ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

روز عدد پی
علمی

چرا برخی مردم دنیا ۱۴ مارس را به عنوان روز عدد پی قبول ندارند؟

چهاردهم مارس هر سال به نام روز ثابت پی یا عدد π نام گذاری شده است که برای برخی اهالی علم و ریاضیات از اهمیت بالایی برخوردار است. اما برخی هم از این نامگذاری خرسند ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

چهاردهم مارس هر سال به نام روز ثابت پی یا عدد π نام گذاری شده است که برای برخی اهالی علم و ریاضیات از اهمیت بالایی برخوردار است. اما برخی هم از این نامگذاری خرسند نیستند و دوست ندارند  چهاردهم مارس با نام روز عدد پی خوانده شود.

ماجرای این اختلاف نظر به شیوه نوشتن تاریخ در آمریکا باز می گردد. در این کشور تاریخ به صورت چپ به راست و با ترتیب ماه، روز و سال نوشته می شود و به همین خاطر چهاردهم مارس (سومین ماه میلادی) که در آمریکا 3.14 نوشته می شود به نام روز عدد پی اسم گذاری شده اما این شیوه تاریخ نویسی در خارج از آمریکا مرسوم نیست.

با توجه به آنچه گفته شد مردم سایر کشورها ترجیح می دهند روز تقریب عدد پی را جشن بگیرند که در ۲۲ جولای یا 22/7 جشن گرفته می شود و در واقع روشی برای اندازه گیری مقدار تقریبی عدد پی برای استفاده در محاسبات تقریبی است.

جالب آنکه برخی هیچیک از تاریخ های اعلام شده برای روز عدد پی را قبول ندارند و معتقدند که این عدد نباید به این شیوه تکریم شود. این گروه باور دارند که به جای عدد پی باید از تاو استفاده کرد؛ رقمی که تقریبا هدفی مشابه به پی دارد و در روز ۲۸ ژوئن یا  6/28 در آمریکا از آن تجلیل می شود.

روز عدد پی

اما علت گلایه ها نسبت به نام گذاری روز عدد پی هم کاملا مشخص است؛ در اغلب بخش های دنیا مردم سیستمی متفاوت از آمریکا (محل تولد عدد پی) را برای اعلام تاریخ دارند.

تا به الان محبوب ترین فرمت بیان تاریخ سال/ماه/روز است که در  انگلستان، بخش هایی از آسیا، استرالیا، آفریقا و آمریکای جنوبی مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که ممکن نیست با استفاده از این فرمت روز پی را نوشت، حامیان عدد تاو باور دارند که باید به جای عدد پی روزی را برای تجلیل از عدد تاو در نظر گرفت.

اما انتقادات نسبت به روز عدد Tau از این هم بیشتر است و حتی وبسایتی هم برای راه اندازی کمپین های مختلف تغییر این نامگذاری ایجاد شده است.

عدد تاو همان عدد پی است اما دوبرابر شده (یعنی ۶.۲۸۳۱۸)؛ در واقع بسیاری از مخالفان عدد پی باور دارند که با دوبرابر کردن آن راحت تر می توانند آن را در محاسبات خود بکار ببرند.

عدد تاو

از آن سو، حامیان عدد تاو باور دارند که با چالشی بسیار بزرگ روبرو شده اند؛ توطئه ای قدرتمند که چندین سده قدمت دارد و مصمم است که پرپاگاندای موافقان عدد پی را به نتیجه برساند.

با این حال اما آنها امیدوارند که به زودی ثابت کنند «پی عددی سردرگم کننده و انتخابی غیرطبیعی برای ثابت دایره است» حتی اگر نام این ثابت و روز آن تغییر نکند.

برای پایان دادن به این اختلاف نظرها بری مردم ساعت مشخصی از روز پی را با عنوان ساعت تاو (6.28 بعد از ظهر) نام گذاری کرده اند و دراین روز به طور مثال موسسه فناوری ماساچوست نتایج بررسی درخواست های پذیرش داوطلبان تحصیل خود را از طریق اینترنت اعلام می کند. در واقع دانشگاه ماساچوست با این تصمیم خود به نحوی تغییر مواضع خود برای گرامیداشت این عدد را نشان داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Fereshteh Marvasti
    Fereshteh Marvasti | ۲۵ اسفند ۱۳۹۷

    Test

مطالب پیشنهادی