ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: گوشی اقتصادی هواوی Y7 Prime 2019

هواوی در سال 2018 چند بار اپل را پشت سر گذاشت و سهم بیشتری از بازار موبایل را نصیب خودش کرد. پیش بینی ها نشان می دهند این روند در سال 2019 هم ادامه خواهد ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

هواوی در سال 2018 چند بار اپل را پشت سر گذاشت و سهم بیشتری از بازار موبایل را نصیب خودش کرد. پیش بینی ها نشان می دهند این روند در سال 2019 هم ادامه خواهد یافت و غول تکنولوژی چین را باید رسماً دومین تولیدکننده برتر دنیای موبایل و رقیب اصلی سامسونگ بدانیم. از طرفی بازار گوشی های پریمیوم در انحصار اپل است. بنابراین هواوی باید موفقیتش را مدیون محصولات اقتصادی و میان رده باشد، به خصوص سری Y که همیشه امکانات مناسبی را در ازای قیمت ارائه می دهند. در این مطلب می خواهیم یکی از جدیدترین محصولات این خانواده یعنی هواوی Y7 Prime 2019 را بررسی کنیم.

بررسی گوشی هواوی Y7 Prime 2019

سری Y7 Prime هواوی به نسل سوم رسیده و به یک محصول کم نقص تبدیل شده است. مدل 2018 این گوشی را چند ماه قبل بررسی کردیم که با نمایشگر فول ویو و قابلیت های پیشرفته، یکی از بهترین محصولات یک میلیون تومانی بازار بود. البته حالا که گوشی یک میلیون تومانی به تاریخ پیوسته ولی هواوی Y7 Prime 2019 هنوز از نظر قیمتی رقبای زیادی را پیش روی خودش نمی بیند. در ادامه مشخصات اصلی این گوشی را با هم مرور می کنیم:

  • بدنه پلاستیکی
  • وزن 168 گرم
  • نمایشگر 6.26 اینچی اچ دی از نوع IPS LCD
  • چیپست اسنپدراگون 450
  • 3 گیگابایت حافظه رم
  • 32 گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی f/1.8
  • دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی
  • اندروید 8.1
  • باتری 4000 میلی آمپر ساعتی
  • قیمت حدود 200 یورو

با این ترکیب سخت افزاری، به نظر می رسد هواوی Y7 Prime 2019 جانشین مناسبی برای مدل سال گذشته باشد. در ادامه با هم خواهیم دیدیم که این گوشی چه تفاوت هایی نسبت به نسل قبلی داشته و به درد چه کاربرانی می خورد. با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

بررسی گوشی هواوی Y7 Prime 2019

هواوی Y7 Prime 2019 زبان طراحی جدیدی دارد. در نسل قبل شاهد صفحه فول ویو با نسبت 18:9 بودیم اما حالا به لطف بریدگی بالای نمایشگر، صفحه کمی کشیده تر شده و نسبت تصویر 19:9 دارد. برخلاف گفته هواوی، این ناچ شباهت زیادی به قطره شبنم (Dewdrop) ندارد و بیشتر به یک نیم دایره شبیه است، ضمن اینکه با توجه به ابعاد دوربین سلفی داخلش، می توانست کوچک تر باشد. کاهش حاشیه اطراف صفحه، به خصوص لبه بالایی باعث شده تا نسبت نمایشگر به بدنه در این گوشی به 80 درصد برسد، یعنی 4 درصد بیشتر از نسل قبل. به همین دلیل با وجود نمایشگر بزرگ تر، ابعاد گوشی در مقایسه با مدل 2018 تفاوت چندانی نکرده است.

بررسی گوشی هواوی Y7 Prime 2019

پنل پلاستیکی براق پشت گوشی با ترکیب رنگ های جذاب، زیبایی فوق العاده ای را به دستگاه بخشیده. ما مدل آبی شفقی را در اختیار داریم که به شکل طیفی از آبی فیروزه ای تا بنفش تغییر می کند. رنگ های دیگر این گوشی یعنی قرمز مرجانی یا مشکی نیمه شب هم در نوع خودشان جالب هستند. البته همانند هواوی Y9 2019 (بررسی دیجیاتو) اینجا هم با مشکل خش افتادن سریع بدنه روبرو هستیم. به همین دلیل باید گوشی را همیشه داخل قاب محافظ نگه دارید.

بررسی گوشی هواوی Y7 Prime 2019

به خاطر ابعاد مناسب و لغزنده نبودن بدنه، در دست گرفتن هواوی Y7 Prime 2019 کار دشواری نیست و ارگونومی بسیار خوبی دارد. دکمه های پاور و تنظیم صدا با ارتفاع مناسبی روی لبه سمت راست قرار گرفته اند و به راحتی در دسترس انگشت شست قرار می گیرند. روی لبه پایینی هم شاهد حضور ناخوشایند درگاه میکرو USB هستیم که بین حفره های متقارن اسپیکر و میکروفون اصلی قرار گرفته است. دوربین اصلی پشت دستگاه کمی بیرون زدگی دارد و حسگر اثر انگشت هم در بهترین مکان ممکن برای انگشت اشاره قرار گرفته است.

نمایشگر

بررسی گوشی هواوی Y7 Prime 2019

هواوی Y7 Prime 2019 از پنل 6.26 اینچی IPS LCD با رزولوشن اچ دی پلاس (1520×720 پیکسل) و نسبت تصویر 19:9 بهره می برد که 269 پیکسل را در اینچ نمایش می دهد. این مقدار تراکم پیکسلی برای استفاده روزمره کافیست، مادامی که بیش از حد به صفحه نزدیک نشوید. طبیعتاً پنل های تمام اچ دی در ابعاد بالای 6 اینچ انتخاب معقول تریست، اما افزایش قیمت تمام شده و مصرف باتری بیشتری را به همراه خواهد داشت.

بررسی گوشی هواوی Y7 Prime 2019

همانند اکثر پنل های IPS LCD کیفیت تصویر نمایشگر این گوشی هم کاملاً راضی کننده است. رنگ ها با اندکی اشباع بیشتر نسبت به حالت طبیعی به نمایش در می آیند و زاویه دید هم مطلوب است، هرچند در زوایای مختلف با تغییر روشنایی صفحه و از بین رفتن رنگ سفید روبرو هستیم. حداکثر روشنایی این نمایشگر هم در اکثر شرایط نیاز شما را برآورده می کند و فقط زیر آفتاب شدید با مشکل مواجه خواهید شد.

بررسی گوشی هواوی Y7 Prime 2019

لبه های نمایشگر این گوشی هم مانند هواوی Y9 2019 سایه افتاده اما شدت آن بسیار کمتر است، به گونه ای که فقط در اطراف ناچ و لبه های گرد پایین صفحه به چشم می آید. در هواوی Y7 Prime 2019 همچنین امکان تنظیم حالت رنگی را ندارید و فقط می توانید دمای رنگ را تنظیم کنید. بریدگی نمایشگر خللی در تجربه کاربری شما ایجاد نمی کند ولی اگر از ناچ خوشتان نمی آید می توانید به کل قیدش را بزنید و بالای صفحه را با نوار مشکی رنگ بپوشانید.

رابط کاربری

بررسی گوشی هواوی Y7 Prime 2019

هواوی Y7 Prime 2019 برخلاف انتظار، از جدیدترین نسخه اندروید بی بهره است و با اندروید 8.1 و رابط کاربری اختصاصی EMUI 8.2 وارد بازار می شود. اگر از کاربران قدیمی EMUI هستید به خوبی با صفحه هوم، تنظیمات و گزینه های شخصی سازی آن آشنایی دارید. تم ها و تصاویر پس زمینه متنوع داخل گوشی تقریباً تمام سلیقه ها را پوشش می دهند. نوار تنظیمات سریع هم مدتهاست که تغییری نکرده است.

بررسی گوشی هواوی Y7 Prime 2019

برای گشت و گذار در EMUI 8.2 چند راه دارید که به نظر من بهترین گزینه در میان آنها، ژست های حرکتی است. در این حالت دکمه های ناوبری حذف می شوند و جای خودشان را به سوایپ از لبه ها می دهند. با سوایپ از لبه راست یا چپ به داخل یک گام به عقب بر می گردید، با سوایپ از لبه پایینی به صفحه هوم می روید. سوایپ از لبه پایینی و نگه داشتن آن به مرور برنامه های باز شده می انجامد و نهایتاً سوایپ از گوشه های لبه پایینی به بالا هم دستیار گوگل را فرا می خواند. البته سرعت اجرای این ژست ها در مقایسه با گوشی های پرچمدار، کمی کند است و باید اندکی صبر و حوصله به خرج دهید.

بررسی گوشی هواوی Y7 Prime 2019

فناوری تشخیص چهره چند وقتیست به دنیای میان رده ها هم آمده و هواوی Y7 Prime 2019 هم به این قابلیت مجهز شده است. با فعال کردن این سیستم احراز هویت می توانید صرفاً با بلند کردن گوشی وارد صفحه هوم شوید. قفل گشایی با چهره به قدری سریع انجام می شود که مقداری حس عدم اطمینان به شما دست می دهد. هواوی حالتی به عنوان Simple Mode را هم طراحی کرده که با افزایش اندازه آیکن ها و نوشته ها، محیطی ساده و خوانا را برای شما فراهم می کند تا ساده تر با گوشی کار کنید.

سخت افزار

بررسی گوشی هواوی Y7 Prime 2019

هواوی Y7 Prime 2019 به چیپست 14 نانومتری اسنپدراگون 450 و 3 گیگابایت حافظه رم مجهز شده است. این چیپست از هشت هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A53 و پردازشگر گرافیکی ادرنو 506 بهره می برد. ترکیب سخت افزاری این گوشی حداقل چیزیست که برای اجرای مناسب اندروید و برنامه های کاربردی در سال 2019 نیاز دارید.

در مقایسه با نسل قبل که به چیپست 28 نانومتری اسنپدراگون 430 مجهز شده بود، شاهد ارتقاء کلاک پردازنده و بهینگی عملکرد هستیم. در ادامه نتایج به دست آمده توسط این گوشی در تست های آنتوتو، گیکبنچ، پی سی مارک و تری دی مارک و سپس نتایج همین تست ها برای نسل قبلی را مشاهده می کنید.

بررسی گوشی هواوی Y7 Prime 2019
نتایج بنچمارک گوشی هواوی Y7 Prime 2019
بررسی گوشی هواوی Y7 Prime 2019
نتایج بنچمارک گوشی هواوی Y7 Prime 2018

همان طور که می بینید عملکرد هواوی Y7 Prime 2019 در مقایسه با مدل 2018 مقداری بهبود یافته است. این افزایش کارآیی شاید از نظر اعداد و ارقام چندان چشمگیر نباشد، ولی در تجربه روان سیستم عامل اندروید و رابط کاربری EMUI کاملاً مشهود است. آسفالت 9 روی این گوشی با تنظیمات گرافیکی پیش فرض اجرا می شود اما در محیط های شلوغ شاهد افت فریم هستیم. اجرای شدو فایت 3 و وکتور 2 کمی روان تر است اما همچنان با زمان لود نسبتاً زیاد بازی ها روبرو هستیم.

بررسی گوشی هواوی Y7 Prime 2019

32 گیگابایت حافظه داخلی که حدود 22 گیگابایت آن در دسترس شما قرار دارد، نیاز اکثر کاربران را برآورده می کند اما در صورت نیاز می توانید از طریق درگاه اختصاصی کارت حافظه تا 512 گیگابایت دیگر به آن اضافه کنید. امکانات ارتباطی این گوشی هم با توجه به سطح قیمتی، راضی کننده است. حداکثر سرعت دانلود در شبکه LTE به 300 مگابیت بر ثانیه می رسد و قابلیت هایی نظیر بلوتوث 4.2 و رادیوی اف ام را هم در اختیار دارید. استفاده از درگاه منسوخ میکرو USB به جای USB-C را می توان تنها نقطه ضعف اساسی در بخش ارتباطات دانست.

بررسی گوشی هواوی Y7 Prime 2019

کیفیت تنها اسپیکر هواوی Y7 Prime 2019 که روی لبه پایینی قرار گرفته در همان حدیست که انتظار می رود، یعنی در مواقع ضروری نیاز شما را برطرف می کند اما برای گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم مناسب نیست. هدفون همراه دستگاه می تواند در چنین شرایطی به کارتان بیاید.

دوربین

بررسی گوشی هواوی Y7 Prime 2019

سنسور 13 مگاپیکسلی با ضریب اف 1.8 و فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) در کنار سنسور 2 مگاپیکسلی عمق سنج، ماژول دوربین دوگانه اصلی هواوی Y7 Prime 2019 را تشکیل می دهند. در مقایسه با نسل قبلی شاهد دیافراگم بازتر و البته اضافه شدن هوش مصنوعی به بخش عکاسی هستیم. به گفته هواوی، هوش مصنوعی می تواند 500 صحنه متمایز در 22 دسته مختلف را تشخیص داده و تنظیمات مناسب با آنها را اعمال کند. دوربین سلفی این گوشی هم حسگر 16 مگاپیکسلی دارد و همانند نسل قبل به فلاش سلفی هم مجهز شده است.

رابط کاربری دوربین در مقایسه با پرچمداران هواوی گزینه های کمتری را در اختیارتان می گذارد. در این گوشی حالت پرتره را نمی بینیم ولی گزینه ای به نام Beauty وجود دارد که عملیات زیباسازی و روتوش چهره را انجام می دهد. با انتخاب گزینه More به حالت های عکاسی بیشتری مثل تنظیمات دستی یا واقعیت افزوده می رسید. حالت واقعیت افزوده با دوربین جلو به خوبی می تواند سوژه را از پس زمینه جدا کرده و تا مدتی شما را سرگرم نماید.

بررسی گوشی هواوی Y7 Prime 2019

کیفیت تصاویر دوربین هواوی Y7 Prime 2019 در نور کافی بسیار خوب است. به خاطر رزولوشن و جزئیات مطلوب عکس ها، تا حدودی امکان بزرگنمایی و کراپ دارید. هوش مصنوعی هم به کمک شما می آید تا رنگ و لعاب بیشتری را به تصاویر ببخشید. با کاهش نور شاهد افزایش نویز قابل توجه هستیم و در محیط های تاریک جزئیات و رنگ ها تا حد زیادی از بین می روند. در ادامه نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی هواوی Y7 Prime 2019 را در شرایط مختلف می بینید.

دوربین سلفی این گوشی هم در نور کافی عملکرد خوبی دارد و عکس های شفافی را ثبت می کند، اما در نور کم با مشکل مواجه است. اگر محیط واقعاً تاریک باشد، از دست فلاش سلفی هم کار چندانی بر نمی آید.

همان طور که می بینید دوربین های هواوی Y7 Prime 2019 در نور کافی بسیار خوب عمل می کنند و عکس های چشم نوازی می گیرند. با این حال همانند اکثر گوشی های اقتصادی، بهتر است خیلی روی عکاسی شبانه با این گوشی حساب نکنید.

باتری و شارژ

بررسی گوشی هواوی Y7 Prime 2019

در کنار بهینه تر شدن سخت افزار اصلی، ظرفیت باتری هواوی Y7 Prime 2019 نسبت به نسل قبل 25 درصد بیشتر شده و از 3000 به 4000 میلی آمپر ساعت ارتقاء یافته. به همین دلیل شارژدهی بسیار خوبی را از این گوشی شاهد هستیم. تجربه ما نشان داد حتی با استفاده سنگین و نزدیک به 10 ساعت روشن بودن نمایشگر، حداقل 30 درصد شارژ باتری در انتهای روز برای شما باقی می ماند. بدین ترتیب با مصرف عادی می توانید 1.5 الی 2 روز روی شارژدهی این گوشی حساب کنید.

شارژر 10 واتی همراه دستگاه هم می تواند طی حدود 2 ساعت باتری را به طور کامل پر کند. توان شارژ نسبت به نسل قبل دو برابر شده اما همچنان جای خالی فناوری شارژ سریع در گوشی های اقتصادی احساس می شود.

جمع بندی

بررسی گوشی هواوی Y7 Prime 2019

در حال حاضر قیمت پایه گوشی های اندرویدی از حدود 2 میلیون تومان شروع می شود و هواوی Y7 Prime 2019 که به تازگی به شکل رسمی وارد بازار کشورمان شده هم در این بازه قرار دارد. بنابراین طبق اصل پول و آش، باید انتظاراتمان را هم به همین نسبت پایین بیاوریم.

هواوی Y7 Prime 2019 طراحی مدرن و کیفیت ساخت قابل قبولی دارد اما این نوع طراحی در دنیای موبایل ماندگار نیست. ناچ دیر یا زود به دست فراموشی سپرده می شود و گوشی های ناچ دار هم همین طور. پلاستیک براق پشت بدنه هم اگرچه به زیبایی دستگاه کمک شایانی کرده، ولی سالم و تمیز نگه داشتنش اصلاً ممکن نیست.

ترکیب سخت افزاری این گوشی می تواند نیازهای روزمره شما را رفع کند و تا حدودی از عهده اجرای بازی های روز هم بر می آید. رابط کاربری EMUI کمی برای این گوشی سنگین به نظر می رسد و انیمیشن ها به اندازه کافی روان نیستند، اما فقط در صورتی متوجه این موضوع می شوید که با گوشی های پرچمدار هواوی مثل میت 20 پرو (بررسی دیجیاتو) کار کرده باشید.

بررسی گوشی هواوی Y7 Prime 2019

در نهایت اگر می خواهید با حداقل هزینه وارد دنیای اندروید شوید و یک محصول به روز با دوربین های باکیفیت و شارژدهی عالی نصیبتان شود، هواوی Y7 Prime 2019 یکی از بهترین گزینه ها در بازه قیمتی حدود 2 میلیون تومان خواهد بود. در ادامه نقاط قوت و ضعف این گوشی را مرور می کنیم.

نقاط قوت گوشی هواوی Y7 Prime 2019
  • قاب سیلیکونی و برچسب محافظ صفحه داخل جعبه
  • طراحی مدرن با رنگ های چشم نواز
  • کیفیت ساخت مطلوب
  • نمایشگر بزرگ
  • حسگر اثر انگشت دقیق و سریع
  • قابلیت تشخیص چهره
  • سخت افزار مناسب برای استفاده روزمره
  • درگاه اختصاصی سیم کارت
  • دوربین های باکیفیت در نور کافی
  • شارژدهی بسیار خوب باتری
نقاط ضعف گوشی هواوی Y7 Prime 2019
  • خش افتادن سریع قاب پشتی
  • رزولوشن پایین و روشنایی نسبتاً کم نمایشگر
  • رابط کاربری سنگین
  • عملکرد ضعیف دوربین ها در نور کم
  • اندروید قدیمی
  • درگاه USB قدیمی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • حسین ملکی
    حسین ملکی | ۵ فروردین ۱۳۹۸

    سلام لطفا بررسی گلکسی A50 2019 هم بزارید

  • FARDIN
    FARDIN | ۲۲ اسفند ۱۳۹۷

    خدایی دفه قبل چیزی نگفتم ولی میگید اندروید قدیمی یعنی چی! اندروید 8 قدیمیه!؟ من کلا دو ماه اندروید 9 برام اومده اونم میت ده دارم تازه این چه نقطه ضعفیه

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۲۲ اسفند ۱۳۹۷

      ممنونم از شما. کاش دفعه قبل هم می گفتین. نسخه اندروید این گوشی با توجه به زمان عرضه ش یعنی ژانویه 2019 قدیمی حساب میشه. هواوی قبل از این گوشی، پی اسمارت 2019 رو با اندروید 9 معرفی کرده بود. با توجه به اینکه احتمال آپدیت اندروید توی سری Y خیلی کمه، پس بهتره آخرین نسخه اندروید زمان عرضه رو داشته باشیم، مثل سری Y6 که الان با اندروید 9 وارد بازار میشن.

      • حسین ملکی
        حسین ملکی | ۱۲ فروردین ۱۳۹۸

        میشه بررسی گلکسی a50 سامسونگم بزارید 2019 ممنون میشم

  • MADPASHA222
    MADPASHA222 | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

    برای دو میلیون گوشی خوبی هست

  • Javad
    Javad | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

    و

  • Javad
    Javad | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

    خیلی عالی بود واقعا برنامه شما از همون اول تا اینجا اصالتش حفظ کرده

مطالب پیشنهادی