ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

2019-mazda3 (2)
خودرو

بررسی مزدا 3 جدید؛ چرخشی استراتژیک به سمت الگوهای تویوتا

مزدا 3 یکی از محبوب ترین خودروهای ژاپنی کامپکت (کلاس C) است که تاکنون در چهار نسل مختلف تولید شده است. اولین نسل از مزدا 3 در سال 2003 متولد شد و توانست به واسطه ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۴ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰

مزدا 3 یکی از محبوب ترین خودروهای ژاپنی کامپکت (کلاس C) است که تاکنون در چهار نسل مختلف تولید شده است. اولین نسل از مزدا 3 در سال 2003 متولد شد و توانست به واسطه ترکیب فاکتورهایی مثل طراحی ظاهری زیبا و هندلینگ مناسب فروش موفقی را تجربه کند.

نسل های بعدی مزدا 3 نیز با پیروی از فرمولی کمابیش مشابه، در کل موفق ظاهر شده اند، طوری که طبق آمار از سال 2003 تاکنون مزدا موفق به فروش بیش از 6 میلیون دستگاه از این مدل پرطرفدار شده است.

نسل سوم مزدا 3

چهارمین نسل از مزدا 3 آذرماه گذشته در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس رونمایی شد. این نسل در کنار بهبودهایی که در زمینه تکنولوژی، ایمنی و کارایی به خود دیده، اولین نماینده از فلسفه جدید مزدا محسوب می شود.

در این فلسفه "انسان" بیش از هر چیز دیگری در کانون توجه قرار گرفته است. به گفته ایچیرو هیروسو (Ichiro Hirose) مصدومیتی که برای یکی از مهندسین این شرکت در مسابقه فوتبال رخ داد، باعث شد تا چنین فلسفه ای شکل بگیرد. آقای هیروسو معتقد است اتومبیل نباید حسی مثل سوار شدن به ترن هوایی را منتقل کند، بلکه باید همانند وسیله ای باشد که سال ها از آن استفاده می کنید، یعنی آشنا، راحت و قابل استفاده.

2019-mazda3 (12)
نسل چهارم مزدا 3

نسل چهارم مزدا 3 به خوبی نشان می دهد که مهندسین مزدا چه در داخل و چه در نمای بیرونی تمام سعی خود را کرده اند تا مدلی لوکس تر و ارزشمندتر در برابر قیمت تولید کنند.

در نگاه نخست به نمای ظاهری مزدا 3 جدید کاملا واضح است که این خودرو نسبت به نسل قبلی یک پله بالاتر آمده و چهره ای جذاب تر پیدا کرده است. اگر چه نسل سوم نیز زیبایی های خاص خود را دارا بود، اما نسل چهارم به ویژه در اتاق هاچ بک اصیل تر و خوش استیل تر دیده می شود.

2019-mazda3 (6)

آخرین تعبیر از زبان طراحی کودو (kodo)، با حس پیچیدگی و بلوغ بیشتری همراه شده و بدنه مزدا 3 جدید به اصطلاح قرص تر و یکپارچه تر از قبل شده است. این حس به داخل کابین نیز راه یافته و فضای داخلی نسل چهارم مزدا 3 اکنون شبیه مدل های لوکس از آب درآمده است.

2019-mazda3 (27)

در داخل کابین اتومبیل محبوب ژاپنی ها ارگونومی و کیفیت دو فاکتوری هستند که بیش از هر چیز دیگری مورد تاکید قرار گرفته اند. در این بخش شکل خاص داشبورد و مکان نمایشگر 8.8 اینچی سیستم اطلاع رسانی-سرگرمی (موسوم به اینفوتینمنت) با طراحی جالب خود چشمان بیننده را به سمت خود فرا می خوانند.

2019-mazda3 (21)

برخلاف نسل قبلی مزدا 3، نمایشگر سیستم اینفوتینمنت این نسل لمسی نیست و از طریق دکمه گردان و دیگر دکمه های موجود بر روی کنسول مرکزی کنترل می شود. با توجه به متمایل بودن بخش میانی داشبورد به سمت راننده، دکمه های موجود در دسترس تر هستند، انتقال جا لیوانی ها به پشت دسته دنده نیز از دیگر اتفاقات مثبت کابین به شمار می رود.

2019-mazda3 (25)

جزئیات و کیفیت مواد به کار رفته در کابین در سطح بالایی قرار دارند، به همین خاطر مزدا 3 جدید گویی به کلاسی فراتر متعلق است. مواردی مثل افزایش 0.8 اینچی (2 سانتی متری) دامنه حرکتی فرمان تلسکوپی و زاویه کمتر بالشتک پایینی صندلی نیز بهبود جایگاه راننده را در پی داشته اند.

2019-mazda3 (23)

خبر خوش برای علاقه مندان موسیقی اینکه مدل پایه و تریم های بالاتر همگی از سیستم صوتی ساخت شرکت Bose بهره می برند؛ همچنین با بازنگری های صورت گرفته در مکان بلندگوها، کیفیت پخش صدا نسبت به قبل بهتر شده است.

از آنجایی که به لطف بهره گیری از سیستم تعلیق میله پیچشی در قسمت عقب (برخلاف الگوی اسپرت مولتی لینک که در نسل های قبلی شاهد بودیم) میزان صداهای مزاحم ورودی به کابین و لرزش اتاق کاهش یافته، اکنون موزیک های پخش شده با جزئیاتی دقیق تر به گوش سرنشینان می رسند. این ساختار تا 78 درصد مستحکم تر بوده و باعث بهبود کیفیت سواری مزدا 3 جدید شده است. این در حالیست که مدل های قبلی مزدا 3 با فنربندی مولتی لینک سواری پر نوسان تری را مبتنی بر هندلینگ بالاتر ارائه می دهد.

2019-mazda3 (16)

وظیفه تامین نیروی مزدا 3 جدید بر عهده چند موتور مختلف بنزینی و دیزلی گذاشته شده؛ تمامی این موتورها چهار سیلندر بوده و حجمی بین 1.5 الی 2.5 لیتر دارند. با تصمیم ژاپنی ها مدل مخصوص ایالات متحده فقط به نمونه 2.5 لیتری بنزینی مجهز شده است. این موتور می تواند 186 اسب بخار قدرت و 252 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

2019-mazda3 (33)

انتقال قدرت به محور جلو از طریق گیربکس شش سرعته دستی یا خودکار انجام می گیرد که این مساله در سال 2019 و در زمانی که اکثر خودروهای تازه متولد شده به نمونه های هشت، نه و ده سرعته مجهز هستند، کمی عجیب و غیر منتظره به نظر می رسد. برای اولین بار در مزدا 3 جدید امکان سفارش نسخه چهار چرخ محرک هم فراهم شده است.

2019-mazda3 (15)

مسلما نسخه چهار چرخ محرک این خودروی خوشنام حرف های زیادی برای گفتن در کلاس خود خواهد داشت، به ویژه در شرایط جوی نامساعد که معمولا خودروهای تک دیفرانسیل با مشکل روبرو می شوند.

هنگام حرکت در جاده، کابین مزدا 3 جدید بهبودهای رخ داده از لحاظ ارگونومی و کاهش صداها و لرزش های مزاحم را به خوبی نشان می دهد. در این بین امکان تنظیم صندلی نیز اجازه دستیابی به دلخواه ترین حالت را میسر می کند.

2019-mazda3 (18)

آسایش و راحتی کابین مزدا 3 به حدی است که می توان آن را با مدل های حاضر در کلاس های بالاتر مقایسه کرد. سیستم تعلیق این خودرو ناهمواری های مسیر را جذب کرده و از انتقال ضربات به سرنشینان جلوگیری می کند.

به منظور کنترل تمرکز و هوشیاری راننده، مزدا از یک سیستم پیشرفته کمک گرفته است. این سیستم که از دوربین های اینفرارد و چند LED تشکیل شده، به طور مداوم سر و چهره راننده را اسکن کرده و در صورت تشخیص علایم خواب آلودگی با پخش هشدارهای صوتی به او اخطار می دهد.

2019-mazda3 (30)

درست است که در این نسل از مزدا 3، سازنده بیشتر روی آرامش و راحتی کابین تاکید کرده، اما کماکان رگه هایی از فلسفه Zoom Zoom (شعار مزدا که نشان دهنده احساس حرکت و هیجان بود) قابل مشاهده است.

پدال های تعویض دنده پشت فرمان یکی از جذاب ترین ویژگی های مزدا 3 2019 به شمار می روند. با این پدال ها حس اسپرت تری به راننده منتقل شده و او هر لحظه که اراده کند می تواند بدون برداشتن دست از روی فرمان اقدام به تعویض دنده کند.

مزدا 3 جدید

سیستم تعلیق مزدا 3 چهارم هنگام عبور از پیچ، در مواجهه با ناهمواری ها کمی به چالش کشیده می شود، اما به دلیل مقدم بودن کیفیت سواری بر دینامیک رانندگی این موضوع کاملا قابل توجیه است. البته با وجود این هنوز می توان مزدا 3جدید را اتومبیلی چابک و هیجان انگیز توصیف کرد.

مزدا 3

به طور کلی نسل چهارم مزدا 3 آینده ای درخشان را نه تنها برای این مدل، بلکه برای برند مزدا نوید می دهد. اگر چه این نسل به جای انقلاب، مسیری تکاملی را طی کرده، اما تغییرات رخ داده در آن کاملا محسوس و تحسین برانگیز هستند. انتظار می رود مزدا رویه ای مشابه را در دیگر محصولات خود نیز در پیش بگیرد.

2019-mazda3 (4)

در دورانی که تقاضا برای اتومبیل های کراس اوور روز به روز افزایش می یابد، مزدا 3 جدید می تواند با تکیه بر فاکتورهایی که برشمرده شد، یک گزینه جذاب و مناسب برای مشتریان باشد. بد نیست اشاره کنیم قیمت مدل پایه از این اتومبیل خوش استیل ژاپنی از 21 هزار دلار آغاز می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Gol pesar
    Gol pesar | ۵ فروردین ۱۳۹۸

    در خودروساز هاي ژاپني ، بخصوص در بخش طراحي مزدا هميشه سرآمد بوده...

    در حالي كه همه خودروسازهاي ژاپني به سمت طراحي هاي شلوغ و خطوط افراطي رفتن مزدا راهشو گم نكرده و در عين سادگي ، ظرافت بي حدي بكار برده و نتيجه زيبايي بينهايت هست....

  • saeed_u
    saeed_u | ۵ فروردین ۱۳۹۸

    دست ما کوتاه و خرما بر نخیل

مطالب پیشنهادی