ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زهر عنکبوت
علمی

منتخب تد: با رازهای زهر عنکبوت آشنا شوید [تماشا کنید]

«مایکل دگِن» جانورشناسی است که در زمینه سموم تحقیق می کند و در تلاش است تا کاربردهایی از زهر عنکبوت در توسعه روش های درمانی جدید بیابد. دگن در سخنرانی تد در حالی که سوفی، ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۳ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

«مایکل دگِن» جانورشناسی است که در زمینه سموم تحقیق می کند و در تلاش است تا کاربردهایی از زهر عنکبوت در توسعه روش های درمانی جدید بیابد. دگن در سخنرانی تد در حالی که سوفی، یک رتیل بزرگ را در دست دارد، از عجایب این موجودات و فوایدشان می گوید.

این جانورشناس، سوفی را «شاهکاری خارق‌ العاده از مهندسی زیستی» می داند و می گوید که برای عنکبوتیان 430 میلیون سال زمان طول کشید تا تکامل پیدا کنند و چیزی بشوند که الان هستند: «یکی از همه کاره ترین، متنوع ترین و یکی از تکامل یافته ترین گروه های شکارچی هستند که تاکنون روی زمین پا گذاشته اند».

این جانورشناس از دلایل موفقیت امثال سوفی در بقا می گوید که در واقع به غدد زهری مرتبط است که در سینه و دقیقاً در زیر چشمان‌شان دارند. هر جانوری از جمله مارهای سمی، عقرب ها و عنکبوت ها که از زهر بهره می برند یک شناسه زهر منحصر به فرد دارند که از صدها ترکیب شیمیایی تشکیل شده است؛ ترکیباتی که تنها هدفشان ناتوان کردن و در نهایت کشتن است.

حال چه می شود اگر از تمامی این ترکیبات به گفته دگن «فوق العاده» به نفع خودمان استفاده کنیم؟ شاید بتوانیم آنتی بیوتیک های جدید تولید کرده یا به افرادی که از دیابت یا فشار خون بالا رنج می برند کمک کنیم؟ به گفته دگن زهر همان عنکبوتی که احتمالا در خانه شما این طرف و آن طرف می رود یا داخل توالت‌تان است حاوی ترکیباتی با قابلیت نابود کردن باکتری ها است.

با ویدیوی سخنرانی مایکل دگِن همراه باشید تا با کاربردها و قابلیت های زهر عنکبوت ها و قدرت فوق العاده این ترکیبات آشنا شوید.

می توانید زیر نویس فارسی ویدیو را با کلیک روی گزینه subtitles و انتخاب گزینه Persian فعال کنید. اگر از تماشای یک عنکبوت زنده وحشت دارید این ویدیو ممکن است برایتان خوشایند نباشد.

TED
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • erfan_amini
    erfan_amini | ۳ فروردین ۱۳۹۸

    چه عجب تد رو فیلتر نکردن ? ?

  • Amiramhdi Berenjian
    Amiramhdi Berenjian | ۳ فروردین ۱۳۹۸

    خیلی خوب بود!
    و چه رازهایی که هنوز فاش نشده ?

مطالب پیشنهادی