ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پیشنهادات فعالین حوزه رمزارز ایران برای بانک مرکزی ارسال شد

بانک مرکزی بهمن ماه پیش‌نویس اولیه‌ای از «الزامات و ضوابط حوزه رمزارزها» را منتشر و از فعالین این صنعت نیز دعوت کرد تا پیشنهادات خود را در این رابطه برایش ارسال کنند. این رویکرد و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۰

بانک مرکزی بهمن ماه پیش‌نویس اولیه‌ای از «الزامات و ضوابط حوزه رمزارزها» را منتشر و از فعالین این صنعت نیز دعوت کرد تا پیشنهادات خود را در این رابطه برایش ارسال کنند. این رویکرد و آنچه منتشر شده بود اگرچه بازخوردهای مثبت و منفی در سطح شبکه‌های اجتماعی داشت اما بر اساس شنیده‌های دیجیاتو تاکنون افراد و گروه‌های مختلفی پیشنهادات خود را برای بانک مرکزی ارسال کرده‌اند و باید دید نسخه نهایی، چه تغییراتی با پیش‌نویس اولیه خواهد داشت.

در بین افراد و گروه‌هایی که پیشنهادات خود را برای بانک مرکزی ارسال‌ کرده‌اند، یک گروه ۳۷ نفره از فعالین این صنعت با برگزاری چهار جلسه و در چارچوب‌ مشخص، پیش نویس بانک مرکزی را به نقد کشیده و ساختار مورد نظر خود را نیز به شکل عمومی منتشر کرده‌اند.

«حامد صالحی»، از برگزارکنندگان این جلسات در گفتگو با دیجیاتو و در پاسخ به این سوال که دیدگاه‌های فعالین این صنعت در خصوص پیش نویس اولیه بانک مرکزی چه بوده است، می‌گوید: «دیدگاه‌ها از هم متفاوت بود. عده‌ای از انتشار پیش نویس خوشحال بودند و دسته دیگری هم کاملاً با آن مخالف بودند. اما اکثریت، با دید منطقی نگاه کردند و نظرشان این بود که انتشار پیش نویس پس از ۱۸ ماه بلاتکلیفی، یک اقدام خوب بود اما از طرفی عقیده داشتند که این متن مشکلات فنی، غیرفنی و تناقضات زیادی با هم دارد. تصور کلی این بود که اگر قبل از انتشار این پیش نویس با اکوسیستم ارتباط برقرار می‌شد و انتشار آن به شکل شتاب زده انجام نمی‌شد، طبیعتاً بهتر بود.»

ارزهای دیجیتال

این گروه در ۳۸ روز و در ۴ جلسه، پیش نویس منتشر شده از سوی بانک مرکزی را تحلیل کرده است و به گفته صالحی، ۵۱ اشکال، تناقض و مشکلات فنی در آن یافته است. صالحی در پاسخ به این سوال که اکنون کلیدی‌ترین تغییرات پیشنهادی در چه مواردی بوده‌اند، می‌گوید:

«تلاش کردیم ماهیت جرم‌انگارانه این متن که با وجود واژه‌هایی مانند «ممنوع است» به وجود آمده را برطرف کنیم. ممنوع است به معنای جرم است. این موارد را به «مورد تایید نمی‌باشد» تغییر داده‌ایم تا ماهیت جرم‌انگارانه از آن برداشته شود. از طرف دیگر در موضوعاتی مانند ابزار پرداخت بودن رمزارزها، پیشنهاد ما این است که این موضوع با درنظر گرفتن دغدغه‌های حاکمیت از نظر فنی، قابل حل است. هرچند حاکمیت باید بداند که روی موضوعی دست گذاشته که قابلیت اعمال نظر روی بخش‌های مختلفی از آن را به سختی دارد. پس کار هوشمندانه این است که با همکاری اکوسیستم رمزارز ایران، مسیری را مشخص کند تا دغدغه‌هایش به حداقل برسد.»

به گفته او مهم‌ترین کاری که متن پیشنهادی برای بانک مرکزی در پی انجام آن است، ایجاد یک مسیر ارتباطی صحیح با حاکمیت بوده تا دغدغه‌های حاکمیت هم از طریق همراهی با اکوسیستم برطرف شود.

صالحی همچنین اشاره می‌کند که این پیشنهادات به بانک مرکزی ارسال شده است و در خصوص بازخوردهای دریافت شده نیز به دیجیاتو می‌گوید: «شنیده‌ام که کارگروهی در بانک مرکزی تشکیل شده که در حال بررسی پیشنهادات دریافتی هستند. من امیدوارم بانک مرکزی با دیدن این پیشنهادات، به عمق دانش افرادی که در تحلیل پیش نویس شرکت‌ کرده‌اند پی ببرد. امروز اکوسیستم کریپتوی ایران افرادی را دارد که از نظر سطح آگاهی در جوامع بین‌المللی هم صاحب نظر هستند. با این حال حتی اگر بعضی موارد قابلیت اجرا نداشته باشد، اما اینکه اکوسیستم چنین متنی را بیرون داده، می‌تواند سلسله نشست‌هایی را با فعالین این صنعت ایجاد کند که با در نظر گرفتن دغدغه‌های کاملاً واقعی، یک هم‌افزایی واقعی داشته باشند. اعتقاد ندارم که این متن به شکل کامل از سوی بانک مرکزی اجرا می‌شود، اما آنچه برای بانک مرکزی ارسال شده یک پالس مهم است که نشان می‌دهد افراد متخصص و با دانشی در اکوسیستم کرپیتوکارنسی ایران مشغول به کار هستند.»

از سوی دیگر سعید خوشبخت، که به عنوان مشاور شرکت خدمات انفورماتیک در نوشتن نسخه اولیه‌ای که بانک مرکزی منتشر کرد سهیم بوده و در برخی جلسات این گروه نیز شرکت کرده نیز خبر از تغییرات گسترده و اعمال نظر در همه بخش‌های آن می‌دهد. اما آیا بانک مرکزی با تغییرات پیشنهادی فعالین این صنعت به راحتی کنار خواهد آمد و عبارت «ممنوع است» از الزامات و ضوابط حوزه رمزارزها حذف خواهند شد؟ خوشبخت در پاسخ به همین سوال به دیجیاتو می‌گوید:

«استدلالی که آورده شده این است که «ممنوع است» جرم انگاری دارد اما «مجاز نمی‌باشد» باعث جرم‌انگاری نمی‌شود و حق دخالت را از قوه قضاییه سلب می‌کند. این حرف از پایه غلط است. قوه قضاییه در هر صورتی، حتی اگر بانک مرکزی بگوید مجاز است هم می‌تواند ورود کند. بخش‌نامه شورای عالی مبارزه با پولشویی، می‌گوید بانک‌ها و موسسات مالی حق ندارند از بیت‌کوین استفاده کنند. قوه قضاییه با استناد به همین موضوع، می‌تواند بگوید مجاز نمی‌باشد در مورد بقیه‌ هم ممنوع است. تا زمانی که آن بخش‌نامه وجود داشته باشد، چنین تلاش‌هایی بازی با کلمات است و تاثیری در واقعیت خروجی نخواهد داشت.»

بانک مرکزی در پیش نویس اولیه اعلام کرده بود که استفاده از توکن با پشتوانه طلا و سایر فلزهای گران‌بها، ارز و سایر دارایی‌های مشهود و غیرمشهود به عنوان ابزار پرداخت در کشور ممنوع است.

متن کامل پیشنهادات منسجم‌ترین پیشنهاد ارائه شده به بانک مرکزی از طریق این لینک قابل دریافت است. متن اصلی منتشر شده از سوی بانک مرکزی به عنوان پیش نویس اولیه را نیز می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی