ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

حقایقی باور نکردنی در مورد سیستم تنفسی

سیستم تنفسی انسان از ساختارها و اندام های مختلفی شامل ریه ها، نای، دیافراگم و آلوئول ساخته شده و مسئولیت دریافت اکسیژن و بیرون دادن پسماند کربن دی اکسید را در بدن بر عهده دارد. ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۵ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

سیستم تنفسی انسان از ساختارها و اندام های مختلفی شامل ریه ها، نای، دیافراگم و آلوئول ساخته شده و مسئولیت دریافت اکسیژن و بیرون دادن پسماند کربن دی اکسید را در بدن بر عهده دارد.

در ادامه این مطلب ۱۱ حقیقت جالب در مورد سیستم تنفسی انسان را با شما در میان می گذاریم:

۱- بخش زیادی از آب بدن انسان از طریق تنفس از دست می رود

براساس نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۲ انجام گرفت انسان در زمان استراحت تا ۱۷.۵ میلی لیتر آب را در هر ساعت از دست می دهد و وقتی تمرینات بدنی و ورزش انجام می دهد این میزان به چهار برابر رقم اعلام شده می رسد.

۲- بعضی افراد میتوانند تا بیشتر از ۲۰ دقیقه نفس خود را در سینه حبس کنند

متوسط زمانی که یک بزرگسال میتواند نفس خود را در سینه حبس کند بین ۳۰ تا ۶۰ ثانیه است. این محدودیت نیز به خاطر تجمع کربن دی اکسید در خون و فقدان اکسیژنی است که بدن در پروتئین های ماهیچه ای به نام میوگلوبین ذخیره می کند.

با این حال اما افرادی که شیرجه آزاد می زنند (آنها که بدون تجهیزاتی غواسی به زیر آب شیرجه می زنند) تکنیک های مختلفی برای حبس کردن نفس خود دارند که از آن جمله میتوان به hyperventilation اشاره نمود؛ در این روش فرد تراکم دی اکسید کربن در خون خود را کم می کند و این امکان برایش فراهم می شود که برای مدت بیشتری نفسش را نگه دارد. Stig Severinsen دانماکی هم اکنون رکورد جهانی را برای طولاترین شیرجه آزاد در کتاب گینس به نام خود ثبت کرده. او در سال ۲۰۱۰ نفس خود را برای مدت بیشتر از ۲۲ دقیقه در زیر آب نگه داشت.

۳- ریه ها تنها اندام هایی هستند که میتوانند در آب شناور بمانند

هر کدام از ریه های شما دربرگیرنده ۳۰۰ ساختار بالون شکل به نام آلوئول است که پسماندهای دی اکسید کربن موجود در خون را با اکسیژن جایگزین می کنند. وقتی این ساختارها با هوا پر شدند ریه ها به تنها اندام هایی در بدن انسان تبدیل می گردند که میتوانند در آب شناور شوند.

در کالبدشکافی ها پزشکان از روشی به نام تست شناوری ریه برای تشخیص مرگ نوزادان در رحم مادران کمک می گیرند. اگر ریه ها در آب شناور شدند نوزاد زنده متولد شده اگر شناور نشوند نوزاد مرده به دنیا آمده است. دقت این روش برابر با ۹۸ درصد اعلام شده.

۴- شتاب ذرات موجود در عطسه از میزان مورد انتظار کمتر است

در گذشته پژوهش هایی که برای شبیه سازی شتاب عطسه انجام گرفت نشان می داد که سرعت ذرات موجود در عطسه ها برابر با ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. اما در کانال محبوب دیسکاوری و برنامه MythBusters جیمی هینمن و آدام سویج مجریان برنامه حداکثر سرعت ۶۳ کیلومتر بر ساعت را برای ذرات موجود در عطسه ثبت کردند.

با این حال پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ با استفاده از دوربین های سرعت سنج انجام شد و نتایجش در نشریه PLOS ONE منتشر گردید نشان می داد که سرعت حرکت ذرات موجود در عطسه برابر با ۱۶ کیلومتر بر ساعت است.

۵- سرماخوردگی از طریق صدها ویروس مختلف ایجاد می شود

سرماخوردگی که رایج ترین بیماری مربوط به سیستم تنفسی انسان است متداول ترین بیماری بشر هم محسوب می شود. صرفا جهت اطلاع تان در ایالات متحده آمریکا سالانه ۱ میلیارد مورد سرما خوردگی اتفاق می افتد.

طبق پژوهش های انجام شده بالغ بر ۲۰۰ نوع ویروس مختلف در دنیا وجود دارند که میتوانند باعث بروز سرماخوردگی در انسان شوند.

۶- فیل ها ساختار تنفسی منحصر بفردی دارند

در سیستم تنفسی پستانداران، صفحه نازکی از بافت به نام پلورا وجود دارد که دورتادور ریه ها پیچیده می شود. محدوده ای که بین لایه های پلورا وجود دارد به نام فضای پلورا یا حفره پلورا شناخته می شود و حاوی مایعی است که نقش روان کننده را برای انقباض و انبساط ریه ها ایفا می کند.

برخلاف دیگر پستانداران اما حفره پلورا در فیل ها با بافت متصل کننده سفتی پر شده که به آنها امکان می دهد در زیر آب شنا کنند و تفاوت فشار در بالا و زیر سطح آب را تحمل کنند بی آنکه باعث پارگی رگ های خونی ریه هایشان شوند.

۷- حرکات قفسه سینه حین تنفس به حرکت هوای ریه ها ارتباط ندارد

وقتی انسان نفس می کشد قفسه سینه اش متورم می شود و زمانی که بازدم را انجام می دهد این تورم از بین می رود. اما حرکات قفسه سینه به خاطر پر شدن یا خالی شدن ریه ها از هوا نیست.

در طول فرایند دم، دیافراگم که صفحه ای باریک از ماهیچه گنبدی شکل است و قفسه سینه را از حفره های شکمی جدا می کند منقبض می شود و به سمت پایین حرکت می کند که در نتیجه آن فضای موجود در حفره های شکمی زیاد می شود. در عین حال ماهیچه های موجود بین دنده ها منقبض می شوند تا قفسه سینه به سمت بالا حرکت کند. در طول فرایند بازدم اما دقیقا برعکس این رخ می دهد.

۸- آسم زمانی یک اختلال روانی محسوب می شد

علوم مدرن نشان داده اند آسم نوعی بیماری مزمن ریوی است که باعث تورم و باریک شدن مسیرهای هوایی می شود. آسم نوعی بیماری فیزیکی است که می تواند به واسطه فاکتورهای روانی تشدید شود.

بین دهه ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰ میلادی اما مردم تصور می کردند که ریشه های آسم روانی است. بنابراین روش های درمانی ارائه شده برای آن عموما روانی بودند. درمانگرها حتی علائم آسم در کودکان را به ناراحتی اش برای دوری از مادر نسبت می دادند.

۹- گردش خون ریوی نخستین بار در قرن ۱۳ کشف شد

گردش خون ریوی فرایندی است که در آن خون از قلب به ریه ها می رود و سپس از ریه ها مجددا به قلب باز می گردد. این جریان اکسیژن مورد نیاز قلب را که خون از ریه ها گرفته تامین می کند.

در سال ۱۲۴۳ میلادی ابن النفیس پزشک عرب نامش را به عنوان نخستین شخصی به ثبت رساند که این فرایند پیچیده را توضیح داد تا اینکه ۳۰۰ سال پیش محققان اروپایی به همین نتیجه رسیدند و صحبت های این پزشک را تایید کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • yaser yusefpur
    yaser yusefpur | ۷ فروردین ۱۳۹۸

    " صرفا جهت اطلاع تان در ایالات متحده آمریکا سالانه ۱۱ میلیارد مورد سرما خوردگی اتفاق می افتد."
    فکر میکنم در این قسمت متن اشتباه تایپی بوده. طبق جستجوی بنده، آمار سالانه ابتلا به سرماخوردگی در ایالات متحده حدود یک میلیارد مورد هست. البته منابع مختلف، آمار متفاوتی ارائه دادن اما 11 میلیارد مورد، باتوجه به جمعیت این کشور کاملا دور از واقعیت هست. معتبر ترین منبعی که در این مورد پیدا کردم ویکیپدیا بود.
    https://fa.m.wikip
    edia.org/wiki/سرماخوردگی

    البته طبق منابع دیگه، آمار تخمینی ابتلا به آنفولانزا در فصل شیوع این بیماری در بین سالهای 2016 تا 2017، نزدیک به 31 میلیون برآورد شده که مطمئنا آمار مربوط به انواع مختلف سرماخوردگی از اون بیشتر خواهد بود.
    https://www.statista.com/statistics/861113/estimated-number-of-flu-cases-us/

مطالب پیشنهادی