ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مغز انسان
علمی

مغز انسان، حقایقی شنیدنی از این اندام حیاتی

مغز انسان در تمام طول شبانه روز کار می کند و لحظه ای متوقف نمی شود. اما چقدر در مورد این عضو از بدن خود می دانید؟ دانشمندان قرن هاست که تلاش دارند پرده از ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

مغز انسان در تمام طول شبانه روز کار می کند و لحظه ای متوقف نمی شود. اما چقدر در مورد این عضو از بدن خود می دانید؟

دانشمندان قرن هاست که تلاش دارند پرده از رازهای مغز انسان بردارند و تا به حال به اطلاعات جذابی در مورد نحوه عملکرد بخش خاکستری مغز دست یافته اند. در ادامه برخی از جالب ترین یافته ها در رابطه با این اندام حیاتی را با شما در میان می گذاریم:

۱- مغز انسان تا سن ۲۵ سالگی به بلوغ کامل نمی رسد

مغز انسان

براساس پژوهشی که مرکز پزشکی دانشگاه روچستر انجام داده مغز انسان تا سن ۲۵ سالگی به طور کامل رشد نمی کند. تحقیقات اخیر در این رابطه نشان می دهند که افراد جوانتر از ۲۵ سال غالبا اطلاعات را با بخشی از مغز خود به نام آمیگدال پردازش می کنند که در واقع مدیریت احساسات انسان را بر عهده دارد.

در مقابل اما افراد بالای ۲۵ سال بیشتر از کورتکس جلویی مغز خود استفاده می کنند که تصمیم گیری منطقی و قضاوت ها را انجام می دهد. دانشمندان باور دارند که این دو ناحیه از مغز تا اواسط دهه سوم زندگی انسان به طور کامل رشد نمی کنند.

۲- مغز انسان با گذر زمان کوچک تر می شود

مغز انسان

جان هاوک انسان شناس دانشگاه ویسکانسین در مصاحبه با نشریه دیسکاور گفته مغز انسان در طول ۲۰ هزار سال گذشته حدود ۱۵۰ سانتی متر مکعب از ابعادش را از دست داده که تقریبا به اندازه یک توپ تنیس است.

دانشمندان هنوز مطمئنن نیستند که علت کوچک شدن مغز انسان چیست اما برخی باور دارند که بدن و سیستم عصبی انسان نیز در طولیان سالیان کوچک تر می شود و در نتیجه مغز نیز برای انطباق دادن خود با اندازه آنها، کوچک می گردد. برخی دیگر از دانشمندان اما تصور می کنند که این روند به خاطر سبک زندگی و تغییر عادات بشر رخ می دهند.

۳- مغز انسان عمدتا از آب تشکیل شده و کاهش آب بدن بر عملکرد آن تاثیر می گذارد

تاثیر آب بر مغز انسان

آب نوشیدن فواید بسیاری دارد و طبق اعلام دانشمندان مغز انسان عمدتا از آب تشکیل شده. در واقع ۷۵ درصد از مغز انسان را آب تشکیل می دهد که این میزان دو درصد از کل آب موجود در بدن را می سازد. اگر میشد مغز را با ترازو وزن کرد حدودا ۱.۳۶ کیلوگرم وزن داشت. حال تصور کنید که اگر تنها ۲ درصد از آب بدن کم شود چه اثراتی را روی توجه، حافظه و دیگر کارکردهای شناختی مغزتان می گذارد.

۴- مغز انسان درد را حس نمی کند

جراحی مغز انسان

براساس اعلام موسسه Brainline که روی آسیب های مغزی مطالعه می کند هیچگونه گیرنده دردی در مغز انسان وجود ندارد. این یعنی مغز مانند پوست یا عضلات توانایی درک درد را ندارد هرچند کارش شناسایی و تفسیر دردهاست.

جالب آنکه طبق اعلام دانشگاه استنفورد، جراحان مغز در طول این اعمال از داروهای بیهوشی استفاده نمی کنند و بیماران معمولا میتوانند هوشیار باشند.

۵- تغذیه بد ممکن است منجر شود که مغز، خودش را بخورد

اسکن مغز انسان

اگر تصورتان این است که مغز شما تلاش می کند تلاش هایتان برای داشتن یک رژیم غذایی سخت را نقش بر آب کند احتمالا درست حدس زده اید.

دانشمندان دریافته اند که کم خوری می تواند باعث بروز پدیده ای به نام «خودخوری ناشی از گرسنگی» در مغز می شود. در واقع سلول های مغزی که به اندازه کافی از غذاها انرژی نمی گیرند شروع به خوردن خودشان می کنند تا اسیدهای چرب را آزاد کنند. در این موارد مغز ارسال سیگنال های گرسنگی به بدن را افزایش می دهد که باعث زیاد شدن اشتها و تمایل به خوردن غذاها می شود.

البته برای آنکه مغز عملکرد روان و بدون اختلال خود را داشته باشد میزانی از خودخوری هم برای آن ضروریست اما سوء تغذیه در دراز مدت میتواند اثری منفی روی مغز داشته باشد.

۶- در رانندگان تاکسی آن بخش از مغز که مسئولیت حفظ کردن را بر عهده دارد بزرگتر است

آنطور که دانشمندان کالج لندن گفته اند هیچ اپلیکیشنی توانایی جایگزین شدن با حافظه یک راننده تاکسی خوب را ندارد.

آنها بعد از اسکن مغز افراد عادی و مقایسه نتایج با اسکن های مغزی رانندگان تاکسی در لندن دریافتند که بخش هیپوکامپ مغزی رانندگان بزرگتر است.

این بخش مسئولیت یادگیری و حافظه را بر عهده دارد. فرایند یادگیری برای مسیریابی در خیابان های پیچ در پیچ لندن در واقع باعث ایجاد تغییراتی در مغز این افراد شده است.

۷- برخلاف باور عمومی، مردم از عمده توانایی مغزی شان استفاده می کنند

این باور نادرست در میان عوام وجود دارد که انسان تنها از ۱۰ درصد مغز خود استفاده می کند. براساس اعلام دانشمندان اینگونه نیست.

پژوهشی که در نشریه پیشگامان علوم اعصاب انسانی منتشر شد ادعاها در رابطه با این باور را رد کرده است. در واقع بخش اعظمی از مغز انسان در تمام مدت مشغول کار است و فعالیت آن حتی در حین خواب نیز متوقف نمی شود.

۸- برخی افراد نابینا از طریق گوش هایشان می بینند

براساس پژوهشی که توسط محققان مونترال انجام شد مغز انسان می تواند به شیوه هایی جالب ارتباطات عصبی اش را از نو بچیند.

محققان با بررسی فعالیت های مغزی افراد مادرزاد نابینا دریافتند بخشی از مغز که مسئولیت بینایی را بر عهده دارد می تواند تغییر کارکرد دهد و اطلاعات صوتی را پردازش کند.

این یعنی افراد نابینا ممکن است از طریق بخشی از مغزشان که افراد بینا برای دریافت اطلاعات بصری استفاده می کنند، صداها را «ببینند».

۹- فعالیت های مغزی انسان مانند اثرانگشت هر فرد منحصربفرد است

دانشمندان با استفاده از روشی به نام fMRI موفق شدند با نگاه کردن به فعالیت های مغزی اشخاص هویت آنها را شناسایی کنند.

آنها با بررسی فعالیت مغزی بیش از صد نفر دریافتند که فعالیت های مغز انسان مانند اثرانگشت او منحصربفرد است. آنها میتوانند در آینده از این اطلاعات برای سفارشی سازی مراقبت های عصبی برای هر فرد استفاده نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Mr.am in.m
    Mr.am in.m | ۳ فروردین ۱۳۹۸

    فکر کنم اشتباه شده 150سانتی متر میشه 1/5مترمکعب چطور اندازه توپ تنیس لطفا بررسی و رفع اشکال شود

    • Armanprs
      Armanprs | ۳ فروردین ۱۳۹۸

      ۱۵۰ سانتی متر مکعب نمیشه ۱/۵ متر مکعب، حتا ۱/۵ لیتر هم نمیشه، هر ۱۰۰۰ سانتی‌متر مکعب میشه به لیتر یا یه دسی متر مکعب، هر هزار لیتر میشه یه متر مکعب، ۱/۵ متر مکعب نسبت به مغز یه حجم خیلی بزرگه

  • Unconventional_NyTro
    Unconventional_NyTro | ۲ فروردین ۱۳۹۸

    برم سمت اون یکی=برن سمت اون یکی
    (و بعد برنامه ای که تمیز و با کمترین نقص نوشته شده جلوی اون برنامه درهم برهم نوشته شده تکبر نشون میده و فخر فروشی می کنه)
    ادامه=توسط اشخاصی که تهیه کردن

  • Unconventional_NyTro
    Unconventional_NyTro | ۲ فروردین ۱۳۹۸

    سلام

    یک دستگاه مزخرف که شانس برای بعضی ها خوب از آب در میاد

    مثله 2 تا برنامه نویسی که هردوشون یک برنامه نوشتن
    اما یکی اونقدر مزخرف و پیچیده نوشته که برنامه کلی باگ داره و یه جاهایی کند عمل می کنه و هیچ کس غیر از خودش نمی تونه برنامشو بخونه و بفهمه کجا چکار کرده
    و اون یکی برنامرو اونقدر تمیزُ مرتب نوشته که راحت قابل خواندن هست و هیچ باگی نداره
    همه هم میان سمت همین کسی که تمیز برنامه نویسی می کنه و تعداد افراد کمی هستند برم سمت اون یکی
    و بعد برنامه ای که تمیز و با کمترین نقص نوشته شده جلوی اون برنامه درهم برهم نوشته شده تکبر نشون میده و فخر فروشی می کنه
    هردو برنامه هم یک ظاهر دارن و این داستان به چرندیات ختم میشه

مطالب پیشنهادی