ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پژو 301 نیامده تاخیر خورد؛ آغاز تولید انبوه از اواخر سال 98

حسین نجاری مدیرعامل شرکت ساپکو، در یک نشست خبری اظهار داشت: برای تولید پژو ۳۰۱ حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد قراردادها منعقد شده است و این درحالیست که پیشتر برنامه ریزی برای تولید نسخه های ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۹:۳۶

حسین نجاری مدیرعامل شرکت ساپکو، در یک نشست خبری اظهار داشت: برای تولید پژو ۳۰۱ حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد قراردادها منعقد شده است و این درحالیست که پیشتر برنامه ریزی برای تولید نسخه های تجاری پژو 301 از اواخر تابستان سال 98 حکایت می کرد، اما حالا این زمان از سوی مسئولان چند ماه به تاخیر افتاده است و در انتهای سال آینده اعلام می شود.
پژو ۳۰۱ در کلاس ابعادی C است و با کابینی که اندکی از پژو ٢٠۶ صندوق دار بزرگتر است که یک خودروی خانوادگی جمع و جور و اقتصادی محسوب می ‌شود. موتور EC5 این خودرو با قدرت ١١۴ اسب بخار در کنار گیربکس ۶ سرعته AT6 نیز تفاوت بسیار بزرگی با خانواده پژو ٢٠۶ ندارد هرچند که افزایش دو دنده در گیربکس و بهبود اندک قدرت موتور می تواند تا حدی محسوس باشد و باعث کاهش مصرف سوخت خودرو شود.
پژو ۳۰۱ دارای امکاناتی نظیر، دارای کیسه‌های هوای جانبی و جلویی و پرده‌ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های برقی، سیستم سانروف، سنسور پارک عقب و سیستم تثبیت کننده سرعت (کروز کنترل) / سیستم START/STOP است. این محصول با توجه به استاندارد آلایندگی یورو ۶ است.

وی تصریح کرد: شرکت پژو ایران را ترک کرد و از این محل باید ۷ هزار میلیارد تومان که در قرارداد ۳ جانبه ساپکو، ایکاپ و قطعه سازان دیده شده بود، خسارت پرداخت کند.
خروج پژو از ایران اما اتفاقی است که برای بار دوم رخ می‌دهد، چون این شرکت در اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی نیز با وجود داشتن قرارداد همکاری با ایران‌خودرو، به شکلی ناگهانی چمدان‌هایش را بست و رفت. مرور آن ماجرا نشان می‌دهد خروج پژو از ایران به تحریک آمریکایی‌ها بود و ریشه در سهامی داشت که جنرال‌ موتورز از گروه پژو سیتروئن خرید.

قیمت پژو 301

مدیر عامل شرکت ساپکو در مورد رنج قیمتی پژو ۳۰۱ نیز گفت: قیمت این محصول بالاتر از دنا پلاس خواهد بود.
وی ادامه داد: قراردادهای دو جانبه بین ساپکو و سازنده‌ها برای تولید ۱۵۰ هزار دستگاه پژو ۳۰۱ طی سه سال منعقد شده است.
به گفته وی، تا پیش از خروج پژو از ایران حدود ۶۴ درصد خودکفایی در تولید قطعات پژو ۳۰۱ پیش رفته بودیم و در حال حاضر نیز اجرای پروژه ساخت قطعات در داخل در حال پیگیری است.
نجاری در ادامه در مورد تسهیلات پرداخت شده به قطعه سازان طرف ایران خودرو نیز گفت: تا هفته قبل ۱۳۰۰ میلیارد تومان به سازندگان پرداخت شده که امیدواریم این رقم تا پایان سال به ۲ هزار میلیارد تومان برسد.

وی با تأکید بر اینکه برای افزایش تولید و کنترل قیمت خودرو هیچ راهی جز افزایش عمق ساخت داخل نداریم، گفت: طبق مصوبه‌ای که در ساپکو داشتیم، سالانه حداقل ۱۰ درصد کاهش ارز بری باید در خودروها اتفاق بیفتد.
مدیرعامل شرکت ساپکو با بیان اینکه ۵۰ درصد قیمت تمام ‌شده قطعات خودرو به مواد اولیه اختصاص دارد، گفت: قیمت مواد اولیه داخلی طی ۶ ماه ابتدای ۹۷ افزایش یافت، به عنوان مثال قیمت هر کیلو شمش آلومینیوم از ۸ هزار تومان به ۴۲ هزار تومان رسید که البته در حال حاضر قیمت‌ها کمی تعدیل شده و قیمت این محصول نیز به زیر ۳۰ هزار تومان رسیده است.
نجاری همچنین در مورد برنامه‌ریزی ایران‌خودرو برای افزایش داخلی سازی قطعات نیز گفت: در سال ۹۸ و ۹۹ بر تولید قطعات الکترونیکی تمرکز خواهیم کرد.
مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز در این نشست خبری با بیان اینکه طبق مصوبه دی ماه شورای اقتصاد مقاومتی باید ۱۱ هزار میلیارد تومان در اختیار خودروسازان و قطعه سازان قرار گیرد، گفت: ۴ هزار میلیارد تومان از این رقم بر مبنای ریالی به حساب صنعتگران واریز شده ولی هنوز ۷ هزار میلیارد تومان از رقم مصوب اختصاص نیافته است.
وی توضیح داد: بحث‌های مطرح شده از سوی بانک مرکزی این است که رقم ۷هزار میلیارد تومان به ۸۴۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی تبدیل شود که این اتفاق به ضرر قطعه سازان خواهد بود، زیرا بر این مبنا ما باید تسهیلات را به صورت ارزی دریافت کنیم و پس از ۹ ماه به قیمت روز سنا (سامانه نظارت ارز) آن را برگردانیم. در واقع بانک مرکزی از این قضیه منتفع می‌شود و پیشنهاد ما این است که تسهیلات را به صورت ریالی دریافت کنیم.
بیگلو همچنین با انتقاد از بالا بودن قیمت مواد اولیه داخلی، این سوال را مطرح کرد که مگر قیمت خاک معادن بالا رفته که قیمت آهن استخراجی را گران کرده‌اند؟

پژو ۳۰۱

وی از دولت خواست تا مواد اولیه را به صورت یارانه‌ای به تولیدکنندگان تحویل دهد.
وی در ادامه ضمن ابراز امیدواری برای تثبیت و یا کاهش  قیمت خودرو در سال آینده، گفت: برای این منظور باید سه موضوع خودکفایی، افزایش تیراژ تولید و حل مشکل ممنوعیت ثبت سفارش بدون انتقال ارز اتفاق بیفتد.
نوسانات نرخ ارز و بلاتکلیفی بازار در قیمت گذاری ها باعث شده تا قیمت انواع قطعات یدکی خودرو رشد قابل توجهی پیدا کند.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در مورد همکاری خودروسازان و قطعه سازان با نهادهای نظامی نیز گفت: ما از این همکاری استقبال می‌کنیم، البته یک سری اختلافات مبنایی در نحوه تولیدات مان وجود دارد. به عنوان مثال یک قطعه در موشک‌سازی فقط یک بار مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی در خودرو باید هزاران بار مصرف شود که این موضوع در قیمت تمام‌شده قطعه موثر است.وی از تفاهم قطعه سازان و نهادهای نظامی برای همکاری در زمینه تولید قطعات الکترونیکی خودرو خبر داد و تأکید کرد: در حال حاضر مشکل قطعه سازان و خودروسازان بیشتر به مباحث نرم‌افزاری مربوط می‌شود و ما از همکاری نهادهای نظامی در صنایع های تک و الکترونیک استقبال می‌کنیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قیمت‌گذاری فعلی خودروها بر مبنای آنالیز قیمتی قطعه سازان صورت گرفته است،گفت: این قیمت‌ها بر مبنای مدارک و مستندات ارائه‌شده از سوی قطعه سازان تعیین شده است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در پاسخ به این سوال که بالاخره میزان افزایش قیمت قطعات خودرو چقدر تعیین شد نیز گفت: قیمت قطعات هنوز نهایی نشده و قرار است بر اساس مدارک و مستندات قطعه سازان، قیمت‌گذاری صورت گیرد، اما محاسباتی که با خودروسازان داشتیم نشان‌دهنده افزایش ۷۰ درصدی قیمت میانگین سبد قطعات است.
بیگلو در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه خودروسازان اعلام می‌کنند که تولید محصولات رنو را در ماه‌های آینده را از سر خواهند گرفت، آیا سفارشی برای تولید قطعات رنو به قطعه سازان داده شده است نیز گفت: هیچ سفارشی به قطعه سازان داده نشده و قرار نیست اتفاقی در این زمینه بیفتد، فقط تعدادی قطعات محصولات رنو در شرکت پارس خودرو باقی مانده که قرار است تبدیل به خودرو شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی