ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جراحی مغز از راه دور
علمی

برای نخستین بار در دنیا جراحی مغز با کمک 5G از راه دور انجام شد

طبق اعلام نشریات چینی پزشکی در این کشور اولین عمل جراحی مغز از راه دور در دنیا را با کمک شبکه موبایل 5G با موفقیت به انجام رسانده است. این عمل جراحی روی فردی صورت ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰

طبق اعلام نشریات چینی پزشکی در این کشور اولین عمل جراحی مغز از راه دور در دنیا را با کمک شبکه موبایل 5G با موفقیت به انجام رسانده است.

این عمل جراحی روی فردی صورت گرفته که به بیماری پارکینسون مبتلا بوده و طی آن پزشکی که بالغ بر ۳ هزار کیلومتر تا اتاق عمل فاصله داشته یک ایمپلنت را درون مغز وی کار گذاشته است.

جراحی مغز از راه دور

پزشکی که این عمل جراجی از راه دور را انجام داده در این باره اظهار داشت:

به لطف تکنولوژی جدید میتوان با سهولت بیشتری فرایندهای پزشکی را روی افراد ساکن در مناطق دور افتاده و بدون نیاز به سفر انجام داد.

طبق خبری که در شبکه جهانی چین منتشر شد دکتر لینک ژیپی جراح بیمارستان عمومی ارتش آزادی بخش خلق چین در پکن این عمل را در حالی که سه هزار کیلومتر با بیمار فاصله داشته انجام داده است.

وی با کمک ربات های جراح نوعی ایمپلنت محرک را در مغز بیمار کار گذاشت؛ دستگاهی که برای کنترل رعشه در بدن بیمار مبتلا به پارکینسون در مغز وی کار گذاشته شد. این عمل که روز یکشنبه همین هفته انجام شد برای مدت سه ساعت به طول انجامید و برای انجام آن از شبکه چاینا موبایل و تکنولوژی 5G هواوی استفاده شد.

طبق اعلام شبکه ملی چین پیشتر جراحی های دیگری با کمک شبکه 5G انجام شده بودند و برای مثال هفته پیش کبد یک بیمار با همین روش عمل شد اما این نخستین باری است که یک بیمار عصبی با این روش تحت عمل جراحی قرار می گیرد.

دقیقا مشخص نیست که دکتر لینگ چطور ربات های موجود در اتاق عمل را کنترل کرده و صرفا می دانیم که از اینترنت موبایل برای حرکت دادن آنها به صورت آنی بهره گرفته است.

جراحی مغز از راه دور

دکتر لینگ در رابطه با این جراحی مغز از راه دور گفت:

شبکه 5G مشکلاتی نظیر لگ ویدیویی و تاخیر در کنترل از راه دور را که در شبکه های 4G وجود داشت از بین برده و امکان انجام اعمال جراحی به صورت در لحظه را فراهم کرده.

تحریک مغزی عمیق چیست؟

تحریک مغزی عمیق یا DBS رفع مشکلات حرکتی بیماران مبتلا به پارکینسون را میسر می کند و هم اکنون اصلی ترین راه کنترل بیماری در این گروه است.

در این عمل جراحی پزشک سیم هایی که در راس شان الکترود وجود دارد درون مغز بیمار کار گذاشته می شوند. این سیم ها به بوردهایی که در زیر پوست و درست پشت گوش و زیر گردن کار گذاشته می شوند متصل خواهند شد و بعد به یک مولد پالس متصل می گردند.

وقتی دستگاه روشن شد الکترودها محرک هایی با فرکانس بالا را روی ناحیه هدف ایجاد می کنند و با این کار سیگنال های موجود در مغز را که باعث بروز علائم پارکینسون می شوند تغییر می دهند.

در نظر داشته باشید که این روش باعث درمان پارکینسون نمی شود و صرفا حرکت بدن فرد بیمار را تحت کنترل در می آورد.

بیماری پارکینسون نیز به واسطه تخریب سلول های عصبی در مغز ایجاد می شود که این مساله نیز در نهایت به سفت شدن ماهیچه ها یا حرکت غیر ارادی در آنها منجر می شود. هم اکنون ۱۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به پارکینسون مبتلا هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • farhad shiravani
    farhad shiravani | ۲۸ اسفند ۱۳۹۷

    یه نوع تبلیغه.ترغیب به ۵g و افزایش فروش گوشی۵g + دکل های ۵g.سود+سود.انکار نمیکنم پیشرفت یه جز کوچیکه از این قضایاس.

    • Ali۰۱.
      Ali۰۱. | ۲۸ اسفند ۱۳۹۷

      این حرف شما مثل این میمونه که بگید استفاده از اتومبیل بجای اسب کار بدیه چون کمپانی های خودرو سازی و شغل های متفرقه که بعداً ایجاد میشه سود میبرن ?????????????

      • Unconventional_NyTro
        Unconventional_NyTro | ۲۸ اسفند ۱۳۹۷

        سلام

        این فرق می کنه
        اینترنت 5 جی دیگه قدرت واقعا بالایی داره و می تونه خطرات زیست محیطی داشته باشه
        یه تست انجام شد دیدین چه بلایی سره پرنده ها اومد ولی بخاطر پول هنوز دارن به کارشون ادامه میدن
        مرگ در اثر اینجور چیزا هم هیچ ردی از خودش بجای نمی ذاره
        ممکنه یک نفر مغزش نتونه جلوی رفتن امواج به قسمت های فوق حساس مغزُ بگیره و یک سلول آسیب ببینه و باعث مرگش بشه خوب چطوری می خوان بفهمن دلیل مرگش از چی بوده اینا یک قسمت بزرگ از مغز از کار می افته نمی تونن دلیلشو بفهمن بعد بیان یک سلول آسیب دیده وسط مغزو پیدا کنن پیدا کنن

        اگه بیاد که خیلی خوبه اما نه توی مبایل و نه توی مودم و نه توی هیچ دستگاه دیگه ای که امواج پخش می کنه
        باید توی یک دستگاهی بیاد که بتونه امواجُ متمرکز ارسال کنه مشابه همون چیزی که برای امواج صدا ساختن و دارن ازش بعنوان سلاح استفاده می کنن و روی پشت بام وصل بشه

        همین دکلای 4 جی باعث شده خیلی ها آسیب مغزی ببینن اما اونقدری نیست که بکشه و فقط باعث سردرد میشه و ممکنه در دراز مدت هوش و حافظرو ضعیف کنه ولی 5 جی دیگه ممکنه بکشه فقط امواج مودمش 3.5 برابر بیشتر شده ببین دکلا دیگه چی شدن

        • Saeidt
          Saeidt | ۲۹ اسفند ۱۳۹۷

          افرین کاملا موافقم حتی مستندی از تاثیر امواج بر انسان دیدم که خیلی حال ادمو میگرفت

  • rezaei64
    rezaei64 | ۲۸ اسفند ۱۳۹۷

    بسیار عالی
    چه می کنه این 5G

مطالب پیشنهادی