ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تحلیل صدا
علمی

منتخب تد: چرا صدای ضبط شده خود را دوست ندارید؟ [تماشا کنید]

اگر صدای ضبط شده خود را شنیده باشید حتما موافقید که این همان صدایی نیست که هنگام صحبت کردن‌تان می شنوید. علاوه بر این احتمالاً از صدای ضبط شده‌تان خیلی خوشتان نیاید. اما دلیل این ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۴ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

اگر صدای ضبط شده خود را شنیده باشید حتما موافقید که این همان صدایی نیست که هنگام صحبت کردن‌تان می شنوید. علاوه بر این احتمالاً از صدای ضبط شده‌تان خیلی خوشتان نیاید. اما دلیل این موضوع چیست؟

«ربکا کلِینبِرگر»، متخصص آوا و محقق آزمایشگاه رسانه ای در MIT است و در سخنرانی تد این موضوع را از نظر علمی توضیح می دهد. این متخصص همچنین در این باره صحبت می کند که تنها با تحلیل صدای افراد چه اطلاعاتی می توان به دست آورد و حتی می توان متوجه اختلالاتی شد که در بدن شما در حال اتفاق افتادن است:

«گوش دادن به نوع خاصی از آشفتگی و اعوجاج صدا می‌تواند به پیش‌بینی مراحل بسیار ابتدایی پارکینسون کمک کند؛ حتی فقط از طریق یک تماس تلفنی. گوش دادن به نفس‌بریدگی صدا می‌تواند به تشخیص بیماری قلبی کمک کند. صدای شما به سطوح هورمونی‌تان هم ارتباط بسیار نزدیکی دارد».

حالا کافیست با خود تصور کنید با وجود تمامی اسپیکرهای هوشمند از جمله آمازون الکسا که به مرور پایشان به خانه ها باز می شود چه اطلاعاتی از کاربران به دست شرکت های تکنولوژیک می افتد. این موضوع می تواند پیامدهای اخلاقی متعددی را به همراه داشته باشد.

تحلیل صدا

به گفته این محقق حتی با گوش دادن به یک قطعه کوتاهی از صدای شما می توان متوجه شد که با مادرتان در حال صحبت هستید یا با برادر یا شاید هم با همسر یا رئیس‌تان. کلینبرگر در ادامه از این موضوع می گوید که هر کدام از ما بیشتر از یک صدا داریم.

برای اینکه با اهداف این تحقیق آشنا شوید و در عین حال پاسخ همان سوال اصلی که چرا صدای ضبط شده شما با آنچه خودتان می شنوید متفاوت است را بیابید، ویدیوی سخنرانی کلینبرگر را مشاهده نمایید. می توانید زیر نویس فارسی ویدیو را با کلیک روی گزینه subtitles و انتخاب گزینه «Persian» فعال کنید.

TED
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • reza duty
    reza duty | ۴ فروردین ۱۳۹۸

    خیلی جالب بود
    ممنون

  • Ali۰۱.
    Ali۰۱. | ۴ فروردین ۱۳۹۸

    روزانه مخابرات، تولید کنندگان اسمارت فون ها ، و سیستم عامل ها.دستیارهای هوشمند وصدها شرکت با دسترسی های که به طور خودخواسته ما به برنامه ها میدیم می تونن صدای ما را بشنون الکسا که جای خود داره

مطالب پیشنهادی