ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

برنامه نوآوری باز؛ دیجی‌کالا داده‌های خود را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد

«دیجی‌کالا نکست»، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ دیجی‌کالا، امروز اولین رویداد رسمی خود را همکاری دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران موسوم به «پل نوآوری» برگزار کرد. به گزارش دیجیاتو، «امیر صالحی»، مدیرعامل دیجی‌کالا ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۵

«دیجی‌کالا نکست»، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ دیجی‌کالا، امروز اولین رویداد رسمی خود را همکاری دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران موسوم به «پل نوآوری» برگزار کرد.

به گزارش دیجیاتو، «امیر صالحی»، مدیرعامل دیجی‌کالا نکست و «روح‌الله رحمانی»، رییس هیات مدیره این شرکت سه خبر مهم را اعلام کردند اما مهم‌ترین خبر، ایجاد سایت جدیدی برای دسترسی به داده‌های باز دیجی‌کالا بود.

این طرح که با عنوان «برنامه نوآوری باز» معرفی شد، اطلاعات واقعی تراکنش‌های ۲ میلیون مشتری و یک‌صدهزار کالا را بدون افشای اطلاعات محرمانه و با حالت ناشناس در اختیار پژوهشگران، توسعه‌دهندگان و دانشجویان قرار می‌گیرد تا بتوانند از آنها برای امور آموزشی و پژوهشی استفاده کنند. این داده‌ها در واقع به توسعه محصولات و فناوری‌های داده محور مانند هوش مصنوعی، یادگیری عمیق، یادگیری ماشینی و سایر موارد کمک می‌کنند.

روح‌الله رحمانی در توضیح برنامه نوآوری باز دیجی‌کالا نکست گفت: «در برنامه نوآوری باز، می‌خواهیم داده‌های دیجی‌کالا را به شکل ناشناس باز کنیم تا شما بتوانید آنها را آنالیز کنید. این برنامه‌، به معنای واقعی کلمه، برنامه‌ای باز است. برای دریافت این داده‌ها نیازی به پرداخت هزینه وجود ندارد. در واقع این دیتا در اختیار هر پژوهشگر در کشور است که بخواهد از آنها استفاده کند.»

با این حال به گفته رییس هیات مدیره دیجی‌کالا نکست، ۳ قانون ساده برای استفاده از داده‌های باز وجود دارد. اول اینکه کپی‌رایت رعایت شود و اگر مقاله‌ای با استفاده و تحلیل این داده‌ها نوشته می‌شود، به منبع داده‌ها اشاره شود. از سوی دیگر اگر دانشجویان از این داده‌ها در پایان‌نامه خود استفاده می‌کنند، یک نسخه را برای دیجی‌کالا نکست ایمیل کنند و در نهایت، قانون سوم نیز عدم استفاده تجاری از داده‌های باز اعلام شد. به گفته رحمانی، این داده‌ها نمی‌توانند به شکل مستقیم یا غیرمستقیم برای استفاده تجاری و بدون اجازه کتبی از دیجی‌کالا مورد استفاده قرار گیرند.

رحمانی در گفتگو با دیجیاتو نیز خبر می‌دهد که در حال حاضر ۵ دیتاست ۱۰۰ هزار عددی از نظرات کاربران، تاریخچه خرید مشتریان، کیفیت نظرات محصولات، لیست محصولات و تاریخچه قیمت و خرید مشتریان که جمع آنها به ۵۰۰ هزار مورد می‌رسد منتشر شده است و با گذشت زمان این رقم افزایش خواهد داشت.

اما دیجی‌کالا نکست به جز برنامه نوآوری باز، از برنامه‌های دیگر خود نیز گفت. امیر صالحی، مدیرعامل دیجی‌کالا نکست اعلام کرد که ماهیت وجودی این شرکت در هلدینگ دیجی‌کالا، ساختن آینده به جای رسیدن یا پیش‌بینی آینده است: «ساختن آینده گاهی بهتر از پیش بینی کردن آینده است. این ماهیت وجودی دیجی‌کالانکست است؛ می‌خواهیم به جای انتظار برای شرایط نامعلوم که مشخص نمی‌شود وضعیت اقتصادی به کدام سو می‌رود یا فناوری ما را به کجا می‌برد، با بازویی به نام دیجی‌کالا نکست، خودمان آینده‌ی دیجی‌کالا را بسازیم.»

او همچنین خبر داد که دیجی‌کالا نکست، از پایان‌نامه‌های دانشجویی حمایت می‌کند و هزینه‌هایی را برای به ثمر نشستن آنها به دانشجویان پرداخت خواهد کرد. از سوی دیگر، در آینده احتمال تجاری سازی همین ایده‌ها در دیجی‌کالا نیز وجود خواهد داشت.

طرح بعدی که صالحی از آن خبر داد، مختص تیم‌های استارت‌آپی و حمایت از آنها بود. به گفته او دیجی‌کالا نکست اکنون یک فضای ۱۲۰۰ متری در کارخانه نوآوری خیابان آزادی ایجاد کرده است. در واقع دیجی‌کالا نکست یا با سرمایه‌گذاری، از استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کند و یا با در اختیار گذاشتن فضای کار اشتراکی در کارخانه نوآوری، این اقدام را انجام می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

    آفرین به مدیران دیجی کالا... چه خوش فکر

مطالب پیشنهادی