ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

گفتگو با مدیر اجرایی اسنپ تریپ: اینجا یکی از بهترین استارت‌آپ‌ها برای کار کردن است

استارت‌آپی که از سال ۹۴ کارش را با نام «پین تا پین» آغاز کرد و در سال ۹۶ به «اسنپ تریپ» تغییر نام داد، حالا بعد از اسنپ یکی از زیرمجموعه‌های موفق گروه اینترنت ایران ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰

استارت‌آپی که از سال ۹۴ کارش را با نام «پین تا پین» آغاز کرد و در سال ۹۶ به «اسنپ تریپ» تغییر نام داد، حالا بعد از اسنپ یکی از زیرمجموعه‌های موفق گروه اینترنت ایران است؛ استارت‌آپی که تا حدی همان راه و روش برادر بزرگ‌تر و موفق‌ترش را در پیش گرفته و می‌خواهد همانطور که اسنپ توانست قیمت کرایه خودرو را در کشور برای راننده و مسافر منصفانه کند، حالا اسنپ‌ تریپ هم سفر را برای عده‌ی بیشتری از طبقه متوسط و حتی ضعیف جامعه ممکن سازد. 

این ماموریت امروز در حال رسیدن به نقطه اوج خود است و به لطف نام‌گذاری جدید مجموعه، در یک سال اخیر آنطور که «امیرعلی مهاجر»، مدیر ارشد اجرایی اسنپ تریپ می‌گوید، رشدی ۷۰۰ درصدی را در مجموع تراکنش‌های مالی تجربه کرده است؛ رشدی که اگرچه شاید شگفت‌انگیز به نظر برسد اما این کسب‌وکار و اساساً تمام کسب‌وکارهای مشغول در حوزه گردشگری به لطف منابع طبیعی غنی در داخل کشور، همچنان توان بسیار بالایی در فعال‌سازی یک پتانسیل بزرگ دارند و کم‌کم باید به رشد عجیب‌وغریب‌شان در آینده عادت کرد. 

آزادسازی این پتانسیل خفته البته در مسیر تحقق، با فراز و فرودهایی مواجه شده؛ از فیلترینگ در اوج سفرهای پایان تابستان گرفته تا شایعات مربوط به تعدیل نیرو در روزهای اخیر که بیشتر از هر چیز، تاثیر منفی روی عملکرد اعضای یک تیم موفق دارد. تمام این اتفاقات باعث شد تا به سراغ مدیر اجرایی اسنپ تریپ برویم؛‌ یک مهاجر که پس از یک دهه به ایران برگشته تا تجربه‌های کاری‌اش از دبی و لندن را به گردشگری ایران و به شکل مشخص، اسنپ تریپ تزریق کند. 

IIG: رقابت با فضای بین‌المللی

امیرعلی مهاجر پیش از اینکه به ایران بیاید در شرکت بین‌المللی «دیلویت» مشغول به ارائه مشاوره استراتژی بوده است. اما سفر دو سال پیش او به تهران برای دیدار با خانواده باعث می‌شود تا با استارت‌آپ‌ پین‌ تا پین آشنا شود؛ استارت‌آپی که از همان ابتدا در سال ۹۴ زیر نظر گروه اینترنت ایران، موسوم به IIG کارش را آغاز کرده بود.

وقتی از او بپرسید فضای کاری IIG را چگونه با فضای کاری حرفه‌ای و بین‌المللی مقایسه می‌کند، در پاسخ فضای فعلی را مانند یک مجموعه بزرگ آموزشی می‌بیند که هر روز یک درس تازه از آن می‌گیرد. بخش زیادی از این درس‌ها هم مربوط به مدیریت هستند چراکه امروز تیمی متشکل از ۲۲۰ نفر را مدیریت می‌کند اما در دیلویت نهایتاً مسئول یک تیم ۴ نفره بوده است:

«زمانی که من آمدم تیم بین ۷۰ تا ۸۰ نفر بود. امروز این تیم حدود ۲۲۰ نفر است. مدیریت کردن چنین تیمی و انسجام دادن به آن، یک کار جدید برای من است که هر روز دارم بیشتر درباره‌اش یاد می‌گیرم. مخصوصاً از این جهت که استارت‌آپ در حال رشد، در هر مرحله نیاز به یادگیری‌های تازه برای مدیریت‌ کردن دارد. باید به شکل مداوم روش‌ها و دیدگاه را عوض کرد تا بتوان تیم را هدایت کرد.»

نیروی انسانی: ارزش‌ها در برابر شایعات

وقتی وارد طبقه سوم ساختمان گروه اینترنت ایران شوید که به شکل کامل در اختیار اسنپ تریپ قرار گرفته، معمولاً پیدا کردن لبخند روی صورت انسان‌ها کار زیاد سختی نیست. وجود این لبخند زمانی با ارزش است که همین تیم در روزهای گذشته یک شایعه تعدیل را پشت سرگذاشته است؛ آن هم زمانی که هنوز یک ماه از خداحافظی با بخش بزرگی از نیروهای بامیلو سپری نشده است.

با این حال امیرعلی مهاجر این شایعات را کاملاً رد و از سرچشمه آن هم اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. به گفته او، امروز اسنپ تریپ نه‌تنها به دنبال تعدیل نیروهایش نیست بلکه می‌خواهد تیمی که امروز متشکل از ۲۲۰ نفر است را به ۲۵۰ نفر برساند. مدیر اجرایی اسنپ تریپ در این رابطه می‌گوید:

«واقعیت این است که محتاطانه به سراغ بزرگ‌تر کردن تیم می‌رویم؛ به این دلیل که تعدیل کردن مشخصاً برای هیچ‌کس کار خوشایندی نیست. بدترین اتفاقی که می‌تواند برای مدیران استارت‌آپ‌های ایران و جهان رخ دهد، مجبور شدن به تعدیل نیرو است. این احتیاط ما تاجایی است که تراکنش‌های ما در یک سال اخیر ۷ برابر شده اما نیروهای ما از زمانی که من آمده‌ام حدود ۲ برابر شده‌ است. این رویکرد را هم ادامه خواهیم داد اما امروز این رشد انقدر سریع است که به شکل عجیبی به نیرو نیاز داریم؛ از نیروی فنی گرفته تا نیروی پشتیبانی.»

مهاجر البته عقیده دارد که انتشار شایعات مربوط به تعدیل نیرو در روزهای اخیر، باعث ایجاد تغییر در روحیه تیم نشده است چرا که اسنپ تریپ با کارمندانش شفاف است: «آنها از عملکرد اسنپ تریپ خبر دارند و خیلی تاثیر رویشان نمی‌گذارد چراکه می‌بینند ما چگونه رشد می‌کنیم. وقتی یک جایی در مورد این اخبار به این شکل صحبت می‌کند، اعتبار مجموعه خودش را زیر سوال می‌برد. با توجه به رویکرد فعلی که در بازار داریم، یکی از بهترین استارت‌آپ‌هایی که می‌توانید در آن کار کنید، اسنپ تریپ است. هم به خاطر روند رشدی که داریم و هم به دلیل پتانسیل خفته‌ای که وجود دارد و هنوز فعال نشده است.»

قطعیت گفته‌های مهاجر البته زمانی زیر سوال می‌رود که شنیده شده بود تصمیم مدیران گروه اینترنت ایران برای ایجاد تغییر و تعدیل در بامیلو، یک تصمیم زمان‌گیر نبوده است؛ تصمیمی که مدیر اجرایی بامیلو هم نمی‌توانسته در آن تغییری ایجاد کند. با این وجود، اطمینان بالای اسنپ تریپ برای گسترش کسب‌وکار در سال پیش رو از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ مهاجر در پاسخ به این سوال می‌گوید:

«اطمینان من از پتانسیل بازاری می‌آید که می‌دانم چقدر جای پیشرفت دارد. کارهای جدیدی که می‌کنیم را می‌دانم چون قرار است وارد بازارهای جدیدی شویم که باز هم باعث رشد بیشترمان می‌شود. از سوی دیگر پتانسیل همکاری با مجموعه‌های بزرگ را می‌دانم. امروز دو اپلیکیشن بزرگ کشور یعنی آپ و اسنپ، با اسنپ‌ تریپ همکاری دارند و کارهای مربوط به حوزه گردشگری را از طریق پلتفرم ما انجام می‌دهند. پتانسیلی که همه این موارد به وجود می‌آورد، باعث می‌شود که تا دو سال آینده این کسب‌وکار رشد قابل توجهی داشته باشد. پس اسنپ تریپ امروز مجموعه‌ای است که بیشتر از ۲۰۰ نفر پرسنل دارد، بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران در حال خرید از آن هستند و هتل‌ها هم اعتماد خاصی به آن دارند. امروز دیگر با یک کسب‌وکار و بیزینس مدل جا افتاده رو‌به‌رو هستیم.»

اگرچه مهاجر ۳۴ ساله در قامت یک مدیر اجرایی شاید جوان به نظر برسد اما نکته جالب اینجاست که میانگین سنی تیم اسنپ تریپ حدود ۲۶ سال است. نکته دیگر اینکه حدود ۵۵ درصد از نیروها در بخش‌های مختلف را زنان تشکیل می‌دهند. نیروی جوان امروزی مشخصاً نیروی بلندپروازی است اما مسئله اینجاست که اسنپ تریپ موقعیت رشد را برای افراد بلندپرواز فراهم می‌کند.

از یک سو خود مهاجر اسنپ تریپ را یک محیط آموزشی می‌بیند و از سوی دیگر با هرکدام از افراد که صحبت می‌کنید هم از یادگیری در این فضا می‌گویند. وقتی در همین رابطه از مهاجر می‌پرسم، می‌گوید:

«در اسنپ تریپ، نیروی انسانی به شدت برای ما مهم است. به طور میانگین ماهی سه ساعت آموزش‌های مختلف داریم. اینکه آدم با استعداد استخدام کنید یک چیز است، اما اینکه بتوانید به او انگیزه ادامه و پیشرفت بدهید موضوع مهم‌تری است. به همین دلیل تمرکز ویژه‌ای روی نیروی انسانی داریم. نمی‌گویم اینجا همه‌چیز بی‌نظیر و بی‌نقص است چون به هر حال مشغول تبدیل شدن به یک «اسکیل‌آپ» از یک «استارت‌آپ» هستیم و رشد سریعی داریم و کار هم در چنین محیطی سخت است. اما آنچه همه پرسنل اسنپ تریپ رویش تاکید دارند این است که یادگیری در این محل بالاست. وقتی در این فضا حضور دارید تا زمانی که احتمالاً بخواهید از اینجا بروید، پیشرفت شخصی و کاری‌تان را احساس می‌کنید؛‌ این موضوعی است که من خودم روزانه آن را می‌بینم.»

شروع: از هتل تا پرواز

آنچه به عنوان اسنپ تریپ می‌شناسیم کارش را در سال ۹۴ با نام پین تا پین آغاز کرده است؛‌ نامی که نشان می‌داد این استارت‌آپ به دنبال بازار هتل‌هاست. اما در ادامه و با تغییر نام، حوزه کاری گسترش پیدا کرده و قرار است در ادامه حوزه‌های کاری جدیدی هم به آن اضافه شود. با این حال هدف اصلی اسنپ تریپ، مقرون به صرفه کردن سفر برای مردم ایران است؛ همان کاری که شرکت مادر در زمینه تاکسی‌های اینترنتی قبلاً برای حمل‌ونقل درون شهری انجام داده بود.

مهاجر در همین رابطه می‌گوید: «می‌خواهیم با استفاده از تکنولوژی، سفر را برای مردم ایران راحت و مقرون به صرفه کنیم. زمانی که شروع کردیم، تمرکز را روی بازار هتل قرار دادیم. در آن زمان هم البته وب‌سایت‌هایی بودند که هتل را ارائه می‌دادند اما این اتفاقات کاملاً آفلاین بود. در این دو سه سال، به بازار هتل‌ها با استفاده از تکنولوژی انسجام داده‌ایم. کار دشواری هم بود چون ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ هتل ستاره‌دار در کشور وجود دارد که از روش‌های مدیریتی مختلف استفاده می‌کنند. توجیه کردن تمام این هتل‌ها برای استفاده از خدمات آنلاین، زمان‌بر بود چراکه باید ابتدا پتانسیل را می‌دیدند. اما امروز به اینجا رسیده‌ایم که بخش زیادی از سفارش‌ها به شکل آنلاین انجام می‌شود.»

به عقیده مدیراجرایی اسنپ تریپ، هدف اصلی این استارت‌آپ پوشش دادن کل بازار سفر است و اسنپ تریپ باید وارد حوزه‌های دیگری از بازار گردشگری شود. ورود به حوزه پروازهای داخلی، اولین قدم بوده است و در قدم بعدی، تهیه بلیت اتوبوس هم از این پلتفرم امکان‌پذیر خواهد بود.

اولین قدم اسنپ تریپ البته با همکاری استارت‌آپ دیگری به نام «فلایتیو» انجام شده بود. مهاجر در پاسخ به این سوال که امروز اسنپ تریپ چقدر به فلایتیو برای تامین بلیت پروازهای داخلی متکی است، می‌گوید: «ما برای مدتی با فلایتیو همکاری داشتیم. اتفاقی که می‌افتاد این بود که از آنها پرواز می‌گرفتیم و فلایتیو هم فرایند هتل را از طریق اسنپ تریپ انجام می‌داد. اما به تازگی شروع‌کرده‌ایم و روی پرواز داخلی خودمان کار می‌کنیم. امروز محصول پروازی که در سایت وجود دارد، کاملاً محصول خودمان است. با این حال کماکان فلایتیو هتل را از طریق اسنپ تریپ دریافت می‌کند. همکاری با فلایتیو می‌تواند در دریافت پرواز خارجی ادامه پیدا کند و ما امروز در حال بررسی این موضوع هستیم.»

اما در همان مرحله اول، آنچه به گفته مهاجر، اسنپ تریپ را از رقبایش متمایز می‌کند، نحوه تعاملش با هتل‌ها و تلاش برای مدیریت ظرفیت آنهاست. به گفته او اساساً دلیل وجود تخفیف‌ها برای رزرو هتل‌ها در اسنپ تریپ هم همین موضوع است: «در بخش هتل توانسته‌ایم با قیمت‌گذاری هوشمندانه‌تر، ظرفیت خالی هتل‌ها را پر کنیم و قیمت بهتری به مشتریان بدهیم. برای رونق دادن به سفر داخلی باید سفر را برای مردم مقرون به صرفه کنیم. سفر در داخل ایران برای مردم گران است. شاید هتل‌ها در اسنپ تریپ ارزان‌تر باشند اما وقتی که مشتریان بیشتری می‌گیرند، در نهایت این درآمدشان است که بیشتر شده است. درست است که میانگین نرخ پایین‌تر آمده است اما نهایتاً هتل‌ها هم کانال‌های درآمد زیادی دارند و معمولاً فروش مستقیم‌ آنها به افراد، بالاترین سطح قیمت آنهاست.»

رشد: ۷۰۰ درصد

اسنپ تریپ در سال ۹۷ رشد ۷۰۰ درصدی GMV را تجربه کرده است، به این مفهوم که حجم تراکنش‌هایش ۷ برابر شده‌اند. اگرچه این رشد برای هر نوع کسب‌وکاری عالی است اما باید توجه کرد که اسنپ تریپ یک پلتفرم و کسب‌وکار آنلاین است. با تمام هیاهویی که در اکوسیستم استارت‌آپی ایران وجود دارد و تصور می‌کنیم که کاربران با تجارت از نوع الکترونیکی‌اش آشنا هستند، اما در نهایت هنوز بازار آنلاین حرف چندانی برای گفتن در برابر بازار سنتی ندارد.

برای مثال وضعیت خرده فروشی آنلاین کالا در ایران هنوز کمتر از ۲ درصد از کل حجم خرده فروشی است. اما مدیر اجرایی اسنپ تریپ شرایط بهتری را برای حوزه گردشگری برآورد می‌کند. به عقیده مهاجر، ۱۵ درصد از کل بازار سفر اکنون در ایران آنلاین شده است و این بخش جلوتر از سایر صنایع به سوی آنلاین شدن پیش می‌رود.

البته چندان هم نباید ۱۵ درصد فعلی را حتی در صورت صحیح بودن، یک عدد مناسب دانست. همین آمار در اروپا حدود ۵۵ و در آمریکا حدود ۵۰ درصد است؛ اتفاقی که نشان می‌دهد بازار آنلاین سفر در ایران جای بزرگ شدن سه برابری دارد. مهاجر البته می‌گوید که در صنعت گردشگری در ایران، در بخش‌های مختلف به اندازه‌های متفاوت آنلاین شده‌اند. برای مثال یک سال پیش ضریب آنلاین رزرو هتل حدود ۱۰ درصد بود که اکنون به ۲۰ الی ۲۲ درصد رسیده است. از سوی دیگر نفوذ پلتفرم‌های آنلاین در بازار پرواز بیشتر بوده و بخش آنلاین حالا صادر کننده ۵۰ تا ۵۵ درصد از بلیت‌هاست.

مهاجر اگرچه رشد ۷۰۰ درصدی اسنپ تریپ را در لابه‌لای رشد بازار آنلاین جستجو می‌کند اما خبر می‌دهد که این پلتفرم با فاصله رهبر بازار رزرو هتل است. او در پاسخ به این سوال که با چه معیارهایی این سنجش انجام شده است، می‌گوید:

«ما از چند روش مختلف این موضوع را پایش می‌کنیم. به شکل هفتگی از تعدادی هتل این سوال را می‌پرسیم که چه رتبه فروشی در هتل‌شان داشته‌ایم و در برابر رقبا در چه جایگاهی قرار می‌‌گیریم. هر کدام از این رتبه‌ها یک وزن خاص دارد که با ترکیب آنها، وزن خودمان را در بازار می‌سنجیم. از طرف دیگر یک فرایند سه ماهه نیز داریم از مشتریان حاضر در این بازار نظرسنجی می‌کنیم. ترکیب این روش‌ها به ما می‌گوید که حدود ۵۵ درصد از سهم بازار رزرو هتل را در اختیار داریم.»

علی‌رغم رشد ۷۰۰ درصدی و پیشتازی در بازار رزرو آنلاین هتل، اسنپ تریپ هنوز در مرحله سرمایه‌گذاری است و به نقطه سربه‌سر نرسیده است، هرچند به گفته مدیر اجرایی‌اش، برنامه‌ای هم برای رسیدن به سودآوری در زمان کنونی وجود نداشته است. این استارت‌آپ از میان ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ هتل ستاره‌دار در ایران، با ۹۰۰ هتل همکاری دارد. از سوی دیگر بخش سازمانی اسنپ تریپ نیز با ۳۰۰ شرکت بزرگ ایران و ۸۰۰ آژانس مسافرتی همکاری می‌کند. مهاجر البته مایل به بیان تعداد دقیق مشتریان عادی، هتل‌های رزرو شده و بلیت‌های فروخته شده نیست و صرفاً به بیان عددی باز مانند «صدها هزار» بسنده می‌کند.

تهران: ۱۵ یورو

عجیب نیست اگر بگوییم که ایران با تمام جذابیت‌هایش کشوری کشف‌نشده و ناشناخته برای جهان است؛ چون مخاطب عام هنوز نمی‌داند ایران مثل بعضی نقاط خاورمیانه، یک بیابان خشک نیست. اسنپ تریپ یا به کلامی دقیق‌تر، پین‌ تا پین، برای مدتی تلاش داشت تا این تغییر نگرش را برعهده بگیرد. حتی وقتی به دلایل برگشت مهاجر از لندن به تهران مراجعه کنید، ذوقش را در کاری که می‌خواهد در سطح جهانی انجام دهد می‌بینید.

وقتی هم به آمارهای گردشگری ایران در مقایسه با دو کشور نسبتاً هم‌سطح مانند ترکیه و مصر نگاه می‌کنیم، متوجه تفاوت‌های عجیبی می‌شویم. ایران در سال ۲۰۱۷ میزبان حدود ۶ میلیون گردشگر خارجی بوده در حالی که این رقم برای ترکیه حدود ۳۰ میلیون و برای مصر حدود ۱۵ میلیون گردشگر بوده است. این آمارها به راحتی می‌گویند که جای پیشرفت بزرگی برای استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری که بخواهند مخاطب خارجی را هدف بگیرند، وجود دارد. مهاجر هم از وجود این پتانسیل برای همه فعالین این صنعت می‌گوید:

«نه فقط برای اسنپ‌تریپ، بلکه برای همه استارت‌آپ‌هایی که در این حوزه مشغولند، این پتانسیل خفته وجود دارد. به این دلیل که پتانسیل ایران برای گردشگری واقعا بالاست و می‌تواند ۵ برابر چیزی باشد که امروز وجود دارد. ایران در مقایسه با ترکیه و مصر مکان‌های تاریخی ثبت شده بیشتری در یونسکو دارد و بر اساس آمارهای جهانی از این دو کشور ارزان‌تر و امن‌تر است.»

امروز وقتی به نسخه انگلیسی اسنپ تریپ سر بزنید، می‌بینید که یک خارجی می‌تواند با ۱۵ یورو، یک اتاق مناسب در هتل‌های تهران رزرو کند. مهاجر می‌گوید در یک سال اخیر، اسنپ تریپ ۲ هزار بلیت به گردشگران خارجی فروخته است. اما اساساً چرا این عدد در مقایسه با گردشگری داخلی که امروز تبدیل به تمرکز اصلی اسنپ تریپ شده، انقدر کوچک است؟ مهاجر به چند مسئله کلیدی اشاره می‌کند و می‌گوید:

«یک گردشگر خارجی وقتی برای سفر برنامه ریزی می‌کند اساساً ایران بین گزینه‌هایش نیست. حل این مشکل نیاز به یک بودجه آگاهی‌سازی هم از طرف بخش خصوصی و هم از طرف بخش دولتی دارد. مورد دیگر، اطلاعات اشتباه در مورد ایران است. وقتی کسی ایران را می‌بیند و سپس نظرش را می‌خواهید، اولین نظرش این است که کاملاً با آنچه تصور می‌کرده متفاوت بوده است. عوض شدن دیدگاه‌ها نسبت به ایران باعث می‌شود تا مردم جهان، ایران را در بین گزینه‌های گردشگری خود قرار دهند.

قسمت دیگر زنجیره تامین است که تحریم‌ها، مشخصاً باعث کاهش پروازهای خارجی شده است. از سوی دیگر ما دوست داریم با OTAهای خارجی همکاری کنیم ولی به دلیل تحریم‌ها، این پتانسیل کمتر است. تصور کنید که بیشتر از ۱۳۰ میلیون چینی در سال به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. بزرگ‌ترین OTAهای چینی هتل ایرانی ارائه نمی‌دهند. پرواز مستقیمی هم وجود ندارد. حتی اگر یک چینی بخواهد به ایران سفر کند، در فضایی که همیشه جستجو می‌کرده نمی‌تواند یک سفر به کشورمان را برنامه‌ریزی کند. تعداد کم اتاق هتل در ایران مسئله بعدی است. در کل ایران حدود ۶۵ هزار اتاق هتل وجود دارد اما صرفاً شهر دبی حدود ۱۰۰ هزار اتاق هتل دارد. به دلیل اینکه تاکنون مدیریت ظرفیت انجام نمی‌شده، هتل‌ها هم از نظر مالی تحت فشار هستند و این تصور وجود دارد که چرا باید هتل جدید ساخته شود.»

اکنون تمرکز و اولویت اصلی اسنپ تریپ، بازار داخل و گردشگری داخلی و افزایش ۲ تا ۳ برابری حجم آن است. در این میان البته دو موضوع تحریم‌ها و تغییرات در نرخ ارز ایران را تبدیل به مقصدی ارزان‌تر از همیشه برای گردشگران خارجی کرده‌اند، اما این همه‌ی ماجرا نیست. مهاجر می‌گوید:

«برای ایجاد آگاهی‌سازی و بازارسازی، باید با بزرگ‌ترین OTAهای جهان برای جلب توجه گردشگر خارجی رقابت کنیم. همین مسئله چالش بزرگی است و منابع و سرمایه بیشتری می‌خواهد. این کار را هم کردیم اما در نهایت دیدیم که بازگشت سرمایه‌مان در بازار داخلی خیلی بیشتر است. زمانی که توانایی سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشیم به سمت جذب گردشگر خارجی می‌رویم اما واقعا این مشکلات از نوعی است که فقط یک اسنپ‌ تریپ یا یک استارت‌آپ نمی‌تواند به تنهایی آنها را حل کند. این موردی است که تمام فعالان گردشگری باید در آن همکاری کنند. برای مثال، هزینه بازاریابی خارجی ما افزایش پیدا کرده است. اگر بخواهیم از طریق موتورهای جستجو بازاریابی کنیم، به خاطر وجود شرکت‌هایی مثل اکسپدیا یا بوکینگ دات کام، داشتن تبلیغات روی برخی واژه‌های انگلیسی گران بود و حالا با نرخ ارز، هزینه‌ها چندبرابر هم شده است.»

پین‌ تا پین: اسنپ تریپ

پین تا پین بهمن ماه سال ۹۶ به اسنپ تریپ تغییر نام داد. بعید نیست اگر بخشی از جهش ۷۰۰ درصدی رشد اسنپ تریپ را مرتبط به همین موضوع بدانیم اما مسئله اینجاست که حتی اگر از برند اسنپ استفاده نمی‌شد، باز هم احتمال این تغییر و ری‌برندینگ در پین تا پین به شکل جدی وجود داشت. مهاجر در همین رابطه می‌گوید:

«پین تا پین برندی بود که ابتدای کار، چند نفر با هم همفکری کردند و یک برند ساختند اما از نظر ساختاری مشکل داشت. نامی نبود که بشود به سادگی آن را به خاطر سپرد و زیاد پیش می‌آمد که اشتباه جستجو شود. از آنجا که می‌خواستیم روی آگاهی برندمان کار کنیم، برنامه مان این بود که پروژه ری‌برندگینگ داشته باشیم.»

این تصمیم درست در زمانی گرفته می‌شد که به تازگی زودفود هم به اسنپ فود تغییر نام داده بود: «ما دیدیم که استفاده از برند اسنپ می‌تواند به افزایش افرادی که تاکنون خرید آنلاین خدمات گردشگردی نداشته‌اند، کمک کند و بتوانیم اعتماد این افراد را جلب کنیم. تصمیم بر این شد که اگر قرار است پین تا پین با برند جدیدی به کارش ادامه دهد، این برند به اسنپ نزدیک باشد. مسئله دیگر این بود که از همان زمان بحث ایجاد یک سوپراپلیکیشن در گروه اینترنت ایران مطرح شده بود. سوپر اپلیکیشن اسنپ باعث می‌شود تا افرادی که از تاکسی آنلاین استفاده می‌کنند و اساساً زیاد هم اطلاع ندارند که می‌توانند به شکل آنلاین و به راحتی سفر خود را رزرو کنند، این ویژگی را ببینند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • POORYAJ
    POORYAJ | ۱۲ فروردین ۱۳۹۸

    ماشالا غیر خودشون هم کسی ازشون تعریف نمیکنه :) بهترین محل کار می اس

  • bozorg2018
    bozorg2018 | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

    دوستان آیا اسنپ تریپ را برای کار کردن توصیه میکنید؟

  • bozorg2018
    bozorg2018 | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

    دوستان علاقه دارم در اسنپ تریپ کار کنم اگر ممکن است در مورد محیط شرکت توضیحات بیشتری ارائه دهید

  • kamyab98
    kamyab98 | ۲۰ اسفند ۱۳۹۷

    هر جا می‌خواید کار بکنید، بکنید به جز iig. فرهنگ سازمانی بد، پارتی‌بازی و مدیران مغرور به درد نخور بخشی از مشکلات iig هست :) تازه احتمالا همیشه با ریسک تعدیل شدن کار خواهید کرد.

  • Farid_Forootan_Shad
    Farid_Forootan_Shad | ۲۰ اسفند ۱۳۹۷

    iig با اختلاف جای بدیه
    دیدم که میگم
    خودمم رفتم دوستامم بودن واقعا جای بدیه برا کار کردن

مطالب پیشنهادی