ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بهترین بازی های موبایل ایرانی سال ۹۷ به انتخاب دیجیاتو

روزهای پایانی سال است و یک بار دیگر، به موعد انتخاب بهترین بازی‌های ساخته دست متخصصان داخلی رسیدیم؛ رسمی که در دیجیاتو از سال ۹۵ آغاز کردیم، در سال ۹۶ مفصل‌تر از سال قبل آن ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

روزهای پایانی سال است و یک بار دیگر، به موعد انتخاب بهترین بازی‌های ساخته دست متخصصان داخلی رسیدیم؛ رسمی که در دیجیاتو از سال ۹۵ آغاز کردیم، در سال ۹۶ مفصل‌تر از سال قبل آن را ادامه دادیم و حالا در سال ۹۷ با یک تغییر بزرگ به سراغش می‌رویم.

امسال، شما خوانندگان و همراهان همیشگی دیجیاتو هم در انتخاب بهترین‌های سال با ما شریک بودید. به همین خاطر در مقاله پیش رو ضمن اعلام برترین بازی‌های ایرانی سال ۹۷ از دیدگاه تیم تحریریه، بازی منتخب مردم در نظرسنجی اینستاگرامی (که طی دو روز گذشته برگزار کردیم) را هم اعلام خواهیم کرد.

اما پیش از پرداختن به بهترین‌های امسال بیایید نگاهی کلی به عملکرد بازی‌های موبایل دوازده ماه گذشته بیاندازیم؛ ۹۷ به همان اندازه که پتانسیل‌های جهانی بازار بازی‌های گوشی ایران را نشان داد به همان اندازه هم در زمینه تعدد بازی‌های خوب کم آورد. امسال بازی‌های بیشتری با همکاری ناشرین خارجی در گوگل پلی و اپ استور منتشر شدند و بازخوردهای مثبتی گرفتند.

با این حال تعداد بازی‌های خوب سال ۹۷ کمتر از همیشه بود و دیگر آن کمیت همیشگی را ندیدیم. امیدواریم در سال پیش‌رو جدا از حضور پررنگ‌تر عناوین ایرانی در مارکت‌های خارجی، آثار با کیفیت بیشتری را نیز ببینیم.

۱۰- آهنگتو

آهنگتو با گرفتن هسته اصلی گیم‌پلی Smule و تغییرات درست در راستای فارسی‌سازی آن، یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌ها را در بستری متفاوت و رقابت ارائه داد؛ خوانندگی در حضور یک داور مجازی. به لطف وجود آنالیزگری نسبتا مناسب در بازی، هنگام خواندن عملکرد کاربر مورد سنجش قرار می‌گیرد و هرچه‌قدر فنی‌تر بخواند، امتیاز بیشتری می‌گیرد. آهنگتو اثر بی‌نقصی نیست ولی بازی به‌قدری می‌تواند سرگرم‌کننده باشد که در یک یا دو دقیقه پخش آهنگ، اگر چهار پنج ثانیه به‌خاطر بعضی ضعف‌ها عصبی بشوید در بقیه ثانیه‌ها حس می‌گیرید و سعی می‌کنید احساسی‌تر بخوانید. آهنگتو توانست جایزه بهترین بازی سال ۹۷ را از دیدگاه کاربران کافه‌بازار نیز به دست بیاورد.

دانلود از کافه بازار

۹- انتقام کرگدن

انتقام کرگدن را باید به دو قسمت تقسیم کنیم؛ ساعات اولیه بازی با گرافیک خوش رنگ و لعاب، تزریق عناصر اکشن به سبک رانر و ریتم سریعش تجربه‌ای را به وجود آورده که این روزها کمبودش در میان کلیشه‌های رانر به خوبی احساس می‌شود اما بعد از این مدت بازی به همان منجلابی می‌افتد که خیلی از رانرها به درونش سقوط کرده‌اند. بازی نمی‌تواند تازگی‌اش را زمان زیادی حفظ کند و اگرچه این مشکل قابل چشم‌پوشی نیست ولی انتقام کرگدن در همین چند ساعت اول آن‌قدر جذاب است که حتی با وجود این نقطه ضعف، باز با یکی از خوش‌ساخت‌ترین و دیدنی‌ترین‌های امسال طرف هستیم و کاملا ارزشش را دارد تا وارد ماجراجویی انتقام‌جویانه کرگدن داستان از شکارچی‌ها بشوید.

دانلود از کافه بازار

۸- دنده دو کلاسیک

اُرکا گیمز دیگر به چنان سطح کیفی رسیده که هر ساله باید منتظر حضور بازی آن‌ها در لیست بهترین‌ها باشیم، با این حال چیزی که دنده دو کلاسیک را در رتبه‌ای پایین‌تر از آثار قبلی این توسعه‌دهنده قرار داده کمبود حضور ایده‌های جدیدتر نسبت به عناوین پیشین‌شان است. دنده دو کلاسیک یکی از بهترین گرافیک‌های فنی بین بازی‌های داخلی را دارد، صداگذاری خوب بازی در ارائه یک تجربه واقع‌گرایانه‌تر موفق عمل کرده و شخصی‌سازی ماشین‌های کلاسیک هم حس و حال متفاوتی را به بازیکن‌ها القا می‌کند؛ پکیجی سرگرم‌کننده که نسبت به آثار مشابه داخلی بالاترین کیفیت را دارد و همین هم باعث شده تا بازی بین بهترین‌های امسال قرار بگیرد اما درگ ریسینگ حالا به جایگاهی رسیده که نیازمند تغییرات بزرگ‌تر است. دنده دو کلاسیک مخاطبش را سرگرم می‌کند ولی نتوانسته به این نقطه برسد.

دانلود از کافه بازار

۷- پاپالند

خیلی سخت است پاپالند را بازی کنید و عاشقش نشوید. پاپالند با داستانش هم به اندازه Plants Vs Zombies عجیب است و هم به لطف طراحی هنری، افکت‌های صوتی و تا حدودی ایده‌های گیم‌پلی عنوانی «اوریجینال» به حساب می‌آید؛ بازی از همان ابتدا با روایت داستانش سعی کرده متفاوت باشد و در ادامه نیز به کمک بقیه بخش‌ها به هدفش می‌رسد. هرچند به‌خاطر مشکلات گیم‌پلی این هدف می‌توانست بهتر از چیزی که الان هست، خودش را نشان دهد اما پاپالند با تمام ایراداتش همچنان عنوانی جذاب، عجیب، جدید و گیرا است.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی

۶- دریفت

بهترین بازی های ایرانی

یک ظرف بزرگ بردارید و سبک درگ ریسینگ، بازی ترافیک ریسر (Traffic Racer) و موتوری ۱ را درون آن بریزید. خیلی از بازی‌های ماشین‌سواری موبایل ایرانی از دل همین ظرف بیرون می‌آیند و چیزی که «دریفت» را به عنوانی شاخص در یک سال گذشته تبدیل کرده، حرکت برخلاف دیگر مسیرهای مطمئن و جواب پس داده است. تمام مسابقات دریفت در محیطی شهری برگزار می‌شوند و با هدف «اول شدن» پا به میدان رقابت ها می‌گذارید؛ این بار سازنده سری آسفالت را به عنوان منبع الهام خود هدف قرار داده، ریسکی که البته بدون قربانی نبوده ولی با این حال دریفت اثر سرگرم‌کننده قابل دفاعی است که ثابت می‌کند بازار داخلی پتانسیل‌های بیشتری از کلیشه‌های این روزهای دنبال موبایل دارد.

دانلود از کافه بازار

۵- اسپلش تون

اسپلش تون از ایده‌هایی تشکیل شده که تاکنون بارها دیده‌ایم و آن‌قدر هم این کار را درست انجام داده که به جای اینکه بازی ظاهری شلخته به خودش بگیرد، توانسته تجربه‌ای مدرن‌تر از جنس گیم‌پلی محبوب aa را ارائه بدهد. در اینجا و مشابه خیلی از کلون‌های aa بازیکن باید با پرتاب چاقو به سمت موجودات درون یک دایره، همه آن‌ها را از بین ببرد اما چیزی که اسپلش تون را به اثری متمایز تبدیل کرده، استفاده از «اتصال زنجیروار» است. ویژگی‌ که به واسطه آن بازی هم سختی خودش را حفظ کرده، هم ریتم گیم‌پلی را افزایش داده و هم موفق شده تجربه‌ای متفاوت را رقم بزند؛ در اسپلش تون مهم نیست که تمام شخصیت‌های درون دایره را بزنید. همینکه چاقو به یکی از آن‌ها بخورد و اتصال از بین برود، بقیه نیز خود به خود نابود می‌شوند.

دانلود از کافه بازار

۴- هارمونی - نت‌های موسیقی (Harmony: Music Notes)

نسخه گوگل پلی هارمونی همان چیزی است که نسخه کافه‌بازار بازی باید می‌بود؛ بدون لودینگ‌های اضافی، داشتن پس‌زمینه‌هایی زنده‌تر و ترکیب رنگ بهتر. هارمونی به عنوان نقطه تلاقی موسیقی و پازل‌ها، سعی دارد یک تجربه آرامش بخش را به وجود بیاورد و در نسخه گوگل پلی به لطف این تغییراتی که دیدیم، بازی بهتر از همیشه توانسته به این هدفش برسد. در هر مرحله از هارمونی باید انعکاس مربع‌ها را در خانه‌های روبه‌رویشان پیدا کرده و آن‌ها را انتخاب کنید. نکته اینجاست با هر کلیک، یک نت موسیقی نواخته می‌شود و این ویژگی باعث خلق فضایی شده که همزمان هم ذهن مخاطب را برای حل معماها به چالش می‌کشد و هم آرامشی از جنس صداهای شنیدنی و رنگ‌های زیبا را به وجود می‌آورد.

دانلود از گوگل پلی - دانلود از اپ استور

۳- تخم مرغ

«از روی اسم، بازی را قضاوت نکنید» حکایت تخم مرغ است. به اسم بازی می‌آید بیشتر شبیه به این اپلیکیشن‌هایی باشد که در چند روز ساخته شده‌اند اما بعد از تجربه‌اش تازه می‌فهمید که پشت این نام‌گذاری عجیب و غریب چه ماجراجویی فراموش نشدنی نهفته است. تخم مرغ تمام آن ویژگی‌هایی که یک پلتفرمر با کیفیت می‌خواهد را دارد. طراحی فوق‌العاده مرحله‌ها باعث شده تا سختی زیاد بازی جای اینکه بازیکن را اذیت کند تبدیل به یک برگ برنده بزرگ بشود، تغییرات زیاد بخش بصری و شنیداری در هر مرحله به تنوع بیشتر بازی کمک کرده‌‌ و حتی داستان با تمام سادگی‌اش اما رنگ و بویی بانمک و منطقی به ماجراجویی تخم مرغ می‌دهد. یکی از سخت‌ترین تجربه‌ها که نباید از دست داد.

دانلود از کافه بازار

۲- ارباب جنگ

شاید «صیقل خورده» بهترین واژه‌ای باشد که بتوانیم برای ارباب جنگ به کار ببریم؛ ارباب جنگ را یک مجسمه فرض کنید، آن‌قدر سازنده روی این مجسمه سوهان کشیده که در نهایت اثرش تبدیل به تمیزترین بازی موبایل ایرانی امسال شده است. اثری فوق‌العاده کم نقص که در بخش گرافیک به لطف طراحی خوب شخصیت‌ها، تانک‌ها و محیط یک تجربه دیداری لذت‌بخش را ارائه داده، با صداگذاری خوبش ارتباط بهتری بین مخاطب و کاربر برقرار کرده و در بخش گیم‌پلی نیز اگرچه شباهت‌هایی با عناوین معروف دیده می‌شود اما سازنده با تزریق ویژگی‌های سبک استراتژی و حضور اسلحه‌های بیشتر توانست تا حدی راهش را از آثار مشابه جدا کند و یک تجربه با کیفیت‌تر ارائه بدهد.

دانلود از کافه بازار

بهترین بازی موبایل ایرانی سال به انتخاب دیجیاتو: آن سوی باران

وقتی خلاقیت حرف اول را می‌زند؛ آن سوی باران از همان بازی‌هایی است که صنعت گیم موبایل به آن‌ها نیاز دارد. عناوینی که هر از چند گاهی می‌آیند، سبک‌های فراگیر شده را می‌شویند و پایین می‌برند. اثری متفاوت که به‌خاطر استفاده درست از صفحات لمسی، تجربه‌ای را به وجود آورده که روی هر پلتفرمی ممکن نیست و موبایل با پتانسیل‌هایش بستری را درست کرده تا چنین خلاقیت‌هایی را ببینیم.

بازی در تعریفی کلی، پلتفرمری با چاشنی رانر است. آبان خودش حرکت کرده و در این بین بازیکن می‌تواند کاری کند تا او بپرد، روی هوا سر بخورد یا پرش دوگانه (اصطلاحا Double Jump) داشته باشد. بخش سخت ماجرا اینجاست که در تمام مرحله‌ها، سازه‌ها دائما در حال حرکت هستند. مخاطب هر لحظه مجبور است واکنش نشان دهد تا شخصیت اصلی سقوط نکند.

بهترین بازی موبایل ایرانی سال به انتخاب کاربران دیجیاتو: آن سوی باران

امسال، سال آن سوی باران بود. عنوانی که در جشنواره بازی‌های ویدیویی تهران هم خوش درخشید و در کنار جایزه‌هایی که در بخش‌های مختلف به دست آورد، توانست مشترکا با بازی «سرگذشت» جایزه بهترین بازی سال را نیز از آن خودش کند. در نظرسنجی که در اینستاگرام برگزار کردیم، کاربران دیجیاتو هم لقب «بهترین بازی موبایل ایرانی سال» را به این اثر دادند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • amir2018
    amir2018 | ۳ فروردین ۱۳۹۸

    سلام

  • Mamad Shafi
    Mamad Shafi | ۲۸ اسفند ۱۳۹۷

    بازی اول واقعا حقش بود اول بشه من حتی تو یوتوب دیدم چند نفر از خارجی ها داشتن از این بازی گیم پلی میزاشتن و اونو معرفی میکردن از نظر من بازی دریفت هم واقعا عالی هست تنها بازی ایرانی که داره سعی میکنه یه بازی گرافیکی با حجم بالا بسازه هر اپدیت که میده هم حجم افزایش پیدا میکنه هم کلی ماشین مسیر تا حالا بهش اضافه کرده خیلی هم گیم پلی خوبی داره اینی هم که انلاین هست چون هک نشه و کاملا منطقی هست کامل انلاین باشه امید وارم بازی های ما هم پر حجم و گرافیکی با گیم پلی خوب بشن

مطالب پیشنهادی