ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

رشد درآمد اپلیکیشن‌های ایرانی؛ تبلیغات در رقابت با Premium و Freemium

روند درآمدزایی از اپلیکیشن‌ و بازی‌های موبایلی در ایران، طی سال اخیر دست‌خوش تغییرات بزرگی شده است. «سعید صادقی»، قائم مقام مدیرعامل شرکت «تپسل» در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند که در سال ۹۷، مبلغ ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

روند درآمدزایی از اپلیکیشن‌ و بازی‌های موبایلی در ایران، طی سال اخیر دست‌خوش تغییرات بزرگی شده است. «سعید صادقی»، قائم مقام مدیرعامل شرکت «تپسل» در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند که در سال ۹۷، مبلغ پرداختی به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و بازی‌های ایرانی تقریباً برابر با رقمی بوده است که به صورت مستقیم از روش‌های دیگر درآمدزایی کرده‌اند.

برای درک بهتر این تغییر، باید بدانیم که اپلیکیشن‌ و بازی‌ها اساساً به دو شیوه متداول درآمدزایی می‌کنند. یا در روش «پریمیوم»، کاربر برای خرید اپلیکیشن باید از همان ابتدا مبلغی را پرداخت کند، یا در روش «فریمیوم»، کاربر اپلیکیشن را به صورت رایگان دریافت می‌کند اما برای دسترسی به همه ویژگی‌های آن یا دریافت امکانات بیشتر نیاز به پرداخت درون برنامه‌ای دارد. حال به گفته صادقی، در سال ۹۷ روش سوم که در واقع تبلیغات موبایلی روی اپلیکیشن‌ و بازی‌ها بوده است، هم‌اندازه روش اول و دوم برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و استودیوهای بازی‌سازی ایرانی درآمد داشته است؛ اتفاقی که حکایت یک تغییر نگاه به شیوه درآمدزایی نزد توسعه‌دهندگان دارد.

صادقی در خصوص همین تغییر به دیجیاتو می‌گوید: «آمارهای جهانی نشان می‌دهد که حداکثر ۵ درصد از کاربران یک اپلیکیشن یا بازی‌ فریمیوم که قابلیت پرداخت درون برنامه‌ای دارد، برای استفاده از ویژگی‌ها و امکانات اضافه‌تر در اپلیکیشن یا بازی، حاضر به پرداخت پول و هزینه هستند. در نتیجه در این روش، توسعه‌دهنده از ۹۵ درصد مخاطبانش درآمدی ندارد. پس تبلیغات درون برنامه‌ای تپسل می‌تواند پتانسیل ۹۵ درصدی را به درآمدزایی برساند.»

او خبر می‌دهد که در حال حاضر، تعداد زیادی استودیوی بازی‌سازی در جهان وجود دارند که اساساً از این طریق کسب‌ درآمد می‌کنند: «استودیوی Ketchapp هیچ درآمدی از پرداخت‌ مستقیم کاربران ندارد و تنها منبع درآمدش تبلیغات است. این استودیو همه‌چیز را به رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد اما از طرفی تبلیغات را به نمایش می‌کشد. در ایران هم استودیوهایی شکل گرفته‌اند که بازی‌های ساده‌ای می‌سازند و از تبلیغات درآمد دارند. در واقع تپسل فضایی را فراهم کرده است که بتوان از تبلیغات درون‌برنامه‌ای درآمدی پایدار داشت و شکل‌گیری یک استودیو بازی‌سازی بر همین اساس صورت گیرد. طبیعی است اگر جریان درآمدی جدید و پایداری وجود داشته باشد، توسعه‌دهندگان روی آن حساب می‌کنند.»

صادقی در پاسخ به پرسش دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه اساساً این روش چقدر برای توسعه‌دهندگان ایرانی جذاب بوده است، می‌گوید: «طبق آماری که استخراج کرده‌ایم نشان می‌دهد که در سال ۹۷، پولی که توسعه‌دهندگان ایرانی از روش‌های پریمیوم و فریمیوم کسب کرده‌اند، تقریباً با پولی که تپسل به عنوان یک شبکه تبلیغاتی به توسعه‌دهندگان برای نمایش تبلیغات پرداخت کرده، برابری کرده است. رشد ۳۰۰ درصدی تپسل در سال ۹۷ هم همین تغییر رویه را نشان می‌دهد. امروز توسعه دهنده می‌تواند صرفاً از طریق تبلیغات، از اپلیکیشنی که نوشته کسب درآمد داشته باشد و ما هم از او حمایت می‌کنیم. رشد این روش به گونه‌ای است که درآمد توسعه‌دهنده می‌تواند در سال آینده به دو الی سه برابر نیز برسد.»

آنطور که صادقی توضیح می‌دهد، در ایران از روش تبلیغات موبایلی استقبال شگفت‌انگیزی صورت گرفته است و اپلیکیشن‌های شناخته‌شده‌ای مانند آمیرزا، کوییز آف کینگز، فندق، تلوبیون، فوتبالی و... از همین رویه کسب‌ درآمد می‌کنند: «ما بر اساس نیاز بازار، یک راهکار ایجاد کرده‌ایم. حمایت زیادی هم از این صنعت کرده‌ایم و هم سمت تبلیغ‌دهنده و هم سمت ناشر را رشد داده‌ایم.»

به گفته صادقی، شبکه تپسل اکنون روزانه بیشتر از ۶۰ میلیون درخواست نمایش تبلیغ دارد؛ رقمی که در برابر آمار سال گذشته تپسل، بیان‌گر رشدی ۳۰۰ درصدی بوده است چراکه تپسل در بازه زمانی مشابه در سال گذشته، روزانه ۱۵ میلیون درخواست نمایش تبلیغ داشته است. تپسل همچنین ۱۲ میلیارد تبلیغ را در سال ۹۷ نمایش داده است.

قائم مقام مدیرعامل تپسل همچنین خبر می‌دهد که سهم بازار این شرکت در مقایسه با رقبا دست‌کم سه برابر همه آنهاست. صادقی اذعان دارد که بیش از ۷۰ درصد از دانلود اپلیکیشن‌ها و بازی‌های بازار تبلیغات موبایلی در اختیار تپسل قرار گرفته و بزرگ‌ترین رقیب تپسل، کمتر از ۱۵ درصد از این بازار را در اختیار گرفته است. او در پاسخ به این سوال که این آمار چگونه جمع‌آوری و صحت‌سنجی می‌شود، به دیجیاتو گفت:

«ما بهترین اپلیکیشن‌هایی که وجود دارد را پایش می‌کنیم و خودمان هم مرجع دیتا هستیم. امروز بیشتر از ۳۰ هزار اپلیکیشن، SDK تپسل را دارند و به بیش از ۳۵ میلیون کاربر یکتای موبایل به صورت ماهیانه تبلیغات در فرمت‌های مختلف نمایش می‌دهیم. در واقع داده‌های موجود در بازار موبایلی مانند تعداد کاربران آنلاین بازی‌ها و اپ‌ها، فعالیت کاربران، علاقه کاربران به ژانرهای مختلف تبلیغات و … از طریق تحلیل بازار و SDK تپسل قابل دستیابی است و با توجه به پایش اطلاعات ما از مارکت‌ها به دست می‌آید. همچنین داده‌های اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها که بر بستر کافه بازار منتشر شده‌اند مانند تعداد نصب فعال و سبک آنها، نیز قابل تحلیل است و ما پایش می‌کنیم که این اپلیکیشن‌ها، SDK تپسل را دارند یا خیر. در نتیجه خودمان به عنوان یک شبکه تبلیغاتی مرجع داده هستیم و همواره با به اشتراک گذاشتن داده‌های مفید به مارکت توسعه اپلیکیشن و بازی نیز کمک کرده‌ایم.»

به گفته او امروز بیش از ۸۰ درصد از بازی‌های ایرانی، با استفاده از SDK تپسل به درآمدزایی تبلیغاتی رسیده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mohsen_id
    mohsen_id | ۲۷ اسفند ۱۳۹۷

    نقل قول دوبار ذکر شده

مطالب پیشنهادی