ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فیروزآبادی: فیلترینگ راهکار پایداری برای کمک به بخش خصوصی نیست

«ابوالحسن فیروزآبادی» رییس مرکز فضای مجازی و دبیرشورای عالی فضای مجازی امروز (۲۱ اسفند) در نشست سالانه هیات عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در وزارت ارتباطات سخنرانی و اعلام کرد که فیلترینگ، راه‌حل کارآمد برای کمک ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۸

«ابوالحسن فیروزآبادی» رییس مرکز فضای مجازی و دبیرشورای عالی فضای مجازی امروز (۲۱ اسفند) در نشست سالانه هیات عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در وزارت ارتباطات سخنرانی و اعلام کرد که فیلترینگ، راه‌حل کارآمد برای کمک کردن به بخش خصوصی در ایران نیست.

فیروزآبادی در همین رابطه گفت: «عده‌ای از ما می‌خواهند با فیلترینگ به بخش خصوصی کمک کنیم. این راهکار شاید یک راه‌حل موقت باشد، اما عمر آن بسیار کوتاه و کارکردش بسیار محدود خواهد بود. از طرفی هزینه‌های این کارکرد بسیار بالاست.»

به گفته او امروز با دیجیتالی شدن دنیا، یک نظام شبکه‌ای ایجاد شده و مردم حضور بیشتری در فضای مجازی دارند. همین مسئله سبب شده تا مرزها باریک‌تر شوند: «ضعیف‌تر شدن مرزها یک نکته بسیار مهم است که هم می‌تواند برای ما فرصت باشد و هم تهدید. اگر بجنبیم، می‌توانیم بازارگشایی کنیم و این گفته‌ی من صرفاً اقتصادی است نه سیاسی.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی عنوان می‌کند که به واسته باریک‌تر شدن مرزها، فشار بیشتری به کشورها وارد می‌شود که بخش زیادی از آن مربوط به حوزه تکنولوژی است. فیروزآبادی خبر می‌دهد که به واسطه فاصله‌ی ایران با جهان در زمینه نرم‌افزار و سخت‌افزار، حجم فشار فناوری بر ایران زیاد است:

«توانایی نداریم در زمینه نرم‌افزار قلمروهای بزرگی را فتح کنیم. اما باید به این سمت برویم که در حوزه نرم‌افزار، بتوانیم شرکت‌های بزرگ را با هم همگرا کنیم تا ماموریت ویژه ای را با هم به انجام برسانند. رسیدن به این نقطه یک توان تکنولوژیک به ما می‌دهد. شاید نتوانیم یک ماشین جستجو مانند گوگل داشته باشیم که این به خاطر تعداد مخاطب ماست. همانطور که داریم از استارتاپ ها حمایت می‌کنیم، باید کاری کنیم که شرکت های بزرگ هم در کشور شکل بگیرند.»

به عقیده فیروزآبادی، ایران پس از عقب‌ماندگی در نرم‌افزار و سخت‌افزار، اکنون باید به سمت اقتصاد پلتفرمی حرکت کند و بین ۵ تا ۱۰ سال نیز برای این‌ تصمیم سرنوشت ساز زمان دارد:

«این تصمیمی است که باید مردم، بخش خصوصی، جامعه مدنی و حاکمیت به سمت آن حرکت کنند. زمانی می‌توانیم در اقتصاد فضای مجازی و دیجیتال موفق باشیم که بتوانیم اجماع ملی آگاهانه داشته باشیم. باید بپذیریم که می‌خواهیم مستقل باشیم، یا نه، می‌خواهیم بپذیریم که چند شرکت وجود دارند و ما هم می‌خواهیم مصرف کننده باشیم. این پلتفرم ها به خاطر سلطه شان شروع کرده‌اند به حکومت کردن. اپل با دیوار کوتاهی به نام ایران شروع کرده است و این یک آزمایش است. حذف حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی در ایران شروع می‌شود اما به ایران محدود نخواهد ماند. پس حکمرانی شرکت‌ها تبدیل به یک امر جهانی خواهد شد. راه حل ما بازارگشایی است. مشخصات بازارگشایی خوبی هم داریم؛ برای مثال فارسی‌زبانان یک جامعه ۱۲۰ میلیونی هستند.»

رییس مرکز ملی فضای مجازی خبر می‌دهد که امروز هرچقدر بیشتر بتوانیم پلتفرم ارائه بدهیم، می‌توانیم در آینده پلتفرمی نقش بزرگتری داشته باشیم:

«اگر اینطور نباشد، باید نگران باشیم که شاید ویندوز، اندروید و اپل دسترسی ما را ببندند. اینطور یا باید همه سیستم عامل ها را بنویسیم که نمی‌توانیم، یا همه چیز را بگذاریم کنار که باز هم نمی‌توانیم و یا در نهایت تسلیم شویم که این شکست است. این یک واگذاری سیاسی نیست، یک واگذاری در همه حوزه‌هاست. البته من نا امید نیستم، همه کشورها از جمله روسیه، چین، کره جنوبی و اروپایی ها هم به دنبال مستقل شدن هستند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • itookan
    itookan | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

    این فیروزآبادی که خودش منشاء و علت همه فیلترینگ‌هاست!؟ حالا داره میگه راه حل نیست؟

  • ahadm ۸۸۸۸
    ahadm ۸۸۸۸ | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

    همشون می گن فیلتر راه حل نیست
    پس لامصب ها کی فیلتر می کنه پس ? عمه ی من

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

    راهکار موثرتر اینه که کل اینترنت رو قطع کنید و از شبکه اینترانت ملی که به حول و قوه الهی توسط جوانان مبتکر و خلاق و خوشذوق ما پایه ریزی شده استفاده کنیم ..

    • Amiramhdi Berenjian
      Amiramhdi Berenjian | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

      حاصل همچین تفکراتی میشه وضعیت فعلی که توش داریم دست و پا می‌زنیم... بعد تازه همین آقا فهمیده اشتباه کرده و میاد میگه فیلترینگ راه حل نیست...
      معلوم نیست باز چی تو سرشونه!!

مطالب پیشنهادی