ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جریمه 1.5 میلیارد یورویی گوگل در اروپا به خاطر نقض قوانین رقابت آزاد

صبح امروز مارگارت وستگر مأمور عالی رتبه نظارت بر رقابت اروپا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد شرکت گوگل با اجبار کاربران به امضای قراردادهای انحصارطلبانه در سرویس های خود، مرتکب تخلف شده و باید ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰

صبح امروز مارگارت وستگر مأمور عالی رتبه نظارت بر رقابت اروپا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد شرکت گوگل با اجبار کاربران به امضای قراردادهای انحصارطلبانه در سرویس های خود، مرتکب تخلف شده و باید در مجموع 1.5 میلیارد یورو جریمه بپردازد.

در توصیف اتهام گوگل آمده که این شرکت هنگام ارائه سرویس AdSense به مشتریان، از آنها تعهد گرفته که از هیچ شرکت دیگری خدمات تبلیغاتی دریافت نخواهند کرد. به گفته وستگر، موضوع مورد بحث 10 سالی است که ادامه داشته و در این مدت گوگل مانع فعالیت و رقابت سایر شرکت ها و در نتیجه، ظهور نوآوری های متنوع در حوزه تبلیغات شده است.

مجموع مبالغ جریمه گوگل در اروپا به 8.2 میلیارد یورو رسیده است

جریمه جدید سومین مورد در سال های اخیر است که گوگل را در اروپا ملزم به پرداخت غرامت کرده و البته پرونده های باز کمپانی آمریکایی با این مورد بسته می شوند. در دو بار قبل نیز گوگل به ترتیب 4.3 و 2.4 میلیارد یورو جریمه شده که اولی به خاطر سوء استفاده از موقعیت در بازار موبایل و دومی به خاطر دستکاری نتایج جست و جو در زمینه خرید آنلاین بوده اند. البته شرکت ساکن مانتین ویو در هر دو مورد تقاضای تجدید نظر داده است.

جریمه گوگل

حالا با 1.5 میلیارد یورو جدید، مجموع مبالغ جریمه گوگل در اروپا به 8.2 میلیارد یورو (تقریباً 9.3 میلیارد دلار) رسیده؛ هرچند در مورد اخیر گوگل از سال 2016 با اروپایی ها کاملاً همکاری کرده و به همین خاطر هم رقم جریمه نسبت به موارد قبلی کمتر شده است.

لازم به ذکر است که گوگل در سال 2006 با معرفی سرویس AdSense، جعبه جست و جوی خود را در وبسایت های مختلف قرار می داد و وقتی کاربران از این بخش استفاده می کردند، در کنار نتایج تبلیغاتی می دیدند که کمپانی سود حاصل از آن را با وبسایت میزبان تقسیم می کرد.

گفتنی است غول اینترنتی آمریکایی در زمینه دو پرونده دیگر نیز پیشرفت هایی داشته و به گفته وستگر، در زمینه نتایج جست و جوی مربوط به خرید آنلاین، حالا درصد نمایش رقبا از 6 به 40 درصد رسیده است. در حوزه موبایل نیز با تغییر سیاست ها، حالا در بسیاری از موارد کاربران مجبور به استفاده پیش فرض از اپلیکیشن های گوگل نیستند و می توانند از سایر اپلیکیشن ها استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • alireza_moayed_ahmadi
    alireza_moayed_ahmadi | ۱ فروردین ۱۳۹۸

    مقایسه کنید با کاری که اسنپ داره در مقابل تپسی و الو پیک و... انجام میده.

  • HasanHoseinPoor
    HasanHoseinPoor | ۱ فروردین ۱۳۹۸

    کلا خود اروپایی ها کاری نمیکنند مفت بخورن‌ .
    خب گوگل کسی رو مجبور نکرده بیان‌ تو adsense
    هرکس میخواد‌ بره پی کارش

    • همایون
      همایون | ۳ فروردین ۱۳۹۸

      من از طرفدارای پر و پا قرص گوگلم که نگی بدش میاد داره از این حرکت حمایت می‌کنه.
      منم قبلا همین طور فکر می‌کردم که سیستم خودشه به بقیه چه.
      قضیه اینه:
      اگه جایی از بازار قدرت برتر رو داری، نباید از اون استفاده کنی تا توی بخش دیگه‌ای از بازار بقیه رو شکست بدی.
      مثلا یه مثال می‌زنم. این خوبه که شرکت‌ها در اثر رقابت مجبور می‌شن قیمت‌ها رو کاهش بدن ولی اگه یه شرکت بیاد به واسطه‌ی این که قدرتمنده و پول زیادی داره، قیمت‌ محصولاتش رو کمتر از هزینه‌ تولید قرار بده و با این کارش بقیه‌ی شرکت‌های کوچیکتر رو ورشکسته کنه و از بازار بندازه بیرون و حالا بعدش با در دست گرفتن بازار هر کاری دلش خواست بکنه، این رقابت رو از بین می‌بره.
      یعی عملا هیچ شرکت دیگه‌ای نمی‌تونه پا بگیره و بازار تک قطبی می‌شه.

      البته این قضیه خیلی پیچیده‌تر از این حرف‌هاست و خیل می‌شه سرش بحث کرد.
      فرضا گوگل که پر بازدید کننده‌ترین سایت دنیاست اگه بیاد و تبلیغات گوشی‌های خودش رو اولویت بده به بقیه شرکت‌ها به نظرت با این قدرتی که گوگل داره چه اتفاقی می‌افته؟
      فرض کن هرچی می‌ری یوتوب ۱۰ تا ویدیوی گوشی پیکسل نشون بده و تعداد خیلی کمی ویدیو از شیائومی. تهش اینه که پیش خودت می‌گی این گوشیه چی هست که هیشکی ازش حرف نمی‌زنه؟
      فقط محض این که الگوریتم‌های پیشنهاد ویدیوی یوتوب طوری طراحی شدن که محصولات گوگل رو اولویت بدن.
      اینطور پیش بره فقط اپل، گوگل ، ماکروسافت و آمازون و اینا می‌مونن و هیچ وقت هیچ شرکت دیگه‌ای نمی‌تونه توی هیچ زمینه‌ای قد الم کنه چرا چون یا اینا با قدرتشون خوردش کردن یا خریدنش

مطالب پیشنهادی