ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استخوان های بدن انسان
علمی

حقایقی جالب در مورد استخوان های بدن انسان

اسکلت یک فرد بزرگسال متشکل از ۲۰۶ استخوان، ۳۲ دندان و شبکه ای از ساختارهای دیگر است که استخوان ها را به هم وصل می کنند. این سیستم کارکردهایی کلیدی در بدن دارد که از ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

اسکلت یک فرد بزرگسال متشکل از ۲۰۶ استخوان، ۳۲ دندان و شبکه ای از ساختارهای دیگر است که استخوان ها را به هم وصل می کنند. این سیستم کارکردهایی کلیدی در بدن دارد که از شکل دادن به آن گرفته تا میسر نمودن حرکت اندام ها و تولید سلول های خونی تازه را در بر می گیرد.

در ادامه حقایقی جالب در مورد اسکلت بدن را با شما در میان می گذاریم:

۱- استخوان های بدن نوزادان از انسان بالغ بیشتر است

بزرگسالان ۲۰۶ عدد استخوان در بدن خود دارند اما نوزادان اینطور نیستند. اسکلت یک نوزاد تازه متولد شده تقریبا ۳۰۰ بخش مجزا دارد که ترکیبی از استخوان و غضروف است. غضروف ها در ادامه محکم شده و به استخوان تبدیل می شوند. برای مثال کاسه زانوی نوزادان در ابتدا شکل غضروفی دارد اما کم کم به استخوان تبدیل می شود.

۲- بالغ بر نیمی از استخوان های بدن در دست ها و پاها قرار دارند

استخوان ها اشکال و ابعاد مختلفی دارند و به صورت متوازن در بدن قرار ندارند. برخی نواحی بدن استخوان های بیشتری نسبت به بخش های دیگرش دارند که در راس آنها نیز دست ها و پاها قرار دارند.

هر دست انسان ۲۷ استخوان دارد و هر پا ۲۶ عدد؛ این یعنی هر دو دست و هر دو پای انسان روی هم رفته ۱۰۶ استخوان دارند. به بیان دیگر دست ها و پاها در کنار هم نیمی از استخوان های بدن انسان را می سازند.

 ۳- برخی افراد یک دنده اضافه دارند

استخوان های بدن انسان

اغلب افراد بالغ ۲۴ دنده (۱۲ جفت) دارند اما از هر ۵۰۰ نفر یک نفرشان دنده اضافه ای به اسم دنده گردنی دارد. این استخوان که از پایه گردن و درست از بالای ترقوه رشد می کند کاملا هم شکل نگرفته و گاهی اوقات صرفا نوار نازکی از فیبرهای بافتی است.

این دنده اضافه جدا از شکلی که دارد چنانچه در مجاورت رگ های خونی و عصب ها آسیب ببیند می تواند مسائل مهمی را متوجه سلامت انسان کند. در این موارد مشکلی تحت عنوان سندروم خروجی سینه رخ می دهد که از جمله علائم آن نیز درد موجود در شانه و گردن، بی حس شدن ناحیه دنده ها، انسداد رگ های خونی و دیگر مشکلات است.

۴- به غیر از یک مورد تمامی استخوان های بدن به هم متصل هستند

لامی استخوانی نعلی شکل در گردن است که بین چانه و غضروف تیروئید قرار دارد. لامی همچنین تنها استخوانی است که در بدن به استخوان دیگری متصل نشده است.

از استخوان لامی همواره تحت عنوان پایه کلامی یاد می شود که علت نیز به محل قرار گیری آن باز می گردد. این استخوان میتواند با همکاری تارهای صوتی و زبان طیف وسیعی از اصوات را ایجاد کند. نئاندرتال ها تنها موجوداتی هستند که مانند انسان استخوان لامی دارند و در واقع به خاطر حضور همین  استخوان بوده که دانشمندان به وجود الگوهای کلامی پیچیده مشابه به انسان در این موجودات پی برده اند.

۵- مصریان باستان اولین استخوان مصنوعی دنیا را ساختند

اندام های مصنوعی دستگاه هایی هستند که جای اعضای مفقود شده یا آسیب دیده بدن را می گیرند. برخی از این اندام ها جنبه زیبایی دارند (مانند چشم های مصنوعی) و برخی نیز جایگزین استخوان ها می شوند نظیر پاهای مصنوعی و هدفی کاملا عملیاتی و کاربردی دارند.

حدودا ۳۰۰۰ سال پیش بود که یونانیان باستان نخستین اندام مصنوعی کاربردی را ساختند: یک انگشت خیلی بزرگ.

۶- انسان ها ۱۲۰ هزار سال است که با تومورهای استخوانی دست و پنجه نرم می کنند

تومور استخوانی

استخوان ها از سلول های زنده و فعال تشکیل می شوند و درست مانند سلول های دیگر بدن انسان در برابر ابتلا به تومور و حتی سرطان آسیب پذیرند. اما این ابدا تازگی ندارد: انسان های مدرن و خویشاوندانشان هزاران سال است که با تومورها دست و پنجه نرم می کنند.

در سال ۲۰۱۳ دانشمندان یک تومور را در استخوان دنده نئاندرتال ها پیدا کردند که تاریخش به ۱۲۰ هزار تا ۱۳۰ هزار سال پیش باز می گشت و قدیمی ترین تومور کشف شده از انسان در تاریخ است.

۷- کوسه ها در طول زندگی خود هزاران دندان در می آورند

دندان ها جزو استخوان ها نیستند با این حال بخشی از سیستم اسکلتی بدن به شمار می روند. اغلب انسان ها ۵۲ دندان در طول زندگی خود در می آورند؛ ۲۰ دندان شیری که در طول کودکی می افتند و ۳۲ دندان دائمی که بعد از آن رشد می کنند.

کوسه ها اما چندین ردیف دندان دارند که با ریزش دندان های جلویی مرتبا جلو می آیند. این دندان ها گاهی هر ۸ یا ۱۰ روز یکبار جایگزین می شوند و این یعنی کوسه ها در طول زندگی خود ۳۰ هزار دندان در می آورند.

۸- استخوان ها محکم ترین عضو بدن انسان نیستند

استخوان ها بافت هایی محکم و سخت هستند و طوری طراحی شده اند که در برابر نیرو مقاوم باشند و حتی گفته می شود که از فولاد نیز محکم ترند با این حال اما استخوان ها محکم ترین اجزای بدن انسان نیستند و این عنوان به مینای دندان تعلق دارد.

این ماده از تاج دندان محافظت می کند و مقاومت بالای خود را به تراکم بالای مواد معدنی (شامل کلسیم) مدیون است.

۹- انسان مستقیما استخوان هایش را کنترل نمی کند

یکی از نمادهای هالووین و فیلم های ترسناک اسکلت متحرک است. البته این موجود تماما افسانه است زیرا مغز و سیستم عصبی ندارد که حرکاتش را کنترل کند. با این حال اما اگر این اجزا را داشت هم نمی توانست راه برود.

وقتی انسان اعضای بدنش را حرکت می دهد علت این نیست که به دست ها یا پاهایش می گوید که حرکت کند، بلکه انسان در واقع به ماهیچه هایش که به استخوان ها متصل شده اند فرمان حرکت می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Tiger
    Tiger | ۴ فروردین ۱۳۹۸

    مقاله جالبی بود،ولیربعضی از بخش هایش بی ربط به استخوان های بدن انسان بود،مثلا الان تعداد دندان های کوسه چه ربطی به حقایق جاببی درباره استخوان های بدن انسان دارد؟ ?

مطالب پیشنهادی