ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Tata-H2X_Concept-2019-1280-02
خودرو

نگاهی به غرفه تاتا در ژنو؛ نمادی از پیشرفت عظیم صنعت خودروسازی هند

کمپانی هندی تاتا موتورز که چندی پیش موفق به عرضه یک محصول جدید با 4 ستاره ایمنی شده بود، به تازگی نیز از یک هاچبک جدید در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی کرد. این هاچبک التروز ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

کمپانی هندی تاتا موتورز که چندی پیش موفق به عرضه یک محصول جدید با 4 ستاره ایمنی شده بود، به تازگی نیز از یک هاچبک جدید در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی کرد. این هاچبک التروز (Altroz) نام داشته و در واقع نسخه تولیدی کانسپت 45X که در Auto Expo 2018 رونمایی شد، محسوب می شود.

همانگونه که مدیران تاتا موتورز قول داده بودند، التروز تا حد امکان به کانسپت 45X وفادار باقی مانده و المان های اصلی آن حفظ شده اند. با توجه به این مساله التروز طراحی خارجی کاملا بروزی داشته و شبیه مدل های اروپایی دیده می شود.

tata-45x-hatchback-geneva-debut
کانسپت تاتا 45X
Tata-Altroz-2020-1280-01
تاتا التروز

پس از کراس اوور هریِر (Harrier)، التروز دومین مدلی است که بر اساس زبان طراحی جدید تاتا موتورز موسوم به Impact Design 2.0 خلق می شود. در این زبان طراحی عناصری مثل سطوح صاف، گلگیرهای برجسته و چرخ های نسبتا بزرگ مورد تاکید قرار می گیرند.

Tata-Altroz-2020-1280-03

هاچبک خوش استیل هندی ها در داخل کابین هم حرف های زیادی برای گفتن دارد. داشبورد این خودرو به صورت چند لایه طراحی شده و در قسمت میانی میزبان یک نمایشگر لمسی است. فرمان از طراحی مدرنی برخوردار بوده و در پشت آن ترکیبی از نشانگرهای آنالوگ و دیجیتال برای ارایه اطلاعات به راننده دیده می شود. تاتا موتورز تاکید می کند در کابین التروز از مواد با کیفیتی استفاده شده و فضای سرنشینان به اندازه کافی است.

Tata-Altroz-2020-1280-05

التروز بر اساس پلتفرم ALFA ساخته خواهد شد، پلتفرمی که با اتاق ها و کلاس های مختلف سازگار بوده و امکان نصب پیشرانه های تمام الکتریکی در آن وجود دارد.

Tata-Altroz-2020-1280-02

خریداران تاتا التروز خواهند توانست از میان سه موتور مختلف نمونه دلخواه خود را انتخاب کنند. این موتورها عبارتند از نمونه 1.2 لیتری بنزینی تنفس طبیعی که پیش تر در هاچبک تیاگو به کار گرفته شده، نمونه 1.2 لیتری بنزینی توربو و 1.5 لیتری توربودیزل که هر دو نیروبخش شاسی بلند کامپکت نکسون هستند.

Tata-Altroz-2020-1280-06

در کنار نسخه درون سوز التروز، تاتا موتورز نسخه الکتریکی آن را نیز با پسوند EV در هشتاد و نهمین دوره از نمایشگاه خودروی ژنو معرفی کرده است. این نسخه مفهومی بوده و به غیر از سپر و رینگ ها، تفاوت چندانی با مدل بنزینی ندارد.

Tata Altroz EV (1)

در داخل کابین هم چند تفاوت جزئی بین دو نسخه به چشم می خورند که از جمله آنها می توان به داشبورد، نمایشگر، رنگ خروجی های تهویه مطبوع و کنسول میانی اشاره نمود.

Tata Altroz EV (3)

درباره مشخصات فنی التروز الکتریکی اطلاعاتی در اختیار رسانه ها قرار نگرفته، اما به گفته تاتا موتورز این نسخه توانایی پیمایش 250 الی 300 کیلومتر مسافت با یک بار شارژ را داراه بوده و 80 درصد از ظرفیت باتری آن در عرض یک ساعت پر می شود.

Tata Altroz EV (2)

بد نیست اشاره کنیم در بازار داخلی هندوستان، تاتا التروز باید به مصاف رقبایی مثل ماروتی سوزوکی بالنو، هیوندای i20 و هوندا جاز برود. فروش این خودرو از ماه آگوست (اواسط مرداد ماه) شروع خواهد شد.

علاوه بر التروز، شرکت تاتا موتورز از یک شاسی بلند مفهومی و یک شاسی بلند تولیدی نیز در ژنو پرده برداری کرده که اولی H2X و دومی Buzzard یا H7X نام دارد.

تاتا H2X بدنه ای مکعبی داشته و حس صلابت و ابهت را به بیننده منتقل می کند. کابین این مفهومی از ترکیبی ساده اما مدرن بهره می برد. بی شک فرمان U شکل و دو نمایشگر 10.2 اینچی که در قسمت فوقانی داشبورد جا خوش کرده جذاب ترین ویژگی های کابین H2X به شمار می روند.

Tata-H2X_Concept-2019-1280-01

Tata-H2X_Concept-2019-1280-10

شاسی بلند کوچک تاتا موتورز روی پلتفرم ALFA خلق شده و امکان نصب چند موتور در زیر کاپوت آن وجود دارد. این خودرو در واقع پیش نمایشی از یک مدل تولیدی بوده و نسخه نهایی آن احتمالا در فوریه 2020 در نمایشگاه Auto Expo معرفی خواهد شد.

Tata-H2X_Concept-2019-1280-09

مدل Buzzard یا H7X با دارا بودن ابعادی بزرگ تر از هریر، به عنوان پرچمدار شاسی بلندهای تاتا موتورز شناخته می شود. این شاسی بلند خوش فرم که چینش چراغ های آن تا حدودی نسل جدید هیوندای سانتافه را در ذهن تداعی می کند، روی پلتفرم OMEGA – نمونه اشتقاق یافته از D8 پلتفرم لندرور - ساخته شده و ظرفیت حمل هفت سرنشین را دارد.

Tata-Buzzard (3)

نیروبخش Buzzard همان موتور 2 لیتری دیزلی است که قبلا در شاسی بلند هریر به کار گرفته شده؛ این موتور با بهینه سازی های انجام شده، به جای 140 اسب بخار، اینک 170 اسب بخار قدرت تولید می کند. وظیفه انتقال قدرت هم بر عهده گیربکس 6 سرعته دستی یا گیربکس 6 سرعته خودکار ساخت هیوندای گذاشته شده است. انتظار می رود تاتا Buzzard اواخر امسال و پس از عرضه التروز راهی بازار هندوستان شود.

Tata-Buzzard (2)

شایان ذکر است در حالی که بسیاری از خودروسازان بزرگ و کوچک جهان، از جمله همین شرکت تاتا و گروه بایک با رونمایی از آخرین دستاوردهای خود در نمایشگاه خودروی ژنو توجه رسانه ها را به خود جلب کرده اند، مونتاژکارانی هم وجود دارند که سرگرم برگزاری جشنواره قیمت و حذف امکانات از مدل های عمدتا قدیمی هستند؛ جشنواره ای که مسلما حضور حاضران نقشی کلیدی در هر چه پرشور شدن آن دارد!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • marshal-x
    marshal-x | ۲۳ اسفند ۱۳۹۷

    روسیه هم میخواد اشغالاشو فرو کنه تو مردم:)

  • Mr.am in.m
    Mr.am in.m | ۲۳ اسفند ۱۳۹۷

    نگاه دولت به صنعت خودرو عمدتا ابزاری و سیاسی بوده است و لذا نتیجه این نگاه قطعا منجر به بهبود وضعیت خودرو در کشور نمی‌شود.

    دولت‌ها از درآمد این صنعت برای پوشش کسر بودجه و هزینه‌های سیاسی، پرداخت‌های فراقانونی و ریخت و پاش‌های خود استفاده می‌کنند که امکان تامین این هزینه‌ها از محل های دیگر ممکن نیست.

    چنین پدیده‌ای در طول زمان زمینه فساد و عدم شفافیت را بوجود آورده است. بنابراین هرنوع سیاست گذاری با نگاهی به منظور دست‌یابی به چنین هدف سیاسی است و نه اهداف اقتصادی و بهره وری.

    لذا بازنده اصلی در این میدان مردم و مصرف کنندگان هستند که به نوعی هزینه حاکمیت مدیریت سیاسی بر صنعت خودرو را پرداخت می‌کنند.

    این ساختار معیوب در تمامی سال‌های قبل حاکم بوده است، به طوری که طی چند سال اخیر ناکارآمدتر نیز گردیده است. بررسی عملکرد دو خودروساز بزرگ طی سال‌های گذشته به خوبی بیانگر این ساختار غلط است.

    چطور ممکن است کره‌ای‌ها و چینی‌ها و حتی همین هند و مالزی بتوانند به تولید خودروی بهتر از تولیدات ایرانی دست یابند در حالی که سی سال پیش اصلا این کشورها در بازار نبودند؟ این در حالی است در ایران همچنان خودروهای قدیمی و بی‌کیفیت تولید می‌شود؟

    چطور ممکن است که علیرغم تحریم، تکنولوژی‌ها بسیار پیچیده‌تَر و تحریمی‌تَر، در ایران تولید و بومی شده ولی صنعت خودرو در شرایط اسف بار کنونی قرار دارد؟ چرا مردم هیچگاه جواب قانع کننده‌ای از مسولان دریافت نکرده‌اند؟

    متاسفانه بدنه سیاسی حاکم بر صنعت خودرو، هیچگاه خود را مسئول و پاسخگو ندانسته و در مقابل هرگونه حرکت اصلاحی و خصوصی سازی واقعی مقاومت شدیدی نموده است. بیکاری هزاران شاغل در دو خودروساز بزرگ همواره یکی از بهانه‌ها و دستاویزهای اصلی گروه‌های پرنفوذ مقاوم در مقابل کارآمدسازی صنعت خودرو بوده‌اند.

    معمولا تنها تهدید ضمنی مدیران ذیربط وصل کردن هرنوع حرکت اصلاحی در صنعت خودرو به بحث اشتغال و ترساندن مسولین به بیکاری کارگران است؛ البته تعداد نیروی کار شاغل در دو خودروساز بزرگ قابل توجه است، اما باید توجه داشت که بخشی از نیروهای به کار گرفته شده سفارشی استخدام شده‌اند و ثانیا برخی از آنان دارای مزایا و حقوق بسیار بالایی هستند.

    متاسفانه در اثر سال‌های طولانی این فساد دارای ساختار پیچیده و لایه‌های متعدد شده و هزینه آن نیز بر دوش مردم و اقتصاد ملی است

  • Abolfazl Mandi
    Abolfazl Mandi | ۲۳ اسفند ۱۳۹۷

    چهل ساله داریم پس رفت میکنیم هر سال بدبخت تر از پارسال ...

  • Digik
    Digik | ۲۳ اسفند ۱۳۹۷

    خاک تو سرمون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی