ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بدافزار Agent Smith
تکنولوژی

اپلیکیشن های پیش فرض اندروید خطرات امنیتی متعددی به همراه دارند

ماه گذشته گزارش شد یک بدافزار به صورت پیش فرض روی سیستم عامل اندروید یک گوشی آلکاتل، نصب شده بود. علاوه بر این اپلیکیشن‌های پلی استور گوگل طی این چند سال مشکلات امنیتی زیادی را ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

ماه گذشته گزارش شد یک بدافزار به صورت پیش فرض روی سیستم عامل اندروید یک گوشی آلکاتل، نصب شده بود. علاوه بر این اپلیکیشن‌های پلی استور گوگل طی این چند سال مشکلات امنیتی زیادی را تجربه کرده‌اند. حال محققان کشف کرده‌اند که اپلیکیشن های پیش فرض روی سیستم عامل اندروید خطرات امنیتی زیادی ایجاد می‌کنند.

اپلیکیشن های پیش فرض

به گزارش وبسایت تک‌رادار متخصصین امنیتی موسسه شبکه‌ای IMDEA که ساکن مادرید اسپانیا هستند، برای انجام تحقیقات به خصوصی، ۲۰۰ تولید کننده‌ موبایل، ۱۷۰۰ گجت اندرویدی و ۸۲ هزار اپلیکیشن اپلیکیشن های پیش فرض روی سیستم عامل اندروید را مورد بررسی قرار داده‌اند.

پژوهشگران این موسسه، با بررسی این اپلیکیشن های پیش فرض متوجه شده اند که بسیاری از فروشندگان نسخه های خودشان را از این سیستم عامل متن باز بکار می‌برند. آنها از نقطه ضعف این پلتفرم استفاده می‌کنند تا سرویس‌های جمع آوری دیتای مشخصی را روی سیستم عامل موبایل‌ها مخفی کنند. سپس این موبایل به کاربر بی خبر فروخته می‌شود و در موعد مقرر، اطلاعات شخصی وی در اختیار فروشنده قرار می‌گیرد.

اپلیکیشن های پیش فرض

تحلیلگران متوجه شده‌اند که کمپانی‌هایی که موبایل‌های اندرویدی می‌سازند، طی پروسه‌ی توسعه یک تلفن هوشمند، آن را در اختیار شرکت‌های سوم شخص قرار می‌دهند تا برنامه‌های لازم را روی این گجت ها نصب کنند. به همین دلیل است که سو استفاده‌ی برخی اشخاص از نظر تولید کننده و کاربر دور می‌ماند.

البته تنها تولید کنندگان مقصر رخ دادن چنین اتفاقی نیستند و امکان دارد هزاران نفر در پروسه تولید یک موبایل از توسعه دهندگان نرم افزار گرفته تا بازاریابان و کسانی که به صورت مخفیانه روی این گوشی‌ها کار می‌کنند، در این سو استفاده دست داشته باشند.

اپلیکیشن های پیش فرض

علاوه بر این گفته شده که سو استفاده گران می‌توانند با این تکنیک فعالیت کاربر، اطلاعات شخصی و حتی عادات استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف را تحت نظر گرفته و از آنها استفاده کنند.

گوگل بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کرده و مدعی شده که روش بررسی این تحقیقات غلط بوده و تفاوتی میان برنامه‌های پیش فرض و بدافزار‌های سوار شده روی موبایل قائل نشده اند. با این وجود ساکنین مانتین ویو در تلاشند تا پروسه‌ی توسعه موبایل‌های اندرویدی را کمی تغییر دهند تا دیگرخلافکاران نتوانند از این فرصت‌ها سو استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی