ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لکه بزرگ زباله اقیانوس
علمی

منتخب تد: نگاهی به سرنوشت بطری‌های پلاستیکی دور انداختنی [تماشا کنید]

در این ویدیوی تد سرنوشت سه بطری پلاستیکی دور انداخته شده را دنبال می کنیم تا ببینم چه مسیری را دنبال می کنند و بر زمین چه تأثیری می گذارند. داستان بیشتر بطری های پلاستیکی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۵ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

در این ویدیوی تد سرنوشت سه بطری پلاستیکی دور انداخته شده را دنبال می کنیم تا ببینم چه مسیری را دنبال می کنند و بر زمین چه تأثیری می گذارند.

داستان بیشتر بطری های پلاستیکی از پالایشگاه ها آغاز می شود. پلاستیک بدنه بطری ها از اتصال شیمیایی مولکول های نفت و گاز و با ایجاد مونومرها سرچشمه می گیرد. مونومرها به شکل زنجیره بلند پلیمری برای ساخت پلاستیک به هم متصل می شوند و در نهایت ذوب شده و در قالب قرار می گیرند.

اما مسیر سه بطری، کمی بعد از استفاده توسط انسان ها از هم جدا می شود. یکی از بطری ها سر از مراکز دفن زباله در می آورد. با بارش باران و عبور آب از میان زباله ها، ترکیبات تشکلیل دهنده بطری در جذب آب می شوند. برخی از این موارد هم بسیار سمی هستند. در اثر این ترکیب، مخلوط خطرناک شیرابه تولید می شود که می تواند به خاک، آب های زیر زمینی و سایر جریان های آبی راه پیدا کرده و اکوسیستم و زندگی حیات وحش را مسموم کند. در نهایت 1000 سال طول می کشد تا بطری اول تجزیه شود.

سفر بطری دوم متفاوت است. این بطری به واسطه رها شدن در آب های جاری به اقیانوس ها می رسد. پس از ماه ها به گرداب بزرگی در اقیانوس ها می رسد، مکانی به نام «لکه بزرگ زباله اقیانوس آرام». این لکه ها از به دام افتادن میلیون ها قطعه پلاستیکی توسط جریان های آب اقیانوس ایجاد می شوند. لکه ای که بطری دوم به آن رسیده یکی از پنج منطقه پر شده از پلاستیک در اقیانوس های جهان است.

لکه بزرگ زباله اقیانوس

برخی از حیوانات از جمله مرغ های دریایی در این زباله ها گرفتار می شوند و در کنار دیگر حیوانات به اشتباه پلاستیک های رنگی را به جای غذا می بلعند. در نهایت احساس سیری می کنند در حالی که در هنوز گرسنه هستند و به همین دلیل هم جان می دهند. علاوه بر این پلاستیک های خورده شده را به زنجیره غذایی منتقل می کنند، به عنوان مثال فانوس ماهی این قطعات را می خورد، ماهی مرکب فانوس ماهی را می بلعد و ماهی تن هم ماهی مرکب را می خورد. در انتها این ما هستیم که ماهی تن را می خوریم.

به این ترتیب بیشتر پلاستیک هایی که به واسطه عوامل زیستی تجزیه نمی شوند و تبدیل به قطعات کوچک تر می شوند ممکن است تا ابد در اقیانوس ها سرگردان باشند. این ها همان میکروپلاستیک ها هستند.

اما بطری سوم سرنوشت بهتری را تجربه می کند و به واسطه بازیافت، به مواد قابل استفاده دیگری تبدیل شده و باز متولد می شوند. با ویدیوی تد همراه باشید و سرنوشت این 3 بطری را دنبال کنید. می توانید زیر نویس فارسی ویدیو را با کلیک روی گزینه subtitles و انتخاب گزینه Persian فعال کنید.

TED
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hamid saffarzadeh
    hamid saffarzadeh | ۷ فروردین ۱۳۹۸

    منظور از the sky is the limit اینه که هیچ محدودیتی وجود نداره، there is no limit.

مطالب پیشنهادی