ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استفاده از داروی بیهوشی برای کمک به فراموشی خاطرات بد

یافته های جدید نشان می دهند که استفاده از داروی بیهوشی می تواند به فراموشی خاطرات بد و آزاردهنده کمک کند. بر اساس پژوهشی که توسط واحد تحقیقات عصب شناسی دانشگاه مادرید صورت گرفته، استفاده ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

یافته های جدید نشان می دهند که استفاده از داروی بیهوشی می تواند به فراموشی خاطرات بد و آزاردهنده کمک کند.

بر اساس پژوهشی که توسط واحد تحقیقات عصب شناسی دانشگاه مادرید صورت گرفته، استفاده از داروی بیهوشی تزریقی تحت شرایط خاصی می تواند از شکل گیری خاطرات بد جلوگیری کرده و احتمالاً در گام های بعدی، خاطرات آزاردهنده را هم از ذهن افراد پاک کند.

طی تحقیق مورد بحث که به سرپرستی دکتر آنا گالارزا والهو انجام شده، 50 شرکت کننده حضور داشتند که در ابتدا دو اسلاید شو ناراحت کننده با صدای راوی به آنها نشان داده شد. اسلاید شو اول مربوط به آدم ربایی و دزدی کودکان بوده و اسلاید شو دوم نیز صحنه هایی از تصادفات رانندگی را در خود داشته است.

در این پژوهش از داروی تزریقی پروپوفول استفاده شده است

یک هفته پس از نمایش تصاویر به شرکت کنندگان، پژوهشگران با نشان دادن یک عکس از یکی از اسلاید شوها و پرسیدن یک سؤال ساده، خاطره مربوطه را در ذهن افراد مجدداً فعال کردند و بلافاصله، با تزریق داروی پروپوفول، آنها را بیهوش نمودند. شایان ذکر است که شرکت کنندگان، بیمارانی بودند که نوبت اندوسکوپی داشتند و پس از بیهوشی، در بیمارستان مورد اندوسکوپی قرار گرفتند.

داروی بیهوشی

در مرحله پایانی، دانشمندان برای آزمایش تأثیرات داروی بیهوشی روی یادآوری خاطره اسلاید شو، شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند. از گروه اول درست پس از به هوش آمدن درباره اسلاید شوها سؤال شد و گروه دوم نیز 24 ساعت پس از بیداری مورد پرسش قرار گرفتند. جالب اینکه گروه اول تصاویر و خاطرات را به یاد داشتند اما گروه دوم هردو اسلاید شو را فراموش کرده بودند.

البته چالش اصلی، استفاده از روش مذکور در شرایط واقعی است چرا که خاطرات بد معمولاً در طول زمان با عناصر بیرونی (مانند اماکن مختلف) ارتباط برقرار کرده و پاک کردن آنها با توجه به تحریکات بیرونی دشوار خواهد بود.

گفتنی است هدف اصلی پژوهش مورد بحث، پیدا کردن روشی برای ترک اعتیاد به الکل و مواد مخدر بوده که در مراحل بعدی پژوهش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Unconventional_NyTro
    Unconventional_NyTro | ۲ فروردین ۱۳۹۸

    سلام

    فقط یک احمق می خواد که حافظش که مهم ترین بخش موجودیتش هست و تنها چیزی هست که واقعا ماله خودشه می خواد که پاک بشه

  • Ali۰۱.
    Ali۰۱. | ۲ فروردین ۱۳۹۸

    درخشش ابدی یک ذهن پاک

مطالب پیشنهادی