورس نیم درصد کارمزد تعلق خواهد گرفت؛ موضوعی که از نگاه فعالان استارت‌آپی غیر منصفانه بوده و اعتراض آنها را به همراه داشته است.

به گزارش دیجیاتو تامین مالی جمعی برای استارت‌آپ‌ها چند مرحله دارد. در ابتدا استارت‌آپ توسط نهاد ارائه کننده خدمات تامین مالی جمعی بررسی شده و آینده کاری و درآمدزایی آنها تحت بررسی قرار می‌گیرد. همچنین هزینه مورد نیاز برای شکل‌گیری و رشد همان استارت‌آپ برآورد می‌شود. در نهایت هم کسب و کار نوین به سرمایه گذاران معرفی می‌شود تا آنها بتوانند در پلتفرمی مشخص و منطبق با ساز و کار قانونی بورس در پروژه سرمایه‌ گذاری کرده و در آن سهم داشته باشند.

به این ترتیب استارت‌آپ سرمایه لازم را جذب و کار خود را ادامه می‌دهد، همچنین سهم سرمایه‌ گذار محفوظ خواهد ماند تا هر زمان که خود بخواهد آن را واگذار کند. در این میان عامل یا نهاد جذب سرمایه که به آن نهاد ارائه کننده خدمات تامین مالی جمعی هم گفته می‌شود، کارمزدی بابت جذب سرمایه از استارت‌آپ دریافت می‌کند. البته در این پروسه کارمزدی هم به شرکت فرابورس تعلق می‌گیرد.

تامین مالی جمعی

طبق آخرین اخبار منتشر شده از فعالان استارت‌آپی در فضای مجازی، سهم عاملان تامین مالی جمعی برای استارت‌آپ‌ها ۴ درصد و کارمزد شرکت فرابورس نیم درصد تعیین شده است. رقمی که در شرایط نابه سامان اقتصادی کنونی غیر منصفانه به نظر می‌رسد.

«رضا الفت نسب» عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در گفتگو با دیجیاتو کارمزدها را مصوب یا نهایی شده دانست و گفت رقم‌های اعلام شده در شرایط فعلی برای استارت‌آپ‌ها که در حال تلاش برای شکل دادن به یک کسب و کارهای نوپا هستند، غیر منصفانه است:

«بهتر بود قبل از تعیین کارمزدها نظرات بخش خصوصی هم شنیده و اعمال می‌شد. با این حال ما در حال پیگیری موضوع هستیم و در آینده جلسه‌ای در همین رابطه برگزار خواهیم کرد تا شاید بتوانیم رقم‌های تعیین شده را تغییر دهیم.»

الفت نسب معتقد است در صورت بالا بودن کارمزدها، رقم نهایی که به دست کارآفرین خواهد رسید کمتر از میزان مورد نیاز او خواهد بود و همین باعث می‌شود تا تحقق اهداف مالی تعیین شده تحت تاثیر قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی