ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بینی انسان
علمی

حقایقی جالب در مورد بینی انسان

بینی انسان به همراه چشم ها و دهان ظاهر کلی چهره او را می سازند و از بسیار جهات می توان گفت که نقشی کلیدی در هویت انسان دارند. جالب آنکه قومیت افراد حتی با ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

بینی انسان به همراه چشم ها و دهان ظاهر کلی چهره او را می سازند و از بسیار جهات می توان گفت که نقشی کلیدی در هویت انسان دارند. جالب آنکه قومیت افراد حتی با بررسی شکل و ابعاد بینی شان قابل تشخیص است. در ادامه این مطلب قصد داریم نگاهی بیاندازیم به برخی از جالب ترین حقایق در رابطه با بینی انسان:

۱- بینی انسان اصلی ترین مسیر تنفسی او محسوب می شود

بینی انسان

بینی و دهان نقش مسیرهای ورود و خروج هوای ریه ها را ایفا می کنند. در تنفس طبیعی اما بینی اصلی ترین مسیر برای این منظور به شمار می رود و حتی در حین تمرینات ورزشی که تنفس عمدتا از طریق دهان انجام می گیرد بخشی از هوای ریه ها از طریق مجرای بینی منتقل می گردد. با وجود آنکه دهان به ساختار لوله ای بزرگ تری متصل شده، انسان عموما در مواردی که راه بینی اش مسدود شده برای تنفس دچار مشکل می شود.

تنفس از طریق بینی در نوزادان امری حیاتی است چراکه آنها تقریبا در اغلب اوقات باید از طریق بینی خود تنفس کنند و این قابلیتی منحصر بفرد از پیکره بندی گلوی آنهاست که امکان تنفس و غذا خوردن همزمان (بدون خفگی) را برایشان ممکن می کند. اما این قابلیت در بچه های بزرگ تر یا بزرگسالان از بین می رود و این گروه ها باید برای بلعیدن غذا فرایند تنفس شان را متوقف کنند.

۲- بینی انسان هوای تنفسی اش را مرطوب می کند

بینی انسان

بینی انسان هوایی که تنفس می کند را پردازش نموده و آن را برای ریه ها و گلو که توانایی تحمل هوای خشک را ندارند آماده سازی می کند. همزمان با ورود هوا به داخل، بینی به واسطه ساختاری چند لایه به نام توربینت هوا را مرطوب می کند.

با توجه به آنچه گفته شد، زمانی که برای مدت طولانی از طریق دهان خود تنفس می کنید نوعی احساس خشکی را در گلوی خود احساس خواهید کرد.

۳- بینی هوایی که تنفس می کنید را پاکسازی می کند

بینی انسان

هوایی که تنفس می کنیم ذرات متعددی را در خود دارد که از اکسیژن و نیتروژن گرفته تا گرد و غبار و آلودگی، مواد حساسیت زا، دود و باکتری و ویروس را در بر می گیرد. اما ساختار بینی طوری طراحی شده که این آلودگی را پاک می کند. در سطح بافت های بینی به خصوص توربینت سلول هایی با موهای ریز قرار دارند که به آنها مژک گفته می شود و بخشی اعظمی از این ذرات را به دام می اندازند. این ذرات در مجرای مخاطی تجمع می کنند و تدریجا به داخل گلو هدایت می شوند و از آنجا به معده می روند چراکه معده بهتر می تواند این مواد را مدیریت کند.

۴- بینی انسان هوایی که تنفس می کند را متعادل می نماید

بینی انسان

درست همانطور که گلو و ریه ها هوای خشک را دوست ندارند هوای بیش از اندازه گرم و سرد را هم نمی پسندند. عبور هوا از داخل بینی این امکان را فراهم می کند که دمایش به دمای بدن نزدیک تر شود تا تحمل آن نیز برای بافت های داخلی بدن ساده تر گردد. از آنجایی که بخش اعظمی از زمان انسان درمحیط هایی با دمای پایین تر از بدن (۳۷ درجه سانتی گراد) سپری می شود، در اغلب مواقع هوای ورودی به بدن گرم می گردد تا اینکه سرد شود. یکی از نمودهای اثر گرم کردن و مرطوب سازی هوا توسط بینی آب ریزش بینی است که در آب و هوای سرد رخ می دهد و این اتفاق در زمان تغلیظ رطوبت بینی حین برخورد با هوای سرد رخ می دهد.

۵- بینی تان از شما حفاظت می کند

بینی انسان

بینی انسان مملو است از سلول های عصبی که بوها را ردیابی می کنند. برای تشخیص بوها هوایی که تنفس می کنیم باید در بینی بالا کشیده شود تا با سلول های عصبی تماس پیدا کند. وقتی سرما می خوریم یا دچار حساسیت می شویم به سختی میتوان این هوا را به گیرنده های عصبی برسانیم و در نتیجه قوه بویایی ما به میزان چشمگیری تضعیف می شود.

بو نقشی کلیدی در طعم دارد. انسان چهار طعم اصلی را از طریق حس چشایی خود درک می کند که عبارتند از تلخی، ترشی، شیرینی و شوری. کلیه تغییراتی که در طعم غذاها داده می شود در حقیقت به بو مربوط می گردند. بنابراین افراد زمانی که قوه بویایی شان تضعیف می شود ممکن است حس کنند که غذاها بی مزه شده اند.

البته حس بویایی صرفا برای لذت نیست و وجود آن برای حفظ ایمنی بدن ضروریست. انسان برای تامین امنیت خود باید بتواند از طریق قوه بویایی دود، غذای فاسد و برخی گازهای سمی را تشخیص بدهد. افرادی که حس بویایی خود را از دست می دهند باید به شدت مراقب آنچه می خورند باشند و هشدارهای ایمنی لازم در مورد گازهای سمی را دریافت کنند.

در انتها بد نیست اشاره کنیم که قوه بویایی نقشی بسیار مهم در شناسایی افراد دارد. بسیاری از مردم نزدیکان خود را به واسطه بویشان می شناسند؛ حال ممکن است آن فرد همیشه از یک لوسیون بدن یا ادکلن استفاده کند یا بوی بدنش خاص باشد.

۶- بینی شما به صدایتان شکل می دهد

بینی انسان

صدایی که حین صحبت دیگران می شنویم تا حدود زیادی به ساختارهای گلو و بینی آنها بستگی دارد. البته که صدای انسان در حنجره تولید می شود اما رنگ صدا تا حدود زیادی به نحوه پردازش آن در بخش فوقانی حنجره مربوط می شود که در گلو و بینی رخ می دهد. این در واقع همان اصلی است که پیانوهای حرفه ای را از اسباب بازی های کودکانه جدا می کند. صدای اصطلاحا تو دماغی که از افراد سرما خورده یا دارای حساسیت می شنویم عموما به خاطر تضعیف این فرایند در بینی است زیرا هوا نمی تواند از داخل بینی عبور کند.

صحبت در مورد بینی بدون سینوس ها لطفی ندارد؛ سینوس ها نقش های بسیار مهمی را در بدن انسان ایفا می کنند. آنها در واقع ساختارهایی مملو از هوا در سر هستند که سر را هم سبک تر می کنند و همزمان نقش بالشتک های هوا برای تعدیل ضربه های ورودی به مغز و چشم ها را ایفا می کنند.

۷- بینی، شما را در یافتن شریک زندگی تان یاری می دهد

تعداد کارکردهای بدنی انسان که در راستای تامین نیازهای جنسی اش طراحی شده اند بیشمارند. بینی به واسطه قوه بویایی نفشی کلیدی در درک ما از زندگی جنسی مان ایفا می کند. حس بویایی از جمله اجزای کلیدی در تشخیص افرادی است که در زندگیمان به آنها نزدیک می شویم. عطر یا رایحه شامپو و یا صابون مورد استفاده یک شخص نقش بسیار مهمی در برانگیختن انسان و جذابیت جنسیت مخالف برای او ایفا می کند و مستقیما بر گیرنده های جنسی در مغز تاثیر می گذارد. در واقع به همین خاطر است که فقدان قوه بویایی با کاهش تمایلات جنسی افراد ارتباط می یابد.

یکی دیگر از حوزه های جالب و البته مناقشه برانگیز در رابطه با بینی تاثیر فرومون هاست که نقش بسزایی در تولید مثل حیوانات و همچنین جذابیت های جنسی آنها دارد. شاید جالب باشد بدانید برخی حیوانات اندام کوچکی به نام ژاکوبسون در بینی خود دارند که به سیستم بویایی آنها مربوط می شود و برخی تحت عنوان حس ششم از آن یاد می کنند. این اندام دقیقا در تیغه بینی یا سقف دهان قرار گرفته و تقریبا در تمامی حیوانات از جمله دوزیست ها وجود دارد. در برخی موجودات زنده نظیر سگ ها و موش ها اندام ژاکوبسون نقشی کلیدی ایفا می کند در حالی که در انسان چندان هم کاربردی نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی