ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پیش بینی های استیو جابز
کسب و کار

کدام پیش بینی های استیو جابز در مورد آینده تکنولوژی درست از آب درآمدند؟

در عصری زندگی می کنیم که ترک خانه بدون موبایل برایمان غیرممکن است. اما در اواسط دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی حتی تصور دستگاهی نظیر آیفون هم برای اغلب شرکت های فعال در عرصه تکنولوژی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

در عصری زندگی می کنیم که ترک خانه بدون موبایل برایمان غیرممکن است. اما در اواسط دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی حتی تصور دستگاهی نظیر آیفون هم برای اغلب شرکت های فعال در عرصه تکنولوژی و مصرف کنندگان آنها دشوار بود. در آن زمان هنوز ۲۰ سالی تا تولد غول های رسانه ای آنلاین امروز نظیر فیسبوک و یوتیوب زمان باقی بود. جالب است بدانید بسیاری از تحولات دنیای تکنولوژی که امروز شاهدشان هستیم در پیش بینی های استیو جابز آمده بودند.

استیو جابز مدیرعامل فقید اپل در سخنرانی ها و مصاحبه هایی که در این سال ها انجام می داد، پیش بینی هایی را در مورد تاثیر کامپیوترها و اینترنت روی زندگی بشر مطرح می کرد که برخی درست و برخی نادرست از آب در آمدند. در ادامه این مطلب نگاهی خواهیم داشت به پیش بینی های استیو جابز در مورد آینده تکنولوژی که درست از آب درآمدند.

آیپد در سال ۲۰۱۰ معرفی شد اما ظاهرا جابز از سال ۱۹۸۳ به آن فکر می کرده

پیش بینی های استیو جابز
در فایل صوتی مربوط به سال ۱۹۸۳ که از جابز در کنفرانس بین المللی طراحی آسپن به جای مانده، او به «کامپیوتری فوق العاده» در یک کتاب اشاره می کند که می توانید با خود حمل کنید و ظرف تنها پنج دقیقه کار با آن را بیاموزید. در سال ۲۰۱۲ که کل فایل صوتی یاد شده روی وبلاگ زندگی، آزادی و تکنولوژی منتشر شد بسیاری از نشریات مدعی شدند که این توضیحات خیلی شبیه به آیپد هستند.

مدت ها پیش از آنکه خبری از سیری و الکسا باشد، جابز وجود دستیارهای مجازی مدرن را پیش بینی کرده بود.

پیش بینی های استیو جابز
او در سال ۱۹۸۴ و طی مصاحبه ای که با مجله اکسس متعلق به نیوزویک داشت اینطور گفت: در مرحله بعدی کامپیوترها نقش «عامل» را بازی می کنند. به بیان دیگر اینطور به نظر خواهد رسید که انگار شخص کوچکی درون آنها قرار دارد و میتواند خواسته هایتان را پیش بینی کند. این عامل شروع به راهنمایی کردنتان از طریق حجم زیاد اطلاعات می کند و اینطور به نظر می رسد که یک دوست کوچک درون کامپیوتر خود دارید.

آنچه جابز پیش بینی کرده بسیار شبیه به کاری است که سیری اپل، بیکسبی سامسونگ و اسیستنت گوگل انجام می دهند. این دستیارهای دیجیتال در وهله نخست در مورد شما یاد می گیرند و بعد پیش از آنکه خواسته خود را مطرح کنید اطلاعاتی را ارائه می کنند.

پیش بینی های استیو جابز
جابز در ادامه صحبت هایش گفته شما شروع به یاد دادن به این عامل ها می کنید و آنها نیز اطلاعات را ذخیره می کنند و مثلا ممکن است یاد بگیرند که هر جمعه بعد از ظهر دوست دارید کار ویژه ای انجام دهید. بنابراین مثلا دفعه سوم ممکن است از شما سوال کنند: دوست دارید هر جمعه بعد از ظهر این کار را برایتان انجام دهم؟ شما می گویید بله و طولی نمی کشد که آن عامل به یک دستیار قدرتمند تبدیل می شود. این دستیار هرکجا که بروید با شما خواهد بود و اغلب اطلاعات خامی که ممکن است دوست داشته باشید را برایتان ذخیره می کند و بعد شروع به ایجاد ارتباط میان آنها می کند.

۲۰ سال قبل از آنکه اپل آیفون را معرفی کند یکی از پیش بینی های استیو جابز این بود که این «عامل ها» درون لوح هایی مستقر می شوند و ما آنها را با خود حمل خواهیم کرد.

پیش بینی های استیو جابز
جابز در مصاحبه سال ۱۹۸۴ خود با نشریه اکسس نیوزویک اینطور گفت: همیشه تصور می کردم اگر جعبه کوچکی مثل یک لوح داشتم که قابل حمل هم باشد خیلی خوب می شد.

و اما جالبتر از همه اینکه جابز پیش بینی کرده بود افراد از سن ۱۰ سالگی شروع به استفاده از این ابزارها می کنند.

پیش بینی های استیو جابز
جابز در همان مصاحبه گفت: شما وقتی تنها ۱۰ سال دارید مالک یکی از این دستگاه ها خواهید بود. آن را روشن می کنید و از شما سوال می کند که می دانید کجا هستم؟ شما پاسخ می دهید: در کالیفرنیا بوده اید و عامل از شما می پرسد: شما که هستید؟ پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ میلادی توسط موسسه ای به نام Influence Central منتشر شد نشان می دهد که متوسط سنی یک کودک زمانی که اولین موبایل خود را دریافت میکند ۱۰.۳ سال خواهد بود. این گفته جابز با تحقیقی که در سال ۲۰۱۷ توسط Nielsen انجام شد کاملا همخوانی دارد. ۴۵ درصد از والدینی که در آن نظر سنجی شرکت کرده بودند اعلام داشتند که برای کودکان خود در بازه سنی ۱۰ تا ۱۲ سال موبایل تهیه کرده اند.

در سال ۱۹۹۵ میلادی جابز پیش بینی کرد که اینترنت بستری را برای رقابت استارتاپ ها با شرکت های با سابقه فراهم می کند چراکه به لطف آن شرکت های نوپا می توانند بدون نیاز به توزیع کننده محصولات و خدماتشان را مستقیما به مصرف کننده ها برسانند.

جابز در سخنرانی خود در بنیاد جوایز فناوری اطلاعات Computerworld اینطور گفت: دوما این خیلی جذاب است چراکه قرار است لایه های عظیمی از اقتصاد را نابود کند و حضور شرکت های بسیار کوچک در بازار را ممکن نماید.

بنیانگذار اپل در مصاحبه سال ۱۹۹۶ خود با وایرد این گفته ها را تایید کرد و خاطرنشان نمود که اینترنت به راهی قدرتمند برای دور زدن واسطه ها بدل می شود و همانطور که تایید می کنید ظرف ۲۰ سال گذشته این امر در مورد استارتاپ های فعال در حوزه تک کاملا صادق بوده است.

وب را میتوانید کانالی برای توزیع [اطلاعات و تجارت] مستقیما به مصرف کننده در نظر بگیرید. اینترنت تمامی واسطه ها را دور می زند. در حال حاضر واسطه های زیادی در جامعه حضور دارند که این افراد عموما همه چیز را کند می کنند و باعث گران تر شدن کالا و خدمات می شوند. حذف این افراد می تواند بسیار خوب باشد.
یکی از پیش بینی های بزرگ جابز در مصاحبه سال ۱۹۹۶ وایرد این بود که وب در همه جا حاضر خواهد بود. مطمئنا تعداد زیادی از مردم این پیش بینی را مطرح کرده بودند اما او در صحبت هایش اینطور گفت: وب در همه جا خواهد بود. این پیش بینی شاید در دنیای امروز که اولویت با تلفن های همراه است کاملا نمود پیدا کرده باشد.

یکی دیگر از پیش بینی های جابز که به مصاحبه ۱۹۹۶ مربوط می شود این بود: تجارت در وب به یک قاتل تبدیل می شود.

پیش بینی های استیو جابز
وقتی در آن مصاحبه از جابز در مورد مزایای اصلی وب سوال شد او اعلام کرد مزیت وب مردمی هستند که چیزی برای فروش خواهند داشت. این خود تجارت است. مردم دیگر به فروشگاه ها برای خرید نمی روند و اجناس مورد نیازشان را از وب خریداری می کنند.

جابز در مصاحبه خود با وایرد اظهار داشت که در ده سال آینده یا دست کم سال های باقی مانده از دهه ۱۹۹۰ بازار دسکتاپ وارد عصر تاریکی می شود و امروز در دورانی هستیم که فروش پی سی مرتبا کم و کمتر می شود.

پیش بینی های استیو جابز
عاقبت مایکروسافت به خاطر خود بزرگ بینی اش نابود می شود و شاید صنعت تازه ای شکل بگیرد. اما تا آن زمان لازم است که تغییرات تکنولوژیکی زیادی به وقوع بپیوندد.

او همچنین در مصاحبه اش با وایرد اعلام کرد که مردم پیشتر در معرض حجم بالایی از اطلاعات قرار گرفته اند و اغلب آنها اطلاعاتی بیشتر از آنچه توانایی دریافتش را داشته باشند اطلاعات خواهند گرفت.

پیش بینی های استیو جابز
با توجه به اینکه این روزها اغلب مردم دنیا به طور متوسط ۵۲ مرتبه در روز گوشی خود را چک میکنند میتوان اینطور نتیجه گرفت که جابز تاحدودی درست حدس زده است. با توجه به همین مساله نیز مدیریت زمانی که کاربران صرف کار با نمایشگر موبایل هایشان می کنند در سال های اخیر مورد توجه اپل قرار داشته. در همین راستا اپل چندی پیش iOS 2 را همراه با قابلیت هایی معرفی کرد که به کاربران امکان می دهد به درک روشنی از نحوه استفاده از موبایل خود پی ببرند.

اما مدیرعامل فقید اپل ظاهرا در زمان حیاتش حرف های جالبی هم در مورد سرویس های کلاود نظیر آی کلاود و گوگل درایو مطرح کرده است.

پیش بینی های استیو جابز
من دیگر چیزی را ذخیره نمی کند. من از ایمیل و وب برای این منظور استفاده می کند و به لطف هر دوی اینها نیازی به مدیریت دستگاه های ذخیره سازی خود ندارم. در نتیجه محبوب ترین روش برای اینکه به خودم یادآوری کنم کاری را باید انجام دهم این است که برای خودم ایمیل ارسال کنم.

با وجود تمام این پیش بینی ها در مورد تحول آفرینی اینترنت در صنایع جابز معتقد بود که تکنولوژی دنیا را تغییر نمی دهد که این گفته قطعا درست نیست!

پیش بینی های استیو جابز
اینترنت نقش بسیار مهمی پیدا خواهد کرد. اما آیا زندگی میلیون ها نفر از مردم را تغییر خواهد داد؟ خیر! در واقع شاید. با این حال اما نمی توانم در برهه کنونی بگویم خیر. در هر صورت قطعا آینده مثل اولین باری که افراد تلویزیون دیدند نخواهد شد. آینده همچنین مانند لحظه ای که فردی در نبراسکا اولین برنامه رادیویی را شنید تاثیرگذار نخواهد بود.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • CANOPUS
    CANOPUS | ۲۹ اسفند ۱۳۹۷

    تاثیر جابز بدون شک غیر قابل نادیده گرفتن هست (با اینکه من فن جابز نیستم و احترامی که برای وزنیاک و گیتس قائلم به مراتب بیشتره میگم)

    اما برای نمونه دستیار های صوتی و ... سال 1968 در ادیسه فضایی استنلی کوبریک محور داستان بود ، بعد که واقعا امکان پذیرشد مدتها در هواپیماهای نظامی (یوروفایتر و ...) استفاده میشد جهت کاهش مسولیت خلبان تا امروز در گوشی هممون هست ، یا مثلا فردا هرگز نمیمیرد ایان فیلیمینگ 1997 باند با گوشی بی ام و اش رو کنترل میکنه و خیلی مثالهای دیگه و...

    میخوام بگم این در واقع پیش گویی اشخاصی مثل جابز نیست بلکه خلاقیت و ایده هایی هست که مدتها روش فکر میشه تا به واقعیت برسه و اشخاصی مثل جابز فقط اونها رو برای مردم عادی باز تعریف میکنن و خالقش نیستن ، در واقع هنر و نوشته های علمی تخیلی هست که آینده ما رو شکل میده و پیش گویی میکنه ، خیلی ها که شامل خود من هم میشه بخاطر همین هست که مشتاقانه وارد همچین حوزه هایی شدیم .

  • محمد محمدزاده
    محمد محمدزاده | ۲۸ اسفند ۱۳۹۷

    جابز واقعا یه کارآفرین بزرگ و مدیر بزرگی بود
    کاش نمیمرد

مطالب پیشنهادی