ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

عوامل موثر بر شتاب خودرو کدامند؟ ب ام و پاسخ می دهد [تماشا کنید]

صفر تا صد یا همان شتاب یکی از فاکتورهای مهمی است که خودروسازان مختلف بر سر آن با هم رقابت دارند. این فاکتور گاه آنقدر اهمیت پیدا می کند که برخی بر اساس آن اولویت ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

صفر تا صد یا همان شتاب یکی از فاکتورهای مهمی است که خودروسازان مختلف بر سر آن با هم رقابت دارند. این فاکتور گاه آنقدر اهمیت پیدا می کند که برخی بر اساس آن اولویت های خود را مشخص نموده و فقط سراغ مدل های پر شتاب خودرو ها می روند.

در طول قرن گذشته، به ویژه دهه های پایانی، خودروها مدام سریع تر و سریع تر شده اند. در قرن بیست و یکم نیز این روند ادامه داشته و اکنون خودروسازان مختلف به دنبال دستیابی به شتاب هایی زیر دو ثانیه هستند. به لطف پیشرانه های برقی و گشتاور لحظه ای آنها، این موضوع در حل تحقق بوده و مدل هایی چون تسلا رودستر با شتابی دیوانه وار راهی بازار خواهد شد.

حال سوال مهمی که پیش می آید اینست که آیا حد و مرزی برای زمان صفر تا صد کیلومتر (یا صفر تا 60 مایل) در ساعت وجود دارد؟ کمپانی ب ام و اخیرا با انتشار ویدیویی در کانال یوتیوبی خود، به این مساله پرداخته و سعی کرده به طور علمی نگاهی به شتابگیری خودروها داشته باشد.

در تئوری شتاب عبارت است "هر گونه تغییر در سرعت حرکت یک جسم در یکای زمان." حال طبق قانون دوم نیوتن در فرایند تغییر سرعت تمامی نیروهای وارد بر جسم دخیل هستند.

در وسایل نقلیه، عوامل مختلفی در شتاب خودرو نقش دارند. بر اساس ویدیوی سه دقیقه و سی و چهار ثانیه ای ب ام و، پنج عامل در شتاب تاثیرگذار هستند که عبارتند از ایرودینامیک، وزن، قدرت، تایرها و سیستم های کمکی.

Bugatti Chiron

ایرودینامیک در سرعت های بسیار زیاد عملکرد خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد، به همین خاطر در بحث شتاب صفر تا صد این فاکتور کمتر از بقیه نقش دارد. اما وزن و قدرت فاکتورهای مهم تری هستند. برای درک بهتر نقش این دو کافیست این سوال را بپرسید که چرا یک ب ام و M5 جدید 1930 کیلوگرمی سریع تر از یک ب ام و M3 قدیمی با وزن 1200 کیلوگرم است. جواب روشن است: نسبت قدرت به وزن بهتر.

در یک اتومبیل هر چه نسبت قدرت به وزن عدد بهتری باشد، پتانسیل آن در شتابگیری نیز بالاتر خواهد بود. حال می توان متوجه شد که چرا همیشه قدرت زیاد و اسب های بخار بیشتر به تنهایی برای شتابگیری سریع کافی نیستند.

Koenigsegg One 1
کوئنیگزگ One:1؛ قدرت 1341 اسب بخار؛ وزن 1360 کیلوگرم

اما یک مساله مهم دیگر، قدرت موتور و نسبت آن با وزن زمانی ارزش پیدا می کند که بتوان از تمامی اسب بخار های موجود استفاده کرد. اینجاست که پای فاکتور تایر و سطحی که خودرو روی آن قرار دارد، به بحث شتابگیری باز می شود. به طور کلی هر چه اصطکاک بین تایر و سطح بالاتر بوده و چرخ ها دچار هرزگردی نشوند، شتاب خودرو بهبود بیشتری خواهد داشت.

166-Day-1-Race-Action-Cordova-Drag-Week-2017 (1)

در خودروهای قدیمی خبری از سیستم های کمکی پیچیده نبود، اما در خودروهای جدید و مدرن شاهد بکارگیری انبوهی از این سیستم ها هستیم. در حال حاضر بسیاری از اتومبیل های اسپرت و قدرتمند دارای سیستمی به نام کنترل شروع حرکت (Launch Control) هستند. این سیستم وظیفه دارد با انتقال قدرت به میزان مناسب و حفظ چسبندگی، راننده را در شروع حرکت سریع یاری کند.

شتاب خودرو

بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت هر چه خودرویی قدرتمندتر، وزنش کمتر و ارتباط (چسبندگی) آن با سطح مسیر مطلوب تر باشد، شتابش نیز بهتر خواهد بود. در پایان شما مخاطبین گرامی را به تماشای ویدیوی ب ام و دعوت می کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی