۶ سرمایه گذاری خطرناک در سال ۱۳۹۸: از «کریپتو کارنسی» تا «بورس»

توصیه‌های همیشگی برای سرمایه گذاران همیشه عجول

۶ سرمایه گذاری خطرناک در سال ۱۳۹۸: از «کریپتو کارنسی» تا «بورس»

سال ۹۷ تمام شد. سال «حمایت از کالای ایرانی» و سال نوسانات شدید ارزی و سکه و طلا و زمین و مسکن. سال ۹۸ هم با شعار رونق تولید آغاز شد. سال بد برای اقتصاد ملی. انتخاب شعار سال ۹۸ توسط رهبر انقلاب اسلامی، بار دیگر نشان از عزم ایران عصر ۱۴۰۰ به مقابله با فساد و تکیه بر توان داخلی به ویژه توسط بخش خصوصی دارد. اگر چه خیلی ها خوش بین نیستند و خیلی ها هم خوش بین هستند.

ارزش پول ملی، سال نود و هفت، بیش از ۲۰۰ درصد افت کرد. دلار که در کانال ۴ هزار تومان بازی می کرد، به یک بار وحشی شد و پس از سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی، از مرز ۱۸ هزار تومان گذشت. کرون سوئد که روزگاری ۳۰۰ تومن هم خریدار نداشت، رکورد ۲۱۰۰ تومان را ثبت کرد که بی سابقه بود. گر چه دلار تا ۲۹ اسفند ۹۷ به کانال ۱۲ هزار تومانی بازگشت و کرون پر مشتری سوئد هم به کانال ۱۳۰۰ تومان، اما چارتیست ها، هم چنان کشش ارز را به سمت سقف های قبلی، غیر قابل پیش بینی و غیر قابل تصور نمی دانند.

لایحه بودجه سال ۹۸ هم تصویب شده است و حداقل حقوق پایه کارگران در سال ۹۸ نیز بالاخره توسط شورای عالی کار (۱ میلیون و ۵۱۸ هزار تومان) مشخص شد و به نسبت سال ۹۷ بیش از ۳۶ درصد رشد را نشان می دهد. اما هم چنان، میلیون ها تن از هموطنان زیر خط فقر هستند و سال نود و هشت نیز، وضعیت اقتصادی بهتری از سال قبل ندارد.

اگر چه انتظار می رود شاهد ثبات در بازار ارز و سکه و طلا باشیم. امسال، استقلال و پرسپولیس، خصوصی می شوند و شاید شاهد حضور ایران مال در بورس باشیم. به نظر می رسد، وضعیت بهتری برای بازار بورس ایران، رقم بخورد. اما رکود مسکن، احتمالا ادامه خواهد یافت و خبری از رونق ساخت و ساز نیست.

سال نود و هشت،  باید از ۶ سرمایه گذاری خطرناک بدون اطلاعات، پرهیز کنید. اول، بیخیال سایت های قمار شوید. برخی از شاخ های اینستاگرام ایرانیان از «ساشا سبحانی» تا «بهادر پررو وحشی!»، به هزار آسمان و ریسمان و تصاویر غیر اخلاقی و عجیب و غریب متوسل می شوند که فالور جمع کنند و مخاطبان را به سمت کانال های قمار خود سوق دهند. مراقب باشید که فرجام قمار، سود اندک عده ای در برابر زیان اکثریت است. مراقب شبکه‌ های هرمی با اسامی اغوا کننده (یونیک فاینانس) باشید.

حتما بخوانید: ترفندهای شاخ های اینستاگرام ایرانیان برای جیب شما

بازارهای مختلفی در حوزه  سرمایه گذاری در ایران یا سایر کشورهای وجود دارد و هر یک از این بازارها دارای نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود است. برخی از این گزینه ها، همان اندازه که ممکن است جذاب به نظر  برسند، خطرناک هستند و باید با دقت زیادی ان ها را بررسی کرد و هر اقدام شما باید مبتنی بر اطلاعات دقیق زیر نظر مشاوران مجرب و تایید صلاحیت شده و با چاشنی صبر همراه باشد.

موسسات مالی و اعتباری

هم‌چنان، شاهد ترکش فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز که ضربه سختی به اقتصاد زدند و دولت در سال ۹۷ نیز برخورد گسترده ای با آن ها کرد، در سال ۹۸ هستیم. این موسسات، در قالب های دیگر در حال گسترش هستند. با آگهی های دیجیتالی، افراد به دنبال جذب پول و پرداخت سودهای شیرین وسوسه کننده هستند. هر اسمی روی هر مجموعه ای باشد، تا مدارک و مجوز ها و ضمانت های آن را چک نکردید، دنبال نروید. حتی مراقب صندوق های سرمایه گذاری مشترک باشید. خواه در بورس و خواه بیرون بورس.

ورد وایدانرژی تا یونیک فاینانس

خبر دستگیری سران ورد واید انرژی در ایران (اسفند ۹۷)

از «پالینور» تا «گلد کوئست»، از «ورد واید انرژی» تا «مای سون» و این اواخر، «یونیک فاینانس». مراقب شرکت های هرمی که سودهای شیرینی را پیشنهاد می دهند و در قبالش، مدرک و سند و تعهدی وجود ندارد، باشید. شرکت های هرمی با شرکت های بازاریابی شبکه ای فرق دارد. در سال  ۹۸، مراقب باشید شما یکی از قربانیان ورد واید انرژی ها نباشید!

یونیک فاینانس
ده ها هزار هموطن در شبکه هرمی یونیک فاینانس مشغول به فعالیت هستند. ادعای این شبکه آن است که با فناوری ATS که سیستم درآمدزایی رباتیک خودکار است، از بورس NAZDAQ آمریکا درآمد دارد. اما نزدک، این ادعا را ۳ سال پس از راه اندازی یونیک فاینانس، تایید نکرده است. مراقب باشید.

مراقب کریپتو کارنسی ها باشید. 

سرمایه گذاری ۹۸
نظر بانک مرکزی درباره بیت کوین

بله! بیت کوین ۷ سنتی به ۲۰ هزار دلار رسید و از ۲۰ هزار دلار هم به سمت ۳۵۰۰ دلار حرکت کرد. آینده طلایی و روشنی دارد. اما کی دوباره به ۲۰ هزار قبلی برسد و به سمت رقم های رویایی حرکت کند، الله اعلم! همین وضع هم برای اتر و ریپل صاق است. جدا از مشکلات کیف پول الکترونیکی و نقد کردن و راستی آزمایی فروشنده و خریدار، توصیه می شود که بدون آگاهی، وارد خرید تجهیزات استخراج و خرید و فروش ارز های دیجیتالی نشوید.

مراقب وام باشید

وام کلان با سود بالا، وارد هر بیزینسی در سال نود و هشت شود، پر ریسک خواهدبود. حتی اگر به یقیین رسیدید که فلان سهم  در بازه ۶ تا ۹ ماهه، ۵۰ تا ۲۰۰ درصد هم به شما سود می دهد، از گرفتن وام هایی با بهره های کلان کوتاه مدت، خودداری کنید. وام ازدواج ۶۰ میلیون تومانی زوج های جوان در سال ۹۸، مخصوص سرمایه گذاری در بازارهای پر ریسک نیست. مراقب باشید.

تراژدی سهامداری: که آسان نمود اول ولی . . . 

بورس در ایران، پر سود ترین بازار کسب و کار در نیم قرن اخیر بوده است. بر خلاف تصور شما که فکر می کنید دلار شب انقلاب از ۷ تومن رسید به ۱۲ هزار تومان یا سکه از ۱۰۰۰ تومان رسید به ۵ میلیون تومان! و ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ برابر افزایش یافت، اما بازار بورس ایران، در مجموع، سود بیش تری از تورم و سود بازارهای موازی به سهامداران داده است. این را میتوانید از گزارش سالانه بورس در نیم قرن اخیر ببینید. در بورس، پول شما و اطلاعات شما، نقش حیاتی بازی نمی کند. صبر شما، از پول شما و اطلاعات شما مهم  تر است.

سهام‌داری با سهام‌بازی، فرق دارد. سودهای ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ درصدی که خیلی‌ها در بازار بورس ایران در سال ۹۷ روی انرژی۳، ذوب، خاذین، شصفها، ریشمک، خصدرا و غیره گرفتند، به مراتب بیش از سودآوری ارز و سکه بود. اگر هیجان گرفتن کد بورس دارید، تبریک می گوییم و حضور شما را در جمع ۸ میلیون دارنده کد بورس در ایران، خوش آمد می گوییم.

اما اگر برای ورود به بورس و تشکیل سبد سهام و رشد جذاب و شیرین، عجله دارید، به شما تسلیت عرض می کنیم! بورس، پاتوق صابران است. محفل شکارگران خاموش تیزبین هوشمند. زمان خرید شما به همان اندازه مهم است که زمان فروش. تعیین حد ضرر و تابلوخوانی و روانشناسی بازار، الفبای بورس است که باید خوب یاد بگیرید. در سال ۹۸،  به جای سرمایه گذاری شخصی در بورس، به سراغ صندوق های سرمایه گذاری بروید یا فقط سهام عرضه اولیه بخرید.

قابل توجه عاشقان فاکس

سال نود و هشت، مثل سال نود و هفت، شاهد رشد چشمگیر فارکس باز ها هستیم. خیلی ها دوست دارند سودهای ماهانه ۲۰ تا ۵۰ درصدی از فارکس کسب کنند. بعضا پول قرض می کنند و وام می گیرند و ارز گران در اختیار فارکس باز ها قرار می دهند. مراقب باشید.

با وام و اعتبار و قرض، نه سهم بخرید و نه وارد فارکس شوید. فارکس، بزرگ ترین بازار مالی دنیا است و همین امر باعث شده که بسیاری از کاربران ایرانی، علاقمند به سرمایه گذاری در این بازار  باشند. در فارکس می توانید، ارزهای مختف را خریداری کنید. در این روش، پیش بینی آسان نیست. فهم چارت ها و ساده نیست و مهارت و تجربه نیاز دارد.

ریسک های فارکس در ایران بالا است. بازار فارکس، به خودی خود، بازاری بسیار عظیم همراه با ابزارهای مالی پیچیده است و یادگیری آن، چم و خم خاص خود را طلب می کند. تا زمانی که در سال ۹۸ به فارکس مسلط نشدید، نه  پول زیادی در ان سرمایه گذاری کنید و نه هیجان زده شوید.

فارکس، حداقل ۱ تا ۲ سال زمان نیاز دارد تا به ابزار و تحلیل ها و فنون آن مسلط شوید. انتقال وجه بروکرها و صرافی ها، معمولا در داخل با چالش روبروست و به این ها باید فضای تحریم هم اضافه کرد. مراقب باشید که در یک بستر غیر قانونی و نامطئمن، بخش زیادی از سرمایه خود را ریسک نکنید. در تعطیلات نوروز ۹۸ یا هر وقت فرصت کردید، دانش خود را در کسب و کار دیجیتالی ارتقا دهید. این مهم ترین کاریست که می توانید بکنید.

تجربه های خود را از سودها و ضررهای سال ۱۳۹۷ در اختیار روزیاتو قرار داده و حریم خصوصی را رعایت کنید. این گفتار، هیچ سیگنال و توصیه خریدی برای بورس، ارزهای دیجیتال، تایید یا عدم تایید شرکت‌های هرمی نیست.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • سالاری فروردین ۲, ۱۳۹۸

    خوبه که الان متوجه اصل قضیه شدید

  • مجتبی فروردین ۵, ۱۳۹۸

    ممنون مختصر و مفید بود آقای زمانی …درمورد بورس و سرمایه گذاری بیشتر بنویسید خوشحال می شویم