ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی لپ تاپ

بررسی دیجیاتو: لپ تاپ MSI P65 8RD ؛ حرفه ای با لباس مبدل

فرض کنید به دنبال یک لپ تاپ قدرتمند برای اجرای پروژه های سنگین طراحی هستید که قابل حمل هم باشد، با ظاهر زیبا و خاص در جلسه های کاری مهم بدرخشد، در پایان روز بتوانید ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

فرض کنید به دنبال یک لپ تاپ قدرتمند برای اجرای پروژه های سنگین طراحی هستید که قابل حمل هم باشد، با ظاهر زیبا و خاص در جلسه های کاری مهم بدرخشد، در پایان روز بتوانید بازی های مورد علاقه تان را با آن اجرا کنید، و البته مک بوک هم نمی خواهید. شرکت تایوانی MSI سری پرستیژ (Prestige) را برای چنین شرایطی طراحی کرده و حالا نسل جدید این خانواده با سخت افزار قدرتمند وارد بازار شده است. در این مطلب قصد داریم لپ تاپ MSI P65 8RD را بررسی کنیم.

بررسی لپ تاپ MSI P65 8RD

خانواده لپ تاپ های P65 شرکت MSI سه عضو دارد که با اسامی 8RE و 8RD و 8RF شناخته می شوند و از پلتفرم یکسانی بهره می برند. در هر سه مدل از پردازنده قدرتمند نسل هشتمی اینتل یعنی Core i7-8750H در کنار 16 گیگابایت رَم و 512 گیگابایت حافظه SSD استفاده شده و تفاوت اصلی آنها به کارت گرافیک بر می گردد. در بالاترین مدل یعنی P65 8RE شاهد کارت گرافیک انویدیا جیفورس GTX 1070 با 8 گیگابایت رم هستیم، مدل P65 8RD یعنی مدلی که به دست ما رسیده از کارت گرافیک انویدیا جیفورس GTX 1060 با 6 گیگابایت رم بهره می برد و نهایتاً مدل P65 8RF با کارت گرافیک انویدیا جیفورس GTX 1050 Ti با 4 گیگابایت رم عرضه می شود.

لپ تاپ MSI P65 8RD با قیمت نزدیک به 2000 دلار در رده محصولات پریمیوم بازار قرار می گیرد و رقبای سرشناسی از خانواده های ایسوس ذن بوک، لنوو تینکپد و دل XPS را پیش روی خودش می بیند. همراه ما باشید تا در ادامه با نقاط قوت و ضعف این لپ تاپ زیبا آشنا شوید.

طراحی و کیفیت ساخت

بررسی لپ تاپ MSI P65 8RD

لپ تاپ MSI P65 8RD با بدنه آلومینیومی برس خورده و لبه های براق به خوبی شایسته نام «پرستیژ» است، اما از آنجا که سلیقه نقش مهمی در ادراک زیبایی دارد، شاید شما هم مثل بعضی از اعضای تحریریه دیجیاتو از زبان طراحی این دستگاه خوشتان نیاید و آن را کمی قدیمی بدانید. از نظر من این دستگاه به عنوان یک لپ تاپ کاری قدرتمند، به اندازه کافی زیبا و خاص است. توجه کنید که با یک اولترابوک باریک و سبک روبرو نیستیم، بلکه با یک لپ تاپ گیمینگ طرفیم که فقط لباس گیمینگ به تن ندارد. جالب است بدانید همین بدنه با ترکیب رنگ مشکی و نقره ای و کیبورد RGB در مدل گیمینگ GS65 به کار رفته است.

بررسی لپ تاپ MSI P65 8RD

بدنه آلومینیومی با کیفیت لپ تاپ MSI P65 8RD حس یک محصول پریمیوم را به خوبی به شما منتقل می کند. حتی اگر به دنبال دستگاه خاص تری هستید، می توانید مدل سفارشی P65 8RF را با بدنه آلومینیومی سفید رنگ انتخاب کنید. حمل و نقل این لپ تاپ با ضخامت 18 میلیمتری و وزن 1.88 کیلوگرمی کار سختی نیست، اما شارژر 150 واتی همراهش به تنهایی بیش از نیم کیلوگرم وزن دارد. از طرفی کاهش وزن به بهای کاهش استحکام بدنه تمام شده و اکثر قسمت های بدنه، به خصوص درب پشتی و قسمت بالای دکمه پاور با اندکی فشار به راحتی فرو می روند. قاب روی بدنه هم به خوبی با قاب زیری چفت نشده و فواصل غیر یکنواختی بین آنها دیده می شود.

بررسی لپ تاپ MSI P65 8RD

لپ تاپ MSI P65 8RD درگاه های ارتباطی متنوعی را در اختیار شما می گذارد. روی لبه سمت چپ شاهد دو درگاه USB 3.1 نوع A، درگاه شبکه (RJ45)، ورودی میکروفون و خروجی اسپیکر هستیم. لبه سمت راست هم میزبان سوکت شارژ، درگاه HDMI، مینی دیسپلی پورت، یک درگاه USB 3.1 نوع A و یک درگاه USB 3.1 نوع C است. لبه جلویی فقط LED نشانگر باتری دیده می شود و روی لبه پشتی هم خروجی های هوا در سه دسته با توزیع کاملاً نامتقارن تعبیه شده اند. متأسفانه شرکت تایوانی همچنان علاقه ای به درگاه کارت حافظه نشان نمی دهد. همچنین در این مدل (برخلاف مدل 8RF) درگاه USB-C از فناوری تاندربولت پشتیبانی نمی کند و خروجی درگاه HDMI هم به رزولوشن 4K و نرخ 30 هرتز محدود است.

کیبورد و تاچ پد

بررسی لپ تاپ MSI P65 8RD

لپ تاپ MSI P65 8RD از کیبوردی با دکمه های بزرگ و هم سطح با بدنه بهره می برد. دکمه ها ارتفاع مناسبی دارند و هنگام تایپ، بازخورد خوبی به انگشتان شما می دهند ولی به خاطر ابعاد بزرگ و فاصله زیاد بین دکمه ها، کمی طول می کشد تا به جایگاه آنها عادت کنید. از آنجا که این دستگاه برای کاربران حرفه ای ساخته شده، شاید بهتر بود MSI کیبورد استاندارد تری با دکمه های عددی (نام پد) را در این لپ تاپ به کار می گرفت.

کیبورد با اعمال فشار، اندکی به داخل فرو می رود که البته مشکل خاصی ایجاد نمی کند. برخلاف کیبورد لپ تاپ های گیمینگ با نور پس زمینه قرمز یا چند رنگ (RGB)، کیبورد این دستگاه نور پس زمینه سفید دارد که با سه درجه روشنایی تنظیم می شود و کار در محیط تاریک را ساده تر می کند.

بررسی لپ تاپ MSI P65 8RD

تاچ پد این محصول با ابعاد 10×7 سانتی متر به مراتب کوچک تر از تاچ پد اولترابوک های پرطرفدار بازار و مک بوک هاست، ولی از نظر دقت عمل و کارآیی یکی از بهترین نمونه هاییست که در محصولات MSI تجربه کرده ایم و به راحتی می تواند جایگزین ماوس شود. بازخورد کلیک تاچ پد بسیار خوشایند است و فرمان های چندلمسی هم به خوبی اجرا می شوند. گوشه ای از تاچ پد به حسگر اثر انگشت اختصاص یافته که شاید بهترین مکان برای این قطعه کاربردی نباشد، ولی مزاحمت زیادی ایجاد نمی کند.

نمایشگر

بررسی لپ تاپ MSI P65 8RD

لپ تاپ MSI P65 8RD به پنل 15.6 اینچی IPS بسیار با کیفیت با رزولوشن فول اچ دی مجهز شده که روکش مات دارد. به گفته شرکت سازنده، این نمایشگر تقریباً 100 درصد فضای رنگی استاندارد دنیای کامپیوتر و وب یعنی sRGB را پوشش می دهد، که خبر خوشحال کننده ای برای طراحان و تدوینگران حرفه ای محسوب می شود. خبر نا امید کننده برای گیمرها هم اینکه نرخ رفرش صفحه به 60 هرتز محدود است. البته بالاترین مدل این خانواده یعنی P65 8RF از پنل گیمینگ 144 هرتزی بهره می برد که با توجه به کارت گرافیک قوی تر، توجیه بیشتری دارد.

بررسی لپ تاپ MSI P65 8RD

همانند تمام پنل های IPS شاهد زاویه دید عالی، کنتراست مناسب و رنگ های جذاب و چشم نواز هستیم. نشت نور از لبه ها دیده نمی شود و بک لایت به شکل کاملاً یکنواخت در تمام صفحه توزیع شده تا تجربه مالتی مدیای لذت بخشی داشته باشید. متأسفانه حداکثر روشنایی صفحه کمتر از حد انتظار است و در محیط های بیرونی کمی شما را اذیت خواهد کرد اما حداقل به خاطر روکش مات، شاهد بازتاب تصویر خودتان توی صفحه نخواهید بود.

شرکت سازنده برنامه کاربردی True Color را به شکل پیش فرض روی دستگاه نصب کرده تا با استفاده از آن به راحتی به حالت های مختلف نمایش تصویر اعم از بازی، کاهش نور آبی، sRGB، طراحی، اداری و فیلم دست پیدا کنید. هرکدام از این حالت ها تنظیمات مخصوص به خودشان را هم دارند تا اگر خیلی سختگیر هستید با تغییر آنها به نتیجه مطلوب برسید. در بین این موارد، حالت sRGB به خاطر پوشش کامل رنگ های استاندارد وب از همه چشم نواز تر به نظر می رسد و انتخاب اول طراحان و گرافیست ها خواهد بود.

کارآیی

بررسی لپ تاپ MSI P65 8RD

ترکیب پردازنده قدرتمند اینتل Core i7 8750H و 16 گیگابایت رَم DDR4 و کارت گرافیک انویدیا جیفورس GTX 1060 Max-Q به شما تضمین می دهد که هیچ نرم افزاری نمی تواند سخت افزار لپ تاپ MSI P65 8RD را به چالش بکشد. ویرایش عکس، تدوین ویدیو و حتی طراحی و رندرگیری سه بعدی از جمله کارهاییست که به راحتی می توانید با این دستگاه انجام دهید.

حافظه SSD مورد استفاده در این دستگاه از نوع NVMe با ظرفیت 512 گیگابایت، سرعت و کارایی بسیار خوبی دارد و تجربه لذت بخشی از ویندوز را در اختیار شما می گذارد. بوت ویندوز 10 فقط 8 الی 10 ثانیه زمان نیاز دارد و به محض وارد شدن به محیط ویندوز، همه چیز آماده به کار است. لود برنامه ها و بازی ها هم در سریع ترین زمان ممکن انجام می شود. در تصویر زیر می بینید که حداکثر سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی این SSD به ترتیب به 1600 و 1000 مگابایت بر ثانیه می رسد که رقم فوق العاده ای محسوب می شود.

با افزایش توان سخت افزاری دنیای کامپیوتر، شرکت Maxon به تازگی نسخه 20 برنامه Cinebench را معرفی کرده که نسبت به نسخه قبلی به 8 برابر توان محاسباتی بیشتر و 4 برابر حافظه بیشتری نیاز دارد. لپ تاپ MSI P65 8RD در این تست به امتیاز 2400 رسید که آن را هم تراز با پردازنده دسکتاپ قدرتمند Core i7-7700K قرار می دهد. بدین ترتیب می توانید برای پروژه های نیمه حرفه ای روی این دستگاه حساب کنید.

نرم افزار PCMark که توان کلی مجموعه سخت افزار دستگاه برای اجرای فعالیت های روزمره، بهره وری و تولید محتوای دیجیتال را می سنجد هم امتیاز 5011 را به این لپ تاپ می دهد. البته این تست چندان به کارت گرافیک وابسته نیست و لپ تاپ MSI GL63 8RD (بررسی دیجیاتو) هم توانست امتیاز حدود 5000 را در این تست کسب کند. در واقع اکثر لپ تاپ های مجهز به پردازنده اینتل Core i7-8750H تقریباً همین امتیاز را به دست می آورند.

برای ارزیابی توان گرافیکی این دستگاه باید به سراغ اپلیکیشن 3DMark برویم. ما سه تست Time Spy و Fire Strike و Sky Diver را اجرا کردیم که نتایج به دست آمده را در زیر می بینید.

تست Time Spy بر پایه DirectX 12 و با رزولوشن 1440×2560 پیکسل رندرگیری می کند و برای سنجش قوی ترین سیستم های گیمینگ طراحی شده است. کسب امتیاز حدود 3600 در این تست با میانگین حدود 20 فریم بر ثانیه نشان می دهد که لپ تاپ MSI P65 8RD برای اجرای بازی های سنگین با رزولوشن بالا چندان مناسب نیست.

تست Fire Strike بر پایه DirectX 11 و رزولوشن تمام اچ دی گزینه معقولی برای ارزیابی لپ تاپ های گیمینگ به شمار می رود و کسب امتیاز حدود 9500 با میانگین بالای 45 فریم بر ثانیه نشان می دهد با لپ تاپ جدید MSI می توانید اکثر بازی های روز را با تنظیمات گرافیکی حداکثری اجرا کنید.

کسب امتیاز حدود 27000 در تست Sky Diver به عنوان یکی از تست های پایه لپ تاپ های گیمینگ نشان می دهد با کاهش المان های گرافیکی بازی های سنگین یا اجرای بازی های ساده می توانید تجربه گیمینگ کاملاً روان و بدون افت فریم را شاهد باشید. البته همان طور که گفتیم نرخ رفرش نمایشگر به 60 هرتز محدود است و نرخ فریم بالاتر از آن را احساس نخواهید کرد.

برای اطمینان از نتایج، بازی جدید و نسبتاً سنگین Shadow of Tomb Raider را با تنظیمات گرافیکی حداقل، متوسط و حداکثر بنچمارک کردیم. لپ تاپ MSI P65 8RD می تواند این بازی را در سه حالت فوق به ترتیب با نرخ 76، 51 و 42 فریم بر ثانیه اجرا کند که برای اکثر گیمرها ارقام مطلوبی محسوب می شوند.

تست بازی اسسینز کرید ادیسه با تنظیمات مختلف هم نتایج مشابهی داشت. این بازی سنگین را می توانید در سه سطح گرافیکی پایین، بهینه و حداکثری با نرخ میانگین 72، 64 و 34 فریم بر ثانیه اجرا کنید که همگی تجربه نسبتاً روانی را نوید می دهند.

بازی مورد علاقه من یعنی NFS Payback هم به شکل لذت بخشی روی لپ تاپ MSI P65 8RD اجرا می شود و حتی با بالاترین سطح تنظیمات گرافیکی هم هیچگونه افت فریمی را شاهد نیستیم. جالب اینکه کارت گرافیک GTX 1060 برخلاف مدل GTX 1050 Ti حتی روی باتری هم بازی فوق را به شکل کاملاً روان اجرا می کند.

خنک کنندگی

لپ تاپ MSI P65 8RD از سیستم خنک کننده ای موسوم به Cooler Boost Trinity بهره می برد. همان طور که از نامش مشخص است، این سیستم به سه فن مجهز شده و از چهار لوله انتقال حرارت برای دفع گرمای تولید شده توسط پردازنده اصلی و چیپ گرافیکی استفاده می کند. با وجود ضخامت کم دستگاه و خروجی های محدود تهویه هوا، شاهد کارآیی مطلوب این سیستم خنک کننده هستیم که حتی هنگام اجرای طولانی مدت بازی ها هم مانع از هرگونه افت کارآیی می شود. سر و صدای فن های دستگاه هم چندان زیاد نیست و توجه زیادی را به خودش جلب نمی کند.

پخش صدا

بلندگوهای لپ تاپ MSI P65 8RD زیر بدنه تعبیه شده اند و طبیعتاً با قرار دادن دستگاه روی سطوح نرم، کیفیت و حجم صدا تا حد زیادی پایین می آید. عملکرد این دو اسپیکر 2 واتی (جمعاً 4 وات) کاملاً رضایتخبش است و صدای واضح، شفاف و تفکیک شده ای را پخش می کنند. حتی در زمان پخش موسیقی مقداری صدای بیس هم شنیده می شود.

با استفاده از اپلیکیشن Nahimic می توانید تنظیمات دلخواه خود را برای سناریوهای مختلف اعمال کرده و از خروجی صدای با کیفیت روی هدفون های حرفه ای بهره ببرید. بالاترین مدل خانواده P65 یعنی 8RF از خروجی صدای های-رزولوشن (Hi-Res) پشتیبانی می کند اما دو مدل دیگر به خروجی صدای استاندارد مجهز شده اند.

باتری

بررسی لپ تاپ MSI P65 8RD

روی برچسب لپ تاپ MSI P65 8RD عبارت «شارژدهی بالای 9 ساعت» درج شده اما رسیدن به این رقم در شرایط واقعی تقریباً غیرممکن است. تست های ما نشان داد با کاربری عادی شامل مرور وب، گوش دادن به موسیقی و اجرای برنامه های معمول می توانید روی حداکثر 6 ساعت شارژدهی باتری این دستگاه حساب کنید که برای دستگاهی با این سطح از کارآیی رقم خوبی محسوب می شود، ولی به هر حال یک روز کاری کامل را دوام نمی آورد.

اجرای بازی یا فشار کاری سنگین روی این لپ تاپ، باتری را ظرف مدت 80 دقیقه تخلیه می کند که به نسبت ظرفیت بالای باتری، مقداری کمتر از حد انتظار است. برای مقایسه، باتری 41 وات ساعتی لپ تاپ گیمینگ MSI GL63 8RD حدود 60 دقیقه بازی مداوم را جواب می دهد. آداپتور 150 واتی همراه این دستگاه می تواند طی 2.5 الی 3 ساعت باتری را شارژ کند.

جمع بندی

بررسی لپ تاپ MSI P65 8RD

لپ تاپ های گیمینگ سخت افزار قدرتمندی دارند ولی با طراحی خاص و ابعاد بزرگ، معمولاً گزینه مناسبی برای محیط های کاری حرفه ای محسوب نمی شوند و حمل و نقل آنها هم کار ساده ای نیست. شرکت تایوانی MSI با معرفی سری پرستیژ سعی کرده همین سخت افزار قدرتمند را در بدنه ای زیبا و باکلاس قرار دهد، و تا حد زیادی هم موفق شده است.

لپ تاپ MSI P65 8RD در طول روز به عنوان یک کامپیوتر قدرتمند تمام نیازهای کاری شما را برآورده می کند. در جلسات مختلف می توانید از آن به عنوان یک دستگاه خاص و زیبا برای ارائه محتوا استفاده کنید، و نهایتاً هر زمان که به تفریح نیاز داشتید هم با تمام توان در کنار شما خواهد بود. طراحی زیبای این دستگاه شاید مطابق میل بعضی کاربران نباشد، اما سخت افزار قدرتمندش همه را راضی خواهد کرد. نمایشگری با دقت رنگ فوق العاده و اسپیکرهای باکیفیت را هم به این مجموعه اضافه کنید تا به یک لپ تاپ مالتی مدیای همه کاره برسید.

در مجموع اگر به یک لپ تاپ زیبا و خاص با سخت افزار فوق العاده قدرتمند برای کار و تفریح نیاز دارید، می توانید لپ تاپ MSI P65 8RD را به عنوان یکی از گزینه های اصلی مد نظر قرار دهید. شاید مهم ترین عامل بازدارنده برای انتخاب این دستگاه، قیمت نسبتاً بالای آن در بازار کشورمان باشد. در ادامه نقاط قوت و ضعف این دستگاه را مرور می کنیم.

نقاط قوت لپ تاپ MSI P65 8RD
  • طراحی زیبا و خاص
  • بدنه باریک و سبک
  • کیبورد با دکمه های بزرگ و نور پس زمینه
  • تاچ پد بسیار دقیق و کاربردی
  • نمایشگر با کیفیت با حاشیه اندک
  • سخت افزار فوق العاده قدرتمند
  • اجرای روان اکثر بازی های روز
  • حافظه SSD پرسرعت
  • حسگر اثر انگشت سریع و دقیق
  • شارژدهی خوب باتری برای استفاده روزمره
نقاط ضعف لپ تاپ MSI P65 8RD
  • استحکام کمتر از انتظار بدنه
  • روشنایی پایین نمایشگر
  • فقدان درگاه کارت خوان
  • شارژدهی پایین باتری زیر فشار
  • قیمت بالا
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • eagle2
    eagle2 | ۲۸ اسفند ۱۳۹۷

    بدنه دستگاه انگار از حلبی ساخته شده، اون درزهای بین کف و بدنه چرا باز موندن؟ حالا درسته که نباید از این دستگاه با قیمت دو هزار دلاری انتظار کیفیت ساخت مک بوک رو داشت، اما خداییش قیمتش در حد Yoga 730 یا yoga 920 لنوو که هست؟ کیفیت نمایشگر 4k و بدنه آلمینیومی Lenovo yoga 920 اصلا با این بنجل قابل مقایسه نیست.

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۲۹ اسفند ۱۳۹۷

      حالا از نزدیک اوضاع خیلی بهتره و کیفیت خوب آلومینیوم رو حس می کنین. اون دو تا دستگاهی که نام بردین هم از نظر قدرت سخت افزاری اصلاً قابل مقایسه با سری P65 نیستن.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی