ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

داروی فشار خون
تکنولوژی

داروی فشار خون محبوب عامل سکته قلبی شناخته شد

محققان با بررسی کارکرد یک داروی فشار خون محبوب متوجه شدند که مصرف بیش از اندازه آن موجب می‌شود که احتمال رخ دادن سکته قلبی بیشتر شود. این پژوهش توسط شبکه اروپایی سکته قلبی ناگهانی یا همان ESCAPE-NET ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

محققان با بررسی کارکرد یک داروی فشار خون محبوب متوجه شدند که مصرف بیش از اندازه آن موجب می‌شود که احتمال رخ دادن سکته قلبی بیشتر شود.

این پژوهش توسط شبکه اروپایی سکته قلبی ناگهانی یا همان ESCAPE-NET انجام شده اما هنوز باید تحقیقات دیگری برای اثبات این فرضیه صورت پذیرد. با این وجود داروی نیفیدیپین که برای پایین آوردن فشار خون تجویز می‌شوند، خطرناک شناخته شده‌‌ است.

پژوهشگران بر اساس پروژه تحقیقاتی خود، به بررسی این مطلب پرداخته‌اند که آی داروی اشاره شده تاثیری بر احتمال رخ دادن سکته قلبی می‌گذارد یا خیر. دیتای مورد نیاز برای این بررسی نیز توسط دو ارگان موسسه احیای هلندی آمستردام و دفتر ثبت سکته قلبی دانمارک فراهم شده است.

داروی فشار خون

در این تحقیق بیمارانی مدنظر قرار داده شده که بطور مرتب و روزانه دارو مصرف می‌کنند. بر اساس دیتای موجود ۲۵۰۳ نفر ۳۰ میلی گرم و ۸۱۰۱ نفر ۶۰ میلی گرم نیفیدیپین دریافت می‌کنند. از سوی دیگر ۱۰۵۴۳ نفر ۵ میلی‌ گرم و ۴۰۵۰۵ نفر ۱۰ میلی گرم آملودیپین دریافت می‌کنند.

بنابراین نمونه‌ی آماری بررسی شده به طور کلی شامل  بیش از ۶۱ هزار نفر بیمار می‌شود.  در میان این افراد، اشخاصی که بیرون از محیط درمانی و بیمارستان، سکته قلبی ناگهانی کرده اند، شمارش شده‌اند و بر اساس همین رقم نتیجه‌گیری شده است.

داروی فشار خون

محققان یک رابطه مستقیم میان تمام بیمارانی که نیفیدیپین مصرف می‌کنند و رخ دادن سکته قلبی پیدا کرده‌اند. بنابر نظر آنها، مصرف داروی نیفیدیپین به شدت احتمال سکته قلبی را بالا می‌برد. با این وجود مصرف آملودیپین چنین مشخصی ایجاد نمی‌کند.

بنابراین اگر از فشار خون رنج می‌برید و مجبورید روزانه دارو مصرف کنید، بهتر دور نیفیدیپین را خط قرمز بکشید و از پزشکتان درخواست کنید آملودیپین یا داروی دیگری برایتان تجویز کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Majid Basafa
    Majid Basafa | ۲۹ اسفند ۱۳۹۷

    نیفدیپین سال هاست جایگاه خودش رو به عنوان داروی فشار خون از دست داده و اون طور که شما گفتین نه تنها محبوب نیست که به شدت کم استفاده است(به عنوان کاهنده فشار خون ). از طرفی اثری که بهش اشاره کردید هم چیز جدیدی نیست و سال هاست از این عارضه دارو مطلعیم و به همین علت استفاده ازش محدود شده.
    هدف از این تیتر های زرد چیه واقعا نفهمیدیم...

    • امین قیاسی
      امین قیاسی | ۳ فروردین ۱۳۹۸

      سلام شخصاً نمیدونستم و خب خیلی هم هستن که این اطلاعات رو ندارن و این مطلب هم نتیجه‌ی خلاصه یک تحقیق علمیه. در ضمن تیتر منبع رو انتقال دادیم و هیچ نغییری حاصل نشده! به هر حال ممنون از توجهتون

مطالب پیشنهادی