ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مولکول های آب روی سطح ماه
علمی

دانشمندان در سطح ماه مولکول های جاری آب پیدا کردند

دانشمندان با استناد به اطلاعات به دست آمده از مدارگرد Lunar Reconnaissance Orbiter (به اختصار LRO) متعلق به ناسا موفق به کشف مولکول های آب روی سطح ماه شده اند و رفتار شبیه به رطوبت را ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۴:۲۵

دانشمندان با استناد به اطلاعات به دست آمده از مدارگرد Lunar Reconnaissance Orbiter (به اختصار LRO) متعلق به ناسا موفق به کشف مولکول های آب روی سطح ماه شده اند و رفتار شبیه به رطوبت را در طول یک روز آن شناسایی کردند.

زمانی تصور می شد که ماه زمین قمری کاملا خشک و خاکی باشد اما در طول زمان این تصور به کل از میان رفت. دانشمندان به تدریج وجود یخ در ماه (نزدیکی قطب های شمالی و جنوبی آن) تایید کردند و این اواخر مشخص شده که آب مایع هم در مواد سطح ماه وجود دارد. حالا مدارگرد LRO فاش ساخته که آب موجود در سطح ماه در طول روزهای آن به اطراف حرکت می کند.

پژوهشی که اخیرا روی رطوبت ماه انجام شده و در روزهای آتی در نشریه Geophysical Research Letters منتشر می شود تصویری زنده از مولکول های آب روی سطح ماه را نشان می دهد. ناسا رفتار این مولکول های آب را به شرح زیر توصیف کرده است:

مولکول های آب پیوند سختی با سطح ماه دارند تا زمانی که دمای هوا در نزدیکی ظهر ماه به اوج خود می رسد. در ادامه این مولکول های آب از سطح جدا شده و میتوانند به موقعیتی در نزدیکی خود حرکت کنند و تا زمانی که دمای هوا مجددا افت کند و این مولکول های آب دوباره خود را به سطح بچسبانند.

کشف مولکول های آب در سطح ماه
کشف مولکول های آب در سطح ماه

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم این اطلاعات را مدارگرد LRO به زمین مخابره کرد و در ادامه توسط پروژه نقشه نگاری لایمن آلفا مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند و وجود مولکول های آب در لایه بیرونی ماه که regolith خوانده می شود را تایید کردند. این اطلاعات خصوصا در زمان برنامه ریزی برای ماموریت های آینده به ماه و حتی اسکان دائم بشر در سطح آن می توانند بسیار سودمند واقع شوند.

ناسا و دیگر گروه های علمی اعلام کرده که احتمالا درآینده از ماه به عنوان نوعی سکوی پرتاب برای سفر به سیارات دیگر و انجام ماموریت های بیشتر در این باره استفاده خواهند کرد. حالا که مولکول های آب روی سطح ماه پیدا شده میتوان امیدوار بود که دانشمندان بعد از کشف ذخایر آبی روی سطح ماه یک گام دیگر به این برنامه نزدیک تر شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی