ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرایست چرچ
تکنولوژی

وبسایت‌های منتشر کننده ویدیوی کرایست چرچ در نیوزیلند فیلتر می شوند

هفته‌ی پیش طی یک حمله تروریستی به نمازگزاران در شهر کرایست چرچ نیوزیلندحداقل ۵۰ نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند. وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف نیز به بیلبورد تروریست‌های نیوزیلند تبدیل شدند. پس از این ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

هفته‌ی پیش طی یک حمله تروریستی به نمازگزاران در شهر کرایست چرچ نیوزیلندحداقل ۵۰ نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند. وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف نیز به بیلبورد تروریست‌های نیوزیلند تبدیل شدند. پس از این اتفاق، بسیاری از شخصیت‌های مسلمان و فعالان حقوق بشر از شبکه‌های اجتماعی درخواست کردند که این ویدیو را از پلتفرم‌هایشان حذف کنند. حال به نظر می‌رسد ارائه دهندگان اینترنت نیوزیلند قدمی فراتر نهاده‌اند و تصمیم گرفته‌اند وبسایت‌های میزبان ویدیوی حادثه تروریستی کرایست چرچ را فیلتر کنند.

کرایست چرچ

با اینکه فیسبوک مدعی شده طی  ۲۴ ساعت اول پس از فاجعه ۱.۵ میلیون ویدیوی مربوط به این اتفاق را حذف کرده اما ارائه دهندگان اینترنت معروف در نیوزیلند از این مسئله هنوز رضایت ندارند و خود دست بکار شده‌اند.

به گزارش وب سایت Bleepingcomputer، تعدادی از ISP های معروف فعال در نیوزیلند نظیر ودافون، اسپارک و Vocus با همکاری یکدیگر شرایطی فراهم کرده‌اند که دسترسی کاربران نیوزیلندی به وبسایت‌هایی که میزبان این ویدیوی ترویستی هستند، قطع شود.

کرایست چرچ

بر همین اساس، اکنون سایت‌هایی نظیر 4chan، 8chan، LiveLeak  و حتی وبسایت انتقال اطلاعات Mega در این کشور فیلتر شده است.

نیوزیلند نگرش متفاوتی در قبال فیلتر کردن محتوای اینترنتی نامناسب نسبت به ایالات متحده دارد و اصولاً سایت‌هایی با موضوعات آزار و اذیت کودکان و تجاوز را فیلتر می‌کند. حال با اینکه ویدیوی حادثه کرایست چرچ جزو این قانون محسوب نمی‌شود، ارائه دهندگان اینترنت مسئولیت خود دانسته‌اند تا وبسایت‌های میزبان این ویدیو را فیلتر کنند.

کرایست چرچ

حتی شرکت ودافون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که  این تروریست، فیلم حمله را با هدف اشتراک ایدئولوژی‌ بیمارش، منتشر کرده و این کمپانی نمی خواهد نقشی در نفرت پراکنی علیه مسلمانان و قتل عام انسان‌ها ایفا کند.

البته فیلتر کردن این سایت‌ها نمی‌تواند تاثیر آنچنانی بر پخش شدن چندباره‌ی این ویدیو ایفا کند چرا که بسیاری از افراد می توانند با استفاده از VPN یا تغییر تنظیمات DNS، فیلتر را رد کنند. با این حال اقدام ارائه دهندگان اینترنت نیوزیلند می‌تواند حرکتی نمادین در قبال این تراژدی باشد و بسیاری از کاربران دنیا را به تحسین وادارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی