ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

یوآیدی
تکنولوژی

نخستین پلتفرم احراز هویت مجازی کشور معرفی شد

نشست خبری معرفی «یوآیدی»، نخستین پلتفرم رگ تک و احراز هویت مجازی کشور امروز در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران برگزار شد. یوآیدی محصولی دانش بنیان است که توسط یک تیم استارتاپی و با حمایت معاونت دانشجویی ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۵

نشست خبری معرفی «یوآیدی»، نخستین پلتفرم رگ تک و احراز هویت مجازی کشور امروز در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران برگزار شد. یوآیدی محصولی دانش بنیان است که توسط یک تیم استارتاپی و با حمایت معاونت دانشجویی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران طراحی شده، و هدف از ارائه آن تسهیل مراحل طولانی شناسایی دیجیتالی کاربران بر بستر اینترنت عنوان شده است.

هدف اولیه از طراحی پلتفرم یوآیدی، فراهم کردن ابزاریست تا دانشجویان بتوانند با داشتن یک شناسه یکتا، به خدمات سطح بالایی از درون دانشگاه تا سرویس‌های شخص ثالث خارج از این فضای آکادمیک دسترسی داشته باشند. این ابزار به شکل یک اپلیکیشن موبایل طراحی شده که در حال حاضر می‌توانید آن را در فروشگاه‌های اپلیکیشن داخلی دانلود کنید.

«حامد اکبری»، مدیر عامل استارتاپ یوآیدی در این نشست از اهمیت و پیشینه احراز هویت الکترونیکی در دنیا سخن گفت. به گفته اکبری، احراز هویت الکترونیکی یا E-Identification در دنیا پیشینه‌ای چندان طولانی ندارد و اگر بخواهیم روند توسعه این تکنولوژی و به طور کلی فناوری‌های رگ تک در ایران را با سایر کشورهای دنیا مقایسه کنیم، شاید بتوان گفت که کمتر از یک سال با سطح اول دنیا فاصله داریم.

یوآیدی

اکبری اما ادامه صحبت‌های خود را به نحوه کار یوآیدی و اپلیکیشن مربوط به این سرویس اختصاص داد و گفت:

«یوآیدی در درجه نخست، زمینه‌ای برای احراز هویت الکترونیکی اشخاص فراهم می‌کند. این یعنی هر فرد برای حضور در فضای مجازی ظرفیتی از یوآیدی می‌گیرد تا اپلیکیشن از حقوق وی در این فضا دفاع کند؛ اطلاعات شخص سرقت نشود یا لازم نباشد برای ثبت نام در یک سرویس، چندین جا اطلاعاتش را وارد کند. در واقع یوآیدی می‌خواهد فرآیندهای دست و پاگیر مثل ورود اطلاعات برای ثبت نام در سرویس‌های مختلف را از بین برده و تسهیل کند.»

تسهیل ورود اطلاعات در یوآیدی، به کمک QR Code های مخصوص انجام می‌گیرد. هر کاربر با ثبت نام در اپلیکیشن یوآیدی، می‌تواند اطلاعاتی همچون مشخصات شناسنامه‌ای، کد ملی، کپی مدارک شناسایی و ... را در حساب کاربری خود بارگذاری کرده تا بعدا برای ثبت نام در سرویس‌های مختلف یا استفاده از خدمات مختلف دانشگاهی نیازی به وارد کردن دستی آن‌ها نداشته باشد.

به عنوان مثال، یک دانشجو می‌تواند از طریق اسکن QR Code تعبیه شده روی برگه اعلام نمرات دانشجویی با اپلیکیشن یوآیدی، احراز هویت شده و نمره خود را مشاهده کند. همچنین به گفته توسعه‌دهندگان اپلیکیشن، طی همکاری شکل گرفته با وبسایت ایران تلنت، کاربران اپلیکیشن یوآیدی می‌توانند از طریق اسکن QR Code اختصاصی که برای آنان در نظر گرفته شده بدون نیاز به ورود اطلاعات به صورت دستی، وارد حساب کاربری خود در این وبسایت شوند.

یوآیدی

یوآیدی API خود را به سرویس‌های پذیرنده هم ارائه می‌کند تا بتوانند ضمن ساخت QR Code های اختصاصی و قابل ویرایش برای امور مختلف، از آمار و ارقام افراد استفاده کننده از اپلیکیشن نیز مطلع باشند. اما سؤال اینجاست که آیا در آینده نیز نحوه احراز هویت همچنان به QR Code محدود خواهد بود یا باید انتظار روش‌های دیگری را هم داشته باشیم؟

«سعید باستانی»، یکی از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن یوآیدی در پاسخ به این پرسش مطرح شده توسط خبرنگار دیجیاتو این گونه توضیح داد:

«در حال حاضر، رویکرد فعلی یوآیدی مشابه اپلیکیشن احراز هویت گوگل است که ورود و دسترسی به وبسایت‌ها را تسهیل می‌کند. اما ما در آینده برنامه داریم که فناوری پردازش تصویر و OCR را هم به اپلیکیشن اضافه کنیم که به شناسایی کاربر و احراز هویت افراد در اپلیکیشن کمک خواهند کرد.»

همچنین «مصطفی اویسی»، معاونت دانشجویی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران نیز در این مراسم حضور داشت و ضمن تأکید بر اهمیت حمایت از استارتاپ‌های دانش‌بنیان، از دلایل همکاری دانشگاه با این مجموعه استارتاپی سخن گفت:

«در درجه نخست، معاونت دانشجویی دانشگاه تهران حمایت از دانشجویان مستعد که فعالیت استارتاپی دارند را وظیفه خود می‌داند و عقیده دارد که باید در این مسیر پیشرو باشد. نکته بعد این که موضوع کنار گذاشتن مدارک فیزیکی مثل کپی شناسنامه و ... این روزها در سطح جامعه به یک شعار تبدیل شده اما اقدام عملی درستی در این راستا انجام نگرفته است. ما یک مجموعه دانشجویی چهار هزار نفره داریم که برای دسترسی به یک سری اطلاعات که هنوز به شکل الکترونیکی در سیستم‌های دانشگاه وارد نشده، نیاز به ابزاری آسان و در دسترس دارند. به همین خاطر تصمیم به همکاری با استارتاپ یوآیدی گرفتیم و عقیده داریم که این یک همکاری دو سر سود، هم برای مجموعه یوآیدی و هم دانشگاه خواهد بود.»

شایان ذکر است که یوآیدی، اپلیکیشنی است که توسط یک جمع دانشجویی و در یک استارتاپ نوپا طراحی شده و همچنان در مرحله بازاریابی به سر می‌برد. بنابراین پتانسیل‌هایی دارد که هنوز کشف نشده که امید می‌رود به مرور زمان آشکار شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Reza Asadi
    Reza Asadi | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

    #آینده_روشن

  • herogame
    herogame | ۲۰ اسفند ۱۳۹۷

    هنوز وضعیت کارت ملی هوشمندتون رو هواست و اصلا کاربرد و علتش مشخص نیست چی میگین بابا مردم دارن توی بدبختی میمیرن شما فازتون چیه

    • Reza Asadi
      Reza Asadi | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

      اتفاقا من خیلی جاها کارمو فقط با داشتن کارت ملی و بدون هیچ مدرک دیگه ای راه انداختم ...به نظرم این فرایند ها یک شبه شدنی نیست اما در مسیر توسعه ست

مطالب پیشنهادی