ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

فراتر از هیجان؛ بررسی شورولت کوروت در خیابان های تهران

کوروت اولین بار در نمایشگاه نیویورک در سال 1953 میلادی به نمایش گذاشته شد. در تمامی این 65 سال عرضه و با معرفی 7 نسل مختلف، شورولت هیچگاه کوروت را با آرایش موتور عقب عرضه ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۵ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰

کوروت اولین بار در نمایشگاه نیویورک در سال 1953 میلادی به نمایش گذاشته شد. در تمامی این 65 سال عرضه و با معرفی 7 نسل مختلف، شورولت هیچگاه کوروت را با آرایش موتور عقب عرضه نکرد و تنها چند مدل آزمایشی را بدین شکل در طول تاریخ عرضه آن تولید کرده است.

حال به نظر می رسد با ورود به دهه دوم قرن 21 میلادی و معرفی نسل هشتم کوروت باید برای اولین بار شاهد استفاده از آرایش موتور عقب در این خودرو باشیم. کوروت از همان ابتدا به عنوان یک خودرو سقف باز شونده یا به قول شورولت تارگا عرضه شده است. در حال حاضر کوروت در بوولینگ گرین در ایالت کنتاکی آمریکا تولید می شود.

در هر صورت فرصتی دست داد تا به بررسی آخرین نسل از این فرزند پرآوازه GM بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

شورولت پس از موفقیت های بسیار زیاد C6 و با این که در زمان تولید این نسل با بحران های اقتصادی رو به رو شده بود. نسل هفتم را در سال 2014 میلادی با ظاهر کاملا مدرن و به روزی معرفی کرد و پس از سال 1968 میلادی و سومین نسل کوروت ها نام استینگری را دوباره به این خودرو بازگرداند.

کوروت در هر دو مدل تارگا و کانورتیبل تولید می شود و سه موتور V-8 با کد های LT1 ،LT4 ،LT5 در این نسل قلب تپنده کوروت ها بوده اند. همچنین جعبه دنده های 7 سرعته دستی ترمک و در ابتدای عرضه جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک و سپس جعبه دنده به روز 8 سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت را به چرخ های عقبی کوروت به دوش می کشند. کوروت بر پایه پلت فرم Y شرکت GM بنا نهاده شده است که از سال 1984 میلادی تا به امروز در این مدل استفاده شده است و به احتمال زیاد با معرفی نسل جدید، کوروت بر پایه پلت فرم کاملا جدیدی خواهیم بود.

طول، عرض و ارتفاع کوروت به ترتیب برابر با:4.493، 1.877، 1.234 میلی متر است. وزن خودرو نیز بسته به سطح تجهیزات و امکانات بین 1518 تا 1562 کیلوگرم است.

شورلت با الهام گرفتن از نسل پنجم کامارو بخش انتهایی خودرو را طراحی کرده است که با استفاده از چراغ های ظریف و استفاده از چهار خروجی اگزوز در بخش مرکزی سپر بیشترین تغییر را به نسبت نسل های قبلی کوروت داشته است. این مسئله همانند یک شمشیر دو لبه عمل کرده است.

طرفداران افراطی کوروت این حرکت شورلت را همانند یک خیانت به این خودرو می بینند. اما بسیاری از افراد نیز با توجه به طراحی به روز رقبا این حرکت را لازم می دانستند.

چراغ های جلو نیز ظاهر کاملا مدرنی را به خود گرفته اند و از نوع چراغ روشنایی روز LED هستند. شورولت با استفاده از خطوط تیز و بران دیگر بخش ها را طراحی کرده است.

در دو طرف گلگیر جلو مجرایی برای خروج هوا و امکان خنک کاری دیسک های ترمز تعبیه شده است. این مورد در بخش انتهایی خودرو و یک خروجی هوا به صورت عمودی باریک در دو طرف سپر عقب نیز مشاهده می شود.

کوروت همانند همیشه استفاده گسترده ای از بدنه فایبرگلاسی کرده است. این بار اما کوروت با همکاری ناسا از ماده ای با نام Aerogel استفاده کرده است. این ماده با جذب حرارت تولید شده توسط جعبه دنده خودرو از انتشار آن به درون اتاق جلوگیری می کند. بخش زیرین پنل های بدنه از نانو کربن ساخته شده اند و شاسی نیز از آلومینیوم است. شورلت 5 طرح مختلف برای رینگ ها عرضه می کند.

شورلت نسخه های متفاوتی از کوروت را عرضه می کند که در این جا ما مدل پایه ای موتور تنفس طبیعی آن را داریم. هر دو مدل Z06 و ZR1 به سوپرشارژر مجهز هستند و با توجه به تجهیزاتی که بر روی آن ها نصب می شوند ممکن است قیمتی دو برابر مدل پایه داشته باشند. رینگ های خودرو نیز در عقب از نوع 20 اینچی و در جلو از نوع 19 اینچی هستند.

در داخل اتاق با انبوهی از چرم طرف هستیم که به همراه پوشش فیبرکربنی که بر روی مجموعه داشبورد کشیده شده است و قطعات فلزی نقره ای، تریم کوروت را تشکیل می دهند. از آن جا که کوروت یک خودرو راننده محور است مجموعه داشبورد نیز به سمت راننده متمایل است.

اهرم تعویض دنده به همراه دکمه پارک و قابلیت انتخاب حالت رانندگی و دو جا لیوانی از اجزای این بخش هستند. پشت آمپری به سه بخش کلی تقسیم شده که در مرکز آن از یک صفحه نمایش دیجیتال استفاده شده است. سیستم اطلاعات و سرگرمی اختصاصی شورولت موسوم به MyLink عملکرد سریع و بسیار خوبی از خود نشان می دهد و با سه خروجی USB می تواند کار شما را به مقدار بسیار زیادی راحت کند.

رادیو HD به صورت استاندارد قرار دارد و این سیستم از آندروید اتو و اپل کار پلی به طور هم زمان پشتیبانی می کند. قابلیت سیستم ناوبری اما به صورت یک آپشن اضافی عرضه می شود. همچنین این سیستم از قابلیت 4G و بلوتوث نیز پشتیبانی می کند.

با انتخاب بسته 3LT خودرو از سیستم صوتی با 10 اسپیکر، هدآپ دیسپلی، ضبط اطلاعات در حالت رانندگی، سیستم ناوبری، گرمکن و سرد کن صندلی به همراه تنظیم برقی گودی کمر پشتیبانی می کند.

تهویه مطبوع هوا نیز به صورت دوگانه است. صندلی های خودرو نیز بسیار بزرگ هستند و از این نظر مناسب افراد با قد بلند نیز هستند. در هر صورت در زمینه فضای داخلی کوروت حرف خاصی برای گفتن ندارد و بر خلاف طراحی ظاهری اش فاصله بسیار زیادی با رقبای اروپایی و حتی آسیایی دارد.

گرچه شورلت برای پایین نگه داشتن هرچه بیشتر قیمت این خودرو نمی تواند چندان در این بخش مانور دهد. باید دید که نسل جدید کوروت آیا در این بخش حرف جدیدی برای گفتن خواهد داشت یا همچنان دنباله رو نسل های گذشته خود خواهد بود.

موتور 6.2 لیتری V-8 توانایی تولید 455 اسب بخار قدرت در حداکثر دور 6000 rpm و 624 نیوتن متر گشتاور در حداکثر دور 4600 rpm را دارا است. مدل مورد بررسی به جعبه دنده استاندارد یعنی 7 سرعته دستی مجهز است که به کمک پدال های پشت فرمان از قابلیت" REV MATCH "نیز پشتیبانی می کند. نسخه های مجهز به پرفورمنس اگزوز در حدود 5 اسب بخار قدرت بیشتری تولید می کنند.

این موتور به صورت استاندارد از سیستم روغن کاری معمولی بهره می برد اما با انتخاب بسته Z51 می توانید از سیستم روغن کاری حرفه ای تر موسوم به "dry Sump "بهره ببرید. بدنه این موتور به همراه سر سیلندر از جنس آلومینیوم ساخته شده و جز موتورهای موسوم به" Pushroad "است که دارای 2 سوپاپ برای هر سیلندر است.

کوروت برای رسیدن از سرعت صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت در حدود 4 ثانیه زمان نیاز دارد. مدل گرنداسپرت این خودرو در تست مجله کاراندرایور برای رسیدن به این سرعت به 3.9 ثانیه و مسیر ¼ مایل را در عرض 12.3 ثانیه طی می کند.

اگر بخواهیم به طور کلی تجربه رانندگی با کوروت را توصیف کنیم باید گفت شاسی توانمند خودرو به همراه موتور V-8 قدرتمند از کوروت یک سوپرخودرو سریع با قابلیت فرمان دهی بسیار والا ساخته است. در واقع استینگری به خصوص در مدل معمولی یک سوپرخودرو با قیمت بسیار کمتر از رقبای نامدار اروپایی همچون فراری و مک لارن است و حتی از یک پورشه 911 هم قیمت پایین تری دارد.

با فشردن پدال گاز موتور حجم بالا همان طور که انتظار دارید به مدد گشتاور بسیار بالا شروع به شتاب گیری می کند. جعبه دنده خودرو با کلاچ بسیار سفت و سنگین که برای تجربه تعویض دنده سریع تر ورودی هر دنده کوچک در نظر گرفته شده است و اجازه اشتباه کردن را به شما تحت هیچ شرایطی نمی دهد. در واقع برای تعویض دنده مناسب با کوروت نیازمند دقت و وسواس خواهید بود و سخت ترین بخش رانندگی با کوروت انتخاب دنده مناسب و تعویض دنده با آن است.

کوروت ها به دلیل مرکز ثقل پایین در پیچ ها بسیار توانمند هستند و به راحتی امکان تجربه نیروی گریز از مرکز بیش از 1 g را به شما می دهند. میزان کشش خودرو به دلیل سطح چسبندگی بالا یکی از دیگر نقاط قوت استینگری است.

ترمزهای کوروت نیز همانند همیشه عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می دهند و با این که مدل مورد بررسی از ترمزهای گران قیمت کربن سرامیکی بهره نمی برد اما باز هم در اکثر تست ها کوروت برای توقف کامل خودرو از سرعت 112 کیلومتر بر ساعت به تنها 43 متر فضا نیاز دارد.

فنربندی مگنترولوجیکال نیز که به صورت یک آپشن اضافی قابل انتخاب است امکان تجربه رانندگی قابل تطبیق در حالت های مختلفی همچون راحت و اسپرت فراهم می کند.

آخرین مدل این نسل از کوروت را باید ZR1 دانست که اولین بار در نمایشگاه دبی 2017 به نمایش گذاشته شد و تحت مدل 2019 عرضه می شود.

در حال حاضر قیمت پایه کوروت در حدود 56 هزار دلار است.

کوروت استینگری امکان تجربه حس و حال رانندگی با یک خودروی اسپرت و حتی سوپرخودرو را با قیمت بسیار پایین تری ممکن می کند. اما این ارزانی هم باعث شده تا سطح کیفیت کلی خودرو پایین تر از دیگر رقبا باشد و گرچه ظاهر آن این مورد را به خوبی از نظرها پنهان می کند اما با قرار گیری در کنار یک خودروی اسپرت اروپایی این مسئله روشن می شود.

سقف تارگا خودرو که باید به صورت دستی باز و بسته شود بیش از حد سنگین است. سیستم تعویض دنده خودرو نیز بیش از حد شبیه به خودروهای مسابقه ای به نظر می رسد و از این نظر پورشه جایگاه بهتری دارد.

کوروت

در سال 2017 میلادی شورلت به خاطر تجهیز خط تولید کارخانه خود به مدت 13 هفته هیچ کوروتی تولید نکرد و برای سال 2018 نیز تنها مدل های استینگری، گرنداسپرت، Z06 و ZR1 تولید خواهد شد.

تا بدین جای سال 2018 میلادی شورلت تنها 10 هزار دستگاه کوروت به فروش رسانده است که پایین ترین تجربه فروش کوروت پس از سال 1959 میلادی است. شاید یکی از دلایل معرفی نسل جدید ZR1 در خاورمیانه نیز از همین موضوع نشات گرفته شده است و شورلت بدنبال بازارهای جدید برای کوروت است. کوروت ها به صورت سنتی در خاک آمریکا رونمایی می شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • saeed_u
    saeed_u | ۵ فروردین ۱۳۹۸

    متاسفانه برخلاف تصور عموم مردم ماشین های آمریکایی از کیفیت ساخت پایینی برخوردارند و در زمینه کیفیت ماشین های کره ای خیلی بهترن
    با یکم دقت در عکس های کابین موارد بسیاری از کیفیت کم میشه به راحتی دید

    • eagle2
      eagle2 | ۵ فروردین ۱۳۹۸

      دقیقا همینطوره. داشبورد و بقیه تجهیزات کابین از پلاستیک خشک و بی کیفیت ساخته شده و حتی موتور و سیستم تعلیق هم به لحاظ طراحی و تکنولوژی از بقیه سوپر اسپرتها چند دهه عقب ترند.
      همین سیستم سوپاپ pushrod یا اسبکی که در مقاله اومده، مال 20 سال پیشه و در هیچ طراحی مدرنی استفاده نمیشه، بخاطر نیاز به تنظیم دستی سوپاپها و احتمال شکستن یا در رفتن اسبک که موتورهای شورلت بخاطرش معروفن. درحالیکه شورلت بخاطر ارزانتر شدن موتور، کماکان از این روش استفاده میکنه. مک لارن، لامبورگینی، فراری یا حتی پورشه کلی فناوری جدید برای موتور، سیستم تعلیق و تجهیزات داخل کابین ارائه میدن که به هیچ عنوان با کوروت قابل مقایسه نیست. تفاوت قیمت هم به همین دلیله. البته ناگفته نمونه که کوروت به خاطر سادگی تعمیرات و هزینه نگهداری بسیار پایین محبوبیت داره و ارزششو بعد از سالها استفاده بخوبی حفظ میکنه، در حالیکه یک مک لارن بعد از اتمام گارانتی، حدود 80 درصد ارزش اولیه اش رو از دست میده.

  • Abolfazl Mandi
    Abolfazl Mandi | ۵ فروردین ۱۳۹۸

    مردم عادی که دیگه پرایدو پژو هم نمیتونن بخرن چه برسه به اینا
    مبارک آقازاده ها باشه

مطالب پیشنهادی